• Majblomma14

    Finns det fler som väntar tvillingar i maj 2014??

    Imorse gjorde jag och min man ett tidigt UL hos min barnmorska. Enligt UL är jag nu i v.6+6 (jag trodde jag var i v.7+2). Det visade sig att det inte bara fanns ett hjärta, utan två (!!) små tickande hjärtan i var sin fostersäck, dvs. antagligen tvåäggstvillingar. Jag har (vad jag vet) inga tvillingar i släkten och vi blev gravida på naturlig väg (dvs. inte ivf).

    Jag blev fullständigt i chock faktiskt, så mycket blandade känslor på en och samma gång. Helt underbart att få se två hjärtan, jag som varit rädd för att inte se något hjärta alls!

    Vi har helt varit inställda på att göra ett moderkaksprov om några veckor, men nu vet jag inte om det går över huvud taget... mitt huvud är i fullständigt kaos av alla tankar.

    Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra mammor som liksom jag bär på tvillingar och beräknas föda runt maj 2014 (eller däromkring). Vi har en son som kommer vara lite mer än 3,5 år då.

    Hör av er så kan vi dela tankar och funderingar kring detta!!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-11 12:15
    Fisch-BF 19/3-Stockholm-31 år
    Chili123-BF 14/4-Stockholm-21 år
    Natalia83-BF 20/4-Norrköping-30 år
    JJB-BF 22/4-Uppsala
    Poufie-BF 1/5-Åland-21 år
    Saycheese-BF 3/5-Örebro-25 år
    SysterG-BF 5/5-Stockholm 37 år
    Majblomma14-BF 10/5- Stockholm- 37 år
    RonIsak-BF 10/5- Österbotten-28 år
    Erica80-BF 12/5- Ulricehamn-33 år
    Gravidmedtvillingar-BF 12/5-Söderköping-28 år
    Camo-BF 15/5- Stockholm- 40 år
    Viktoria0709-BF 17/5- Norrköping- 30 år
    Mimi02-BF 19/5-Stockholm-35 år
    Svinfantast-BF 20/5-Bromölla-27 år

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-11 12:37
    Fisch-BF 19/3-Stockholm-31 år
    Chili123-BF 14/4-Stockholm-21 år
    Natalia83-BF 20/4-Norrköping-30 år
    JJB-BF 22/4-Uppsala
    Poufie-BF 1/5-Åland-21 år
    Saycheese-BF 3/5-Örebro-25 år
    SysterG-BF 5/5-Stockholm 37 år
    Majblomma14-BF 10/5- Stockholm- 37 år
    RonIsak-BF 10/5- Österbotten-28 år
    Erica80-BF 12/5- Ulricehamn-33 år
    Gravidmedtvillingar-BF 12/5-Söderköping-28 år
    Camo-BF 15/5- Stockholm- 40 år
    Viktoria0709-BF 15/5- Norrköping- 30 år
    Svinfantast-BF 20/5-Bromölla-27 år

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-13 09:56

    Fisch-BF 19/3-Stockholm-31 år
    Chili123-BF 14/4-Stockholm-21 år
    Natalia83-BF 20/4-Norrköping-30 år
    JJB-BF 22/4-Uppsala-36 år
    Poppy75-BF 30/4-Stockholm-38 år
    Poufie-BF 1/5-Åland-21 år
    Saycheese-BF 3/5-Örebro-25 år
    SysterG-BF 5/5-Stockholm 37 år
    Majblomma14-BF 10/5- Stockholm- 37 år
    RonIsak-BF 10/5- Österbotten-28 år
    Josefin33-BF 11/5-Söderköping-33 år
    Erica80-BF 12/5- Ulricehamn-33 år
    Gravidmedtvillingar-BF 12/5-Söderköping-28 år
    Camo-BF 15/5- Stockholm- 40 år
    Viktoria0709-BF 15/5- Norrköping- 30 år
    Ulrika929-BF 17/5-Kumla
    Svinfantast-BF 20/5-Bromölla-27 år
    SamStewart-BF 22/5-Uppsala-39 år
  • Svar på tråden Finns det fler som väntar tvillingar i maj 2014??
  • Cinnicon

    Förlossning är jag inte rädd för. Inte än i allafall. :P ligger den första rätt så tror jag inte det blir några problem att trycka ut den andre. ;) annars blir det ju snitt. Ska me köpa bilstolar. Sängar och skötbord har vi. En del kläder måste införskaffas också. Småprylarna är nog det värsta att komma i håg att köpa, typ apoteksgrejjer och så :) blir måna listor. Är många sjukskrivna?

