• frilin

    Flera prematurbarn?

    Jag har två barn, vår första kom 39+1, men lillebror föddes prematur i v 34+1 efter tidig vattenavgång. Han mådde toppen men vi låg inne några veckor.

    Nu är jag gravid med nr.3 och är nervös att detta barn ska komma ännu tidigare. Dels för att jag var sjukskriven med första för sammandragningar från v.27, att jag fick andra v.34 och nu har opererat livmodertappen (konsiering LEEP) under denna graviditet.

    Har ni flera barn som fötts tidigt? Någon som fått prematur efter konisering? Jag vet att jag inte borde oroa mig i förtid men det är svårt att låta bli när läkarna säger att risken är överhängande att detta barn kommer komma för tidigt. Jag kommer gå på kontroller från v.20.

  • Svar på tråden Flera prematurbarn?
  • Thirtyplus

    Jag fick två på en och samma gång i v 33+0. Är koniserad två gånger (3 cm kvar av tappen), men annat än att jag skulle ta det lugnare pga detta, så var det inte någon fara med det enligt chefsläkaren.
    Jobbade fram till 2 dagar innan jag blev förlöst och då hade jag blivit sjukskriven i förebyggande syfte eftersom att jag väntade tvillingar. Tappen hade börjat mjukna, men inte något som läkarna reagerade nämnvärt på annat än att dom konstaterade att det var så och det var inte heller därför jag blev sjukskriven. Jag skulle bara ta det lugnt och inte anstränga mig för mycket.

    Fick värkar (vilket jag ens inte trodde att det var) och hade öppnat mig 3 cm. Värkhämmande sattes in och dom avtog, men jag fortsatte ändå att öppna mig, så därför blev jag förlöst med kejsarsnitt istället för att riskera att det skulle bli akut läge vid väntan och avvaktan.


  • frilin

    Vad konstigt att de inte reagerade på att den mjuknat, det tycker jag låter underligt. Om man läser runt är ju för tidig födsel vanligt efter konisering då man ofta inte klarar tyngden när barnet blir större. Så har även min barnmorska, gynläkare och spec-MVC förklarat det för mig.

    Vare sig det är konisering eller annan orsak så undrar jag hur vanligt det är att man fortsätter få prematura barn om man fått ett? Finns det undersökningar el statistik på sånt? 

  • themorethemerrier

    Jag har två premtura barn, precis på gränsen men den ena mådde väldigt väldigt dåligt efter förlossningen, den andra mer stabil men märktes att hon inte var "färdig". De kom i vecka 36+2 och 35+6. Jag väntar nu mitt tredje barn, inställd på en till prematur bebis och rädd för att denna ska komma ännu tidigare. Läkarna vet ej varför jag får för tidigt, har inte gjort konisering, inga infektioner eller andra problem under gravidtiteten.

    Verkar inte vara så många som skaffar ett tredje barn efter två prematur, som jag nu alltså gör. Men de har ändå klarat sig bra och är helt friska nu så vi ville våga oss på en efterlängtad trea. Skulle denna komma mycket tidigare/må väldigt dåligt så skulle det helt klart innebära att jag är mindre sugen på en ev fyra.

    Hoppas det går bra för dig och bebis, lycka till! 

  • themorethemerrier
    frilin skrev 2013-11-02 10:39:35 följande:
    Puffar upp tråden lite och undrar hur det går för dig themirethemerrier?
    Jag är sjukskriven på heltid nu. Mer för min oro än för mina fysiska symtom, men jag har haft en del sammandragningar och får väldigt ont i magen vid stress och ansträngning. Det är jätteskönt att kunna gå ned i takt, det har jag inte gjort alls de två andra gångerna så jag hoppas hoppas hoppas att det är bra för bebis också!

    Hur går det för dig, vilken vecka är du i nu och hur mår du? 
  • frilin

    Jag är i v22 och oron växer hela tiden! Jag tänker fortsätta jobba till nästa cervixmätning i v28 om jag inte får sammandragningar el andra tecken på att kroppen säger ifrån. Jag har ställt in mig på att det nog kommer tidigt men över nyår vill jag ju iaf gå. Sen vet man ju aldrig, det behöver ju inte bli tidigt men det verkar som alla försöker förbereda mig på det. Vilken vecka är du i?

  • themorethemerrier
    frilin skrev 2013-11-02 12:16:40 följande:
    Jag är i v22 och oron växer hela tiden! Jag tänker fortsätta jobba till nästa cervixmätning i v28 om jag inte får sammandragningar el andra tecken på att kroppen säger ifrån. Jag har ställt in mig på att det nog kommer tidigt men över nyår vill jag ju iaf gå. Sen vet man ju aldrig, det behöver ju inte bli tidigt men det verkar som alla försöker förbereda mig på det. Vilken vecka är du i?
    Jag är inställd på att denna bebis kommer samtidigt som de andra gjort, alltså cirka 4-5 veckor före BF. Jag är i vecka 26 nu.

    Hoppas det håller sig lugnt i magen för dig i alla fall året ut! 
  • monika84

    Våran första dotter föddes i vecka 37 och  våran andra flicka föddes i vecka 34. Nu är jag gravid med tvillingar och underbar verkligen hur långt vi kommer är inne i vecka 31 just nu. Ifall de födds som Keira så är de om 3 veckor men jag hoppas att de håller ut ett tag till. 

  • themorethemerrier
    frilin skrev 2013-12-22 11:07:15 följande:
    Hur går det för dig?
    Hej! Jag är fortfarande gravid, är i slutet av vecka 33 nu! Är så glad om jag tar mig in i år 2014. Låg i vecka 29 inlagd pga sammandragningar och påverkar livmodertapp så det känns som bebis kan komma när som men jag hoppas han väntar minst en vecka till.

    Hur mår du? Vilken veckar är du i nu?
  • frilin

    monika84 - Hoppas de får stanna så länge som möjligt, men med tvillingar brukar de väl komma lite tidigare? Vet du varför du fick tidigt sist? God jul!

    themorethemerrier - Jag håller tummarna att du klarar dig in på nya året! Det är mitt första mål också, därefter är jag glad för varje vecka. Jag går in i v.30 imorgon. Känns som denna graviditet är evighetslång bara för att den inneburit så mycket oro. Nu börjar mitt tålamod tryta, har så mycket sammandragningar och tryck neråt och dessutom en massa besvärlig foglossning men ett bra tag till vill jag ju helst gå. Önskar dig en god jul!

  • monika84
    frilin skrev 2013-12-22 23:05:45 följande:
    monika84 - Hoppas de får stanna så länge som möjligt, men med tvillingar brukar de väl komma lite tidigare? Vet du varför du fick tidigt sist? God jul!

    themorethemerrier - Jag håller tummarna att du klarar dig in på nya året! Det är mitt första mål också, därefter är jag glad för varje vecka. Jag går in i v.30 imorgon. Känns som denna graviditet är evighetslång bara för att den inneburit så mycket oro. Nu börjar mitt tålamod tryta, har så mycket sammandragningar och tryck neråt och dessutom en massa besvärlig foglossning men ett bra tag till vill jag ju helst gå. Önskar dig en god jul!
    Sista gånger var de inget fel. De berättade bara att hon ville ut tidigt. hon fick åka hem efter en vecka på Neo, vägde hela två kilo och var 46cm lång. Där Kaylee född i vecka 37 och vägde 2550kl och var 50cm lång. Jag bara antar att jag får väldigt små och tidigt födda barn. 
Svar på tråden Flera prematurbarn?