• Palle1456

    Ofrivillig pappa

    Hej!

    Jag träffade en kvinna förra året och inledde en relation. Jag har barn sedan tidigare och jag vill inte ha fler barn vilket jag förklarade för kvinnan direkt (hon är strax över 40 år och har inga barn). Efter att jag gjort slut så fortsatte vi att träffas ett litet tag och hon har hela tiden sagt att hon går på p-piller men hon tog inte sina p-piller har det visat sig och det har hon dessutom erkänt nu i efterhand. Under tiden vi träffades påtalade och påminde jag henne varje månad om hon tagit sina piller vilket hon hela tiden sagt att hon gjort...

    Kontentan är så klart att hon är gravid nu och vägrar göra abort. Hon berättade dessutom inte att hon var gravid direkt för mig. Hon bor på annan ort 6-7 mil från mig och har nu dessutom flyttat ännu längre bort (ca 10 mil) efter hon blivit gravid och sagt att jag inte behöver vara delaktig och att hon kan skriva fader okänd.

    Nu när det har gått ett tag och jag gått med på fader okänd så går inte det helt plötsligt för hon vill inte ljuga för myndigheterna och hon behöver pengar för att klara sig. Nu tycker hon helt plötsligt att jag är oansvarlig som inte vill betala och ha någon kontakt med det kommande barnet...

    Denna situation känns allt annat än bra! Har ni några råd till en förtvivlad man som känner sig så jävla grundlurad så är jag verkligen tacksam!

  • Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • Mineralvatten

    Varför använde du inte kondom, alt gjorde en sterilisering?

  • Cinnicon

    Har inga råd men vill bara säga att jag tycker det är så fruktansvärt fult med kvinnor som behåller barnet när fadern inte vill. Och speciellt i detta sammanhang när hon faktiskt ljög för dig om p-piller. Då känns det ju faktiskt inte lika nödvändigt med kondom. ( förhoppningsvis var ni båda friska.) stå på dig!

  • skanekvinnan

    lita inte på människor

    sen kan man ju ta p-piller och en då bli gravid, om man t ex är magsjuk i några dagar tas inte p.pillerna upp lika bra och så

    så nästa gång använd kondom 

  • Mineralvatten
    skanekvinnan skrev 2013-09-18 17:44:00 följande:
    lita inte på människor

    sen kan man ju ta p-piller och en då bli gravid, om man t ex är magsjuk i några dagar tas inte p.pillerna upp lika bra och så

    så nästa gång använd kondom 
    du kan bli gravid av alla typer av preventivmedel utom sterilisering och avhållsamhet.
  • skanekvinnan
    Mineralvatten skrev 2013-09-18 17:44:50 följande:
    du kan bli gravid av alla typer av preventivmedel utom sterilisering och avhållsamhet.
    jag menade då till ts att man kan bli det kanske han inte visste 
  • Meinu

    Usch! Hemska kvinna. Tycker synd om hennes barn som ska växa upp med henne. Hoppas det löser sig för dig TS ändå. Shit happens, det är inte ditt fel. 

  • Jennie med ie
    Mineralvatten skrev 2013-09-18 17:44:50 följande:
    du kan bli gravid av alla typer av preventivmedel utom sterilisering och avhållsamhet.

    T o m efter sterilisering kan det ske, om man ska vara noga...

    Att inga p-medel är 100%-iga bör alla vara medvetna om och ta hänsyn till, vilket såklart inte tar bort det felaktiga i att ljuga för sina partnerns om det.  
  • Mineralvatten
    Jennie med ie skrev 2013-09-18 18:29:14 följande:

    T o m efter sterilisering kan det ske, om man ska vara noga...

    Att inga p-medel är 100%-iga bör alla vara medvetna om och ta hänsyn till, vilket såklart inte tar bort det felaktiga i att ljuga för sina partnerns om det.  
    jo jag vet men de flesta blir inte gravid efter en sterilisering vad jag vet, så därför skrev jag med det =).
     
  • Jennie med ie
    Mineralvatten skrev 2013-09-18 18:46:57 följande:
    jo jag vet men de flesta blir inte gravid efter en sterilisering vad jag vet, så därför skrev jag med det =).
     

    Tja de flesta blir inte gravida med t ex p-piller heller, så... (även om de är fler än de som är steriliserade).

    Jag tycker förvisso att man har ett eget ansvar för skyddet om man absolut inte vill att det ska bli några barn, men inom en relation ska man kunna lita på att den andre talar sanning om p-medel. Givetvis.  
  • Palle1456
    Jennie med ie skrev 2013-09-18 19:24:46 följande:

    Tja de flesta blir inte gravida med t ex p-piller heller, så... (även om de är fler än de som är steriliserade).