  • Gravidmedtvillingar

    Jag är sjukskriven sen v.24 pga foglossning och onda sammandragningar. Även fysiskt o psykiskt stress. Har en svägerska som är väldigt sjuk. Och kommer troligtvis inte hinna träffa tvillingarna. Så tror att hon skrev så för den anledningen.

    Ang. Förlossningen. Jag vet inte om det egentligen är själva förlossningen egentligen. Tror att allt kommer gå bra. Men vill nog bara veta redan nu, hur det ska bli. Samtidigt så får jag ju ta det som det kommer. :)

  • Poppy75

    Jag gick in i vecka 28 idag. Blev sjukskriven 100% i måndags pga sammandragningar och en kort livmoderhals (3 cm). När jag har surfar runt liten så verkar riktlinjerna för hur lång den "ska" vara variera rätt mycket. Det är också svårt att få ett konkret svar på hur mycket sammandragningar som är ok att ha. Jag är inte så nervös över förlossningen men är orolig över att det ska sätta igång förtidigt.

  • Gravidmedtvillingar

    Hmm, min läkare sa att om de onda sammandragningarna kom regelbundet under en viss tid så skulle man alltid ringa förlossningen o rådfråga. En del sa hon fick åka upp ett par gånger på kontroll, bara ifall att. Det lät som ett bra svar tyckte jag.
    Sen så påpeka hon att är sammandragningar så pass kraftiga att dom gör ont,om dom förändras vill säga, skulle man ringa ändå.

    Det där med livmodertappen vet i tusan. Din lät ju lite kortare, men vad vet jag. Men det behöver säkert inte betyda att de kommer jätte snart. Håller tummarna för att de stannar kvar så länge som möjligt!

  • Camo

    Majblomma-Sist vi var hos BM sa hon till oss att det kanske skulle bli en föräldrautbildning för tvillingföräldrar men hon visste inte då om den skulle bli av eller inte. Ska dit imorrn igen så jag kan ju fråga henne då. Vi har annars anmält oss på en "vanlig" FUB som börjar om några veckor.

    När läkaren undersökte mig för ca1v sedan var min livmodertapp 4,2cm. Jag känner av ett ganska stort tryck mot underlivet flera ggr per dag, speciellt när jag promenerar. Känner även av stickningar eller hur jag ska beskriva det så jag försöker att ta det så lugnt som möjligt. Är sedan 1v tillbaka sjukskriven på 50%. Läkaren ville att jag skulle vara 100% sjukskriven men jag föredrar att jobba hemifrån på 50% ett tag till. Vi har fått en ny lgh och kommerfå dubbla hyror samtidigt som vi ska köpa alla babygrejer så då känns det bra att få in lite pengar.

    Vi var på nytt besök hos kardiologen igen och fick reda på att det lutar åt att vår pojke har ett hjärtfel som är vanligt vid Downs Syndrom men pga att båda våra små är så svåra att undersöka kunde han inte säga om det verkligen är ett hjärtfeleller inte så vi får vänta och se. Kardiologen kunde konstatera att det inte såg ut som att vår flicka har ngt hjärtfel iaf vilket var skönt att höra.

    Jag har galet många gravidkrämpor och tycker inte att graviditeten varit ngn dans på rosor. Trots detta har jag nog aldrig känt mig lyckligare än när våra småttingar buffar och puffar därinne i magen. Det är en fantastisk känsla som jag är så enormt tacksam över att få uppleva.

