• Mandizx

    Hjälp! Jag orkar inte med min svärmor!

    Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 5 år, och under nästan hela vårt förhållande så har min sambos mamma varit skeptisk med vårt förhållande, imed vår ålderskillnad (jag är 19 år och sambon 32), vi är båda lika mogna och omogna om man beskriver det så. Hon har försökt få oss att göra slut, och det har hänt två gånger att sambon gjorde slut med mig pga av att han lyssnade för mycket på henne.
    Hans mamma har ett väldigt kontrollbehov och det har varit massor med bråk mellan henne och min sambos bror. Jag blev lite varnad av sambons brors tjej att man måste sätta en hård gräns när det gäller sambon mamma och det har jag märkt.

    Men nu på sistone har jag inte orkat följa med på familjeträff och sånt hos sambons mamma och nu för någon dag sen berättade sambon att han mamma trodde att jag inte gillar dem och sen så sa hon att jag förbjuder sambon att träffa och höra av sig till hans familj, han sa naturligtvis nej att det inte var så. För grejen är att jag påminner han ofta att han måste höra av sig till sin mamma och sånt men han vill inte för han orkar själv inte med sin mamma när hon bara gnäller ändå... Men sambon vågar inte riktigt säga ifrån till sin mamma och har väldigt svårt för att säga nej (även andra har sagt det till sambon att han har svårt för att säga ifrån och säga nej).

    Jag och sambon har pratat om detta flera gånger att det får vara nog med hans mamma nu. Men nu tycker jag verkligen att detta var droppen! Jag orkar inte med henne mer. Hon är känd för att göra så att andra mår dåligt och får sig känna sig värdelösa. Sambon och jag väntar vårt första barn nu men vi vågar inte berätta för att hon kommer klaga o gnälla om hur vi tänkt nu och så.. Men det har hon fan inte med att göra. Hon ska bara säga grattis och sen hålla sig på sin sida liksom...

    Vet inte, men snälla hjälp mig om hur jag kan säga till hans mamma var gränsen går på ändå ett artigt sätt? För jag vill inte göra bråk eller något. Hur kan man börja säga typ var gränsen går och detta är inte okej?

  • Svar på tråden Hjälp! Jag orkar inte med min svärmor!
  • Mandizx
    Klaga inte skrev 2013-10-01 20:26:49 följande:

    Klaga inte sen när hon inte erbjuder sig vara barnvakt


    Vi vill inte ha henne som barnvakt, hon jobbar för mycket för att va barnvakt. Jag har min familj som passar barnen.

    Och det var inte frågan, har aldrig sagt att