• mormor 1965

    Varför skaffar folk barn?

    Jag är så evinnerligt trött på allt strul som mina redan vuxna ( 20-27) barn får till det hela tiden. Har gjort så gott jag kunnat under åren, försökt ge en lycklig barndom, varit mycket hemma och till hands under alla år. Vad är resultatet? Jo bara så gott som fiasko. om jag på nytt skulle fundera på att skaffa barn eller ej, så tror jag att jag faktiskt skulle låta bli. Ett tommare liv, ja, men betydligt lättare.

  • Svar på tråden Varför skaffar folk barn?
  • 1978

    Om barnen är vuxna är de väl själva ansvariga för sina fiaskon? (Fast många vill ändå hjälpa sina vuxna barn.) Eller menar de att du är en orsak?

    Spontant tänker jag att jag skulle tycka att det var otroligt sårande om min förälder tyckte att jag var ett fiasko.

  • Zappy

    Om barnen (de är ju alltid våra barn hur gamla de än är) ställer till det för sig så är det väl klart att det känns och att manbryr sig. Även om de naturligtvis får ta sitt ansvar så kan det bli tufft för föräldrar. Jag kommer nog aldrig sluta oroa mig för mitt barn. Det enda jag önskar nu är att hon väntar med barn några år till då hon inte är mogen ännu och har inget jobb eller utbildning. Jag ställer då inte upp som extramamma. En nära anhörig har kriminella barn. Hur kul är det? Magsår deluxe. Men man är alltid förälder och jag är glad så länge barn kan prata med mig om det mesta.

  • Feryusu

    Du kanske helt enkelt var en dålig mamma. Har du ens tänkt på att det kanske är ditt fel?

  • Zappy

    Eller så kan det ju vara så att barn har sina egna viljor. Tycker att det där "dåliga föräldra-kortet" tas fram direkt när barn strular till det eller blir kriminella. De gör som de vill. Många föratt vara rebelliska mot sin uppfostran.

  • mormor 1965
    Feryusu skrev 2013-09-22 18:16:19 följande:
    Du kanske helt enkelt var en dålig mamma. Har du ens tänkt på att det kanske är ditt fel?

    Vad tror du jag gör då? Undrar vad jag gjort fel förstås.
  • mormor 1965
    1978 skrev 2013-09-22 17:33:53 följande:
    Om barnen är vuxna är de väl själva ansvariga för sina fiaskon? (Fast många vill ändå hjälpa sina vuxna barn.) Eller menar de att du är en orsak? Spontant tänker jag att jag skulle tycka att det var otroligt sårande om min förälder tyckte att jag var ett fiasko.

    Dom vet väl inte om vad jag tänker. Klart de är ansvariga själva men jag tar stress och är olycklig ändå när de ställer till det.
  • Hannah76
    mormor 1965 skrev 2013-09-22 18:45:27 följande:

    Dom vet väl inte om vad jag tänker. Klart de är ansvariga själva men jag tar stress och är olycklig ändå när de ställer till det.

    Hur ställer de till det?
  • mormor 1965
    Zappy skrev 2013-09-22 17:43:02 följande:
    Om barnen (de är ju alltid våra barn hur gamla de än är) ställer till det för sig så är det väl klart att det känns och att manbryr sig. Även om de naturligtvis får ta sitt ansvar så kan det bli tufft för föräldrar. Jag kommer nog aldrig sluta oroa mig för mitt barn. Det enda jag önskar nu är att hon väntar med barn några år till då hon inte är mogen ännu och har inget jobb eller utbildning. Jag ställer då inte upp som extramamma. En nära anhörig har kriminella barn. Hur kul är det? Magsår deluxe. Men man är alltid förälder och jag är glad så länge barn kan prata med mig om det mesta.

    Exakt, hur kul är det om din dotter utan utbildning får för sig att skaffa tre barn på raken, och sen klagar hur lite pengar de har och hur jobbigt det är. Och tjatar varje vecka att jag ska komma och sköta dem för en det ena och än det andra. ( jobbar själv heltid) och din andra dotter just gjort abort plus har en massa andra problem. ja, jag har då inte uppmuntrat till detta utan betonat hur viktigt det är att ha en grund att stå på. Antar att jag curlat för mycket eller nåt. Har väl velat dem för väl och de har inte lärt sig ta ansvar. Men man tror ju att man gjort bra och rätt.
  • Feryusu
    mormor 1965 skrev 2013-09-22 18:51:03 följande:
    Exakt, hur kul är det om din dotter utan utbildning får för sig att skaffa tre barn på raken, och sen klagar hur lite pengar de har och hur jobbigt det är. Och tjatar varje vecka att jag ska komma och sköta dem för en det ena och än det andra. ( jobbar själv heltid) och din andra dotter just gjort abort plus har en massa andra problem. ja, jag har då inte uppmuntrat till detta utan betonat hur viktigt det är att ha en grund att stå på. Antar att jag curlat för mycket eller nåt. Har väl velat dem för väl och de har inte lärt sig ta ansvar. Men man tror ju att man gjort bra och rätt.

    Jag får lite martyrvarning av dig.
  • Zappy
    Feryusu skrev 2013-09-22 18:54:05 följande:
    Jag får lite martyrvarning av dig.



    Ska du inte dra upp offerkoftan också? För man får ju inte tycka att något känns jobbigt här på FL.
  • Feryusu
    Zappy skrev 2013-09-22 19:01:41 följande:
    Ska du inte dra upp offerkoftan också? För man får ju inte tycka att något känns jobbigt här på FL.

    Höhö.
  • mormor 1965

    Undrar hur mycket folk här är på FL som bara gillar att provocera, mobba och vara elaka. Men det är väl en hobby det också.

  • Zappy
    mormor 1965 skrev 2013-09-22 20:02:09 följande:
    Undrar hur mycket folk här är på FL som bara gillar att provocera, mobba och vara elaka. Men det är väl en hobby det också.



    En del har för mycket fritid. Jag förstår dig trots att jag inte har lika många barn. Sitter de i skiten ekonomiskt så är det ju mamma de kommer till om soc inte hjälper till. Och en annan kan ju inte säga nej trots att man blir barskrapad. Bara för att ungarna är vuxna så slutar man inte oroa sig, hjälpa dem vid nöd mm. Det är lätt att säga när man inte varit där.
  • 1978
    mormor 1965 skrev 2013-09-22 18:45:27 följande:
    Dom vet väl inte om vad jag tänker. Klart de är ansvariga själva men jag tar stress och är olycklig ändå när de ställer till det.



    Det låter bra att du inte säger det!

    Jag förstod inte riktigt av din TS hur du menade. Uppfattade det mer som att du tyckte att barnen var misslyckade än att du oroade dig för dem. Tycker man att de är misslyckade behöver det sällan sägas, det märks ändå.

    De märker förmodligen din oro nu. Man kan ibland inte göra mer för sina medmänniskor än att bara finnas där för dem. Om du känner att du gör allt du kan, lita på det och klandra inte dig själv. Ibland kan man inte räcka till allt och alla.
Svar på tråden Varför skaffar folk barn?