  • Majblomma14
    Camo skrev 2014-02-02 11:25:39 följande:

    Majblomma-Sist vi var hos BM sa hon till oss att det kanske skulle bli en föräldrautbildning för tvillingföräldrar men hon visste inte då om den skulle bli av eller inte. Ska dit imorrn igen så jag kan ju fråga henne då. Vi har annars anmält oss på en "vanlig" FUB som börjar om några veckor.

    När läkaren undersökte mig för ca1v sedan var min livmodertapp 4,2cm. Jag känner av ett ganska stort tryck mot underlivet flera ggr per dag, speciellt när jag promenerar. Känner även av stickningar eller hur jag ska beskriva det så jag försöker att ta det så lugnt som möjligt. Är sedan 1v tillbaka sjukskriven på 50%. Läkaren ville att jag skulle vara 100% sjukskriven men jag föredrar att jobba hemifrån på 50% ett tag till. Vi har fått en ny lgh och kommerfå dubbla hyror samtidigt som vi ska köpa alla babygrejer så då känns det bra att få in lite pengar.

    Vi var på nytt besök hos kardiologen igen och fick reda på att det lutar åt att vår pojke har ett hjärtfel som är vanligt vid Downs Syndrom men pga att båda våra små är så svåra att undersöka kunde han inte säga om det verkligen är ett hjärtfeleller inte så vi får vänta och se. Kardiologen kunde konstatera att det inte såg ut som att vår flicka har ngt hjärtfel iaf vilket var skönt att höra.

    Jag har galet många gravidkrämpor och tycker inte att graviditeten varit ngn dans på rosor. Trots detta har jag nog aldrig känt mig lyckligare än när våra småttingar buffar och puffar därinne i magen. Det är en fantastisk känsla som jag är så enormt tacksam över att få uppleva.


    Jag ska oxå till BM imorgon, kl 13. När ska du dit? Förra ggn jag var hos Lotta för ca 3 veckor sen så sa hon att det skulle bli en tvillingkurs då de fått ihop 4-5 par som väntade tvillingar, men det var inte bestämt datum än. Hoppas få reda på det imorgon. Vi går bara tvillingkursen isåfall, känns inte som att den andra tillför så mkt då vi redan gått såna kurser för några år sedan inför vår sons födelse.

    Jättebra att kunna bli sjukskriven 50% och jobba hemifrån 50%, det ska jag oxå bli fr.o.m. den 17 feb antagligen. Det blir jäkligt dyrt annars!

    Skönt att er flicka verkar må så bra och skönt att ni får komma till en kardiolog som har uppsikt över er pojke.

    Visst är det underbart att känna sparkar, det är då man förstår på riktigt att det faktiskt finns två små liv därinne!
  • Camo

    Majblomma- Vad roligt,tänk om vi sprang på varann idag då! :) Jag hade tid kl:13.45

    Fick info om tvillingkursen idag och vi planerar att gå på den men det sista tillfället är 8 april vilket känns väldigt sent. Jag kommer då vara i vecka 35-36. Får hoppas att våra små vill hålla sig kvar så länge i magen.

    På tal om mage så har jag tydligen samma storlek på min mage nu i v.26 (25+4) som vid en enlingsgraviditet i vecka 32, med andra ord är den redan väldigt stor. Fick lyssna på hjärtljuden via dopplern idag och ska tillbaka igen om 1v för att ta lite nya prover och veckan efter det ska jag till läkaren för ultraljud etc.

    Resten av den här veckan kommer jag inte kunna jobba hemifrån vilket känns sådär. Jag har så ont fr foglossningen att det är svårt att gå och enormt svårt att bara ta på och av mig skorna. Det tar dessutom ca 20-25 min att gå lite drygt 1km vilket ju är larvigt långsamt. Ska hur som helst försöka hålla ut ett tag till innan jag blir 100% sjukskriven annars kommer det bli väldigt knepigt med ekonomin.

    Vi har bara köpt några babykläder än så länge så alla stora inköp ligger framför oss. Vet inte hur vi ska göra med bilbarnstolar. De som är kompatibla med donkeyn är så himla dyra och vi som inte ens har ngn bil. Vi kommer ju trots allt åka en del bil men jag funderar på om vi ska köpa lite billigare stolar som inte är kompatibla med vagnen eftersom vi ju inte kommer åka bil så ofta. Hur har ni gjort?