    Jag tycker förvisso att man har ett eget ansvar för skyddet om man absolut inte vill att det ska bli några barn, men inom en relation ska man kunna lita på att den andre talar sanning om p-medel. Givetvis.  
    Tack för alla svar.

    Jag håller med om att man har ett eget ansvar, det är att hon lurat mig medvetet som gör mig så arg och besviken.

    Dessutom vill hon inte flytta till min stad eftersom hon inte känner någon. Hon gör alltså inget för att underlätta det för mig att kunna träffa det kommande barnet.
  • Palle1456
    Palle1456 skrev 2013-09-18 19:46:58 följande:
    Tack för alla svar.

    Jag håller med om att man har ett eget ansvar, det är att hon lurat mig medvetet som gör mig så arg och besviken.

    Dessutom vill hon inte flytta till min stad eftersom hon inte känner någon. Hon gör alltså inget för att underlätta det för mig att kunna träffa det kommande barnet.
    Sen undrar jag om någon vet hur mycket jag kommer få betala varje månad? Är det underhållsstödet eller blir det underhållsbidrag?
  • Cherry Cupcake
    Cinnicon skrev 2013-09-18 17:40:41 följande:
    Har inga råd men vill bara säga att jag tycker det är så fruktansvärt fult med kvinnor som behåller barnet när fadern inte vill. Och speciellt i detta sammanhang när hon faktiskt ljög för dig om p-piller. Då känns det ju faktiskt inte lika nödvändigt med kondom. ( förhoppningsvis var ni båda friska.) stå på dig!
    jag tycker kvinnan har rätt att behålla barnet även om pappan inte vill bli pappa. det är för mig aldrig fult.
    dock måste ju kvinnan acceptera att mannen inte vill vara med i bilden/bidra med någonting.

    i detta fall är det ju synd om ts tycker jag. och barnet. 
    jäkligt fult och snudd på sjukt att lura någon på det sättet. 
  • MadHatter
    Mineralvatten skrev 2013-09-18 17:34:52 följande:
    Varför använde du inte kondom, alt gjorde en sterilisering?



    Hur hjälper den frågan honom nu? Han bad om råd, inte pekpinnar
  • MadHatter

    Jag personligen tycker att du ska boka samtal med någon professionell, kurator eller liknande och få hjälp med att reda ut vad du känner är rätt.

    Tycker du att det är rätt att inte finnas där för ditt barn får du betala underhållsbidrag eller underhållstöd. Någon mer skyldighet har du inte juridiskt.

    Känner du att det är mer rätt att finnas där för ditt barn på något sätt funderar du igenom på vilket sätt och bokar sedan ett möte med mamman, gärna genom familjerätten i hennes kommun och försöker komma fram till en överenskommelse som passar er båda.

  • MadHatter
    Palle1456 skrev 2013-09-18 21:17:56 följande:
    Sen undrar jag om någon vet hur mycket jag kommer få betala varje månad? Är det underhållsstödet eller blir det underhållsbidrag?



    Underhållsbidrag tar hänsyn till era respektive inkomster och utgifter samt barnens kostnader. Man kan räkna ut det via en mall på FK. Underhållsbidrag är det som normalt "ska" användas men om man inte kommer överens kan man istället gå via FK som betalar ut underhållstöd.

    Om ni inte kommer överens om bidrag begär mamman underhållstöd från FK som i sin tur begär in det från dig. I det fallet behövs ingen kontakt mellan dig och mamman alls.

    Summan för underhållstöd är fast på 1273 kr/månad idag. Om du har en låg inkomst kan samhället stötta dig (via Fk) med en del av summan. Detta sköter Fk, man utgår från deklarationen.
  • darling87

    P- piller å andra preventivmedel funkar inte på alla kvinnor.. vist man e två om saken ända fram men i slutändan är de kvinnan som bestämmer då de e hennes kropp.. sedan skriva fader okänd är rätt svårt då de vill ha namn på vilka man haft sex med å så visare.. din skyldighet blir ju ett underhåll stöd hon kan ju aldrig tvinga dig att umgås med barnet mot din vilja..

    men håller med man ska va två om saken å tycker de e taskigt hon ej ger dig ngt val. Men a lider med dig verkligen hoppas allt löser soäig för dig

  • AnnaAnonym

    Låter som att du haft oturen att träffa på en riktigt störd kvinna.
    Att ljuga om preventivmedel tycker jag borde vara ett grovt brott. Barn är allvarliga ting. Och att lura dig att bli pappa när du innan sagt till henne att du inte vill ha fler barn är enligt mig en grov kränkning av dig. Ungefär som vållande av grovt psykiskt lidande, sexuellt utnyttjande och misshandel.

Svar på tråden Ofrivillig pappa