• M i l l a n

    Sjukanmäla skolkande tonåring?

    Vill ha lite råd hur jag ska tänka. Min dotter som precis börjat gymnasiet har nu varit hemma i två dagar. För hon känt sig lite "förkyld". Men om jag känner henne rätt var det för att det regnade och var dåligt väder i måndags. Hon säger ungefär att det är så skönt att vara hemma när det regnar!! Har sjukanmält henne i två dagar nu. Men hon är enligt mig uppenbart frisk och har verkat glad och pigg de två dagar hon varit hemma. Fast hon ligger mest i sängen med sin bärbara dator.
    Men idag så ligger hon kvar i sängen igen och kommer inte upp när jag väcker henne. Att tjata på henne ger motsatt effekt, då skulle hon vägra gå till skolan i ren protest. Så var det i 8an och 9an. Hon var skoltrött och skolkade mycket vilket jag inte ville sjukanmäla vilket ledde till att skolan rapporterade till soc. Då var det KRIG på morgnarna för att försöka få henne till skolan.
    Men nu har hon kommit in på det gymnasie program hon verkligen ville, och hon har verkat jätteglad varje dag efter skolan.
    Men så plötsligt vill hon stanna hemma igen. Sa till henne igår att jag är rädd att hon ska falla in i samma mönster som i högstadiet. Men enligt henne är det ingen fara för det då hon gillar och bryr sig om skolan nu.
    Hon sa igår att hon skulle gå till skolan idag, men tydligen inte.
    Har sagt till henne att jag INTE tänker sjukanmäla idag, i hopp om att hon går till skolan. Men det hotet funkar tydligen inte.
    Men borde jag sjukanmäla skolket, vilket kan leda till att hon inte får pengar från CSN. Eller hur skulle ni ha gjort?


  • Svar på tråden Sjukanmäla skolkande tonåring?
  • matildadl

    Strunta i att sjukanmäla? Låt henne stå sitt kast och bli av med studiebidraget, då lär hon sig att det finns vissa fördelar med att faktiskt gå till skolan.

  • Isa1

    Jag förstår inte varför du sjukanmält om hon inte är sjuk, låt henne stå sitt kast och bli av med studiebidraget och ge inte pengar heller när hon frågar så lär hon sig att är man frisk så går man i skolan eller jobbar och tjänar sina pengar annars blir man utan pengar

  • M i l l a n

    Vet inte om hennes kompisar är i skolan. Hon har inte sagt nåt om det.
    Tänkte också samma sak som du matildadl, att hon får stå sitt kast. Men det känns taskigt på sätt och vis. :/

  • Isa1
    M i l l a n skrev 2013-09-18 08:10:17 följande:
    Vet inte om hennes kompisar är i skolan. Hon har inte sagt nåt om det. Tänkte också samma sak som du matildadl, att hon får stå sitt kast. Men det känns taskigt på sätt och vis. :/

    Varför är det taskigt? Curlar du henne lär hon sig aldrig och ska du betala för henne resten av livet då eller läära henne gå på bodrag för hon vill ligga i sängen med sin dator?
  • matildadl

    Det är absolut inte elakt, du lär henne hur verkligheten fungerar. Hade jag gjort som din dotter gör så hade min mamma slitit upp mig ur sängen och skickat iväg mig till skolan.
    Sen ska du nog sluta sjukanmäla din dotter, det brukar man som elev få göra själv under gymnasiet

  • Isa1
    matildadl skrev 2013-09-18 08:18:57 följande:
    Det är absolut inte elakt, du lär henne hur verkligheten fungerar. Hade jag gjort som din dotter gör så hade min mamma slitit upp mig ur sängen och skickat iväg mig till skolan. Sen ska du nog sluta sjukanmäla din dotter, det brukar man som elev få göra själv under gymnasiet

    Min mamma hade följt mig till skolan så jag kom dit och tagit dator från mig
  • matildadl

    Min mamma hade kört mig till skolan, men inte pga av curlande utan pga att jag är uppväxt på landet och med fruktansvärt dålig kollektivtrafik :)

Svar på tråden Sjukanmäla skolkande tonåring?