  • SysterG

    Hur mår ni? Jag går in i vecka 28 imorgon och magen har vuxit som bara den! Har sedan v 21 varit sjukskriven pga sammandragningar. Vid två tillfällen haft så spänd mage och tryck nedåt att vi varit på förlossningen och blivit kollade. Allt ser bra ut, men magen är så spänd och det svider i huden precis under revbenen och mitt i magen. Inga bristningar iaf, smörjer mig morgon och kväll, kanske placeboeffekt, men det känns bättre. Någon av er som upplevt liknande känsla? Funderar på att köpa ett gravidbälte , för att "stötta upp" magen lite. Någon som provat? 91 dagar kvar till BF!

  • Cinnicon

    Går också in i vecka 28+0 i morgon men jag har bara 84 dagar till bf...? Funderade på att köpa ett bälte men jag vet inte... Lite kluven. Kan va bra om man ska va uppe och gå en längre stund. Inga bristningar här heller, smörjer mig med en härlig kräm morgon och kväll. :) lutar papaya i täcket. ;) en bm jag träffa på Ctg sa att hon tyckte inte min hud såg ut som en hud som får bristningar. Kan ju hoppas på det. :) Fler som går på Ctg regelbundet? Jag för Ctg och navelsträngsflöde varje vecka och tul varannan.

  • Majblomma14
    Camo skrev 2014-02-03 19:18:51 följande:

    Majblomma- Vad roligt,tänk om vi sprang på varann idag då! :) Jag hade tid kl:13.45

    Fick info om tvillingkursen idag och vi planerar att gå på den men det sista tillfället är 8 april vilket känns väldigt sent. Jag kommer då vara i vecka 35-36. Får hoppas att våra små vill hålla sig kvar så länge i magen.

    På tal om mage så har jag tydligen samma storlek på min mage nu i v.26 (25+4) som vid en enlingsgraviditet i vecka 32, med andra ord är den redan väldigt stor. Fick lyssna på hjärtljuden via dopplern idag och ska tillbaka igen om 1v för att ta lite nya prover och veckan efter det ska jag till läkaren för ultraljud etc.

    Resten av den här veckan kommer jag inte kunna jobba hemifrån vilket känns sådär. Jag har så ont fr foglossningen att det är svårt att gå och enormt svårt att bara ta på och av mig skorna. Det tar dessutom ca 20-25 min att gå lite drygt 1km vilket ju är larvigt långsamt. Ska hur som helst försöka hålla ut ett tag till innan jag blir 100% sjukskriven annars kommer det bli väldigt knepigt med ekonomin.

    Vi har bara köpt några babykläder än så länge så alla stora inköp ligger framför oss. Vet inte hur vi ska göra med bilbarnstolar. De som är kompatibla med donkeyn är så himla dyra och vi som inte ens har ngn bil. Vi kommer ju trots allt åka en del bil men jag funderar på om vi ska köpa lite billigare stolar som inte är kompatibla med vagnen eftersom vi ju inte kommer åka bil så ofta. Hur har ni gjort?


    Kul, då måste vi ju ha sett varandra! Jag gick ju ut från Lotta precis då. Satt du i väntrummet och är blond?

    Kände oxå att sista tillfället var lite sent, hoppas att de tar upp det viktigaste de första gångerna! Trodde bara det skulle vara ett tillfälle någon timma, 3x3 timmar känns mycket!

    Min mage är oxå stor, sf 32 fast jag bara är i 27. Motsvarar ungefär vecka 32!

    Vi har oxå köpt en donkey, ny från Holland, men köpte babyskydden på blocket. Vi betalade 2500kr för båda inklusive adaptrar. Jag tyckte det var ovärdeligt att ha kompatibelt babyskydd med vagnen för vår son och vi ville ha det även med tvillingarna, men det beror ju såklart på om man kommer använda bil eller inte såklart.
Svar på tråden Finns det fler som väntar tvillingar i maj 2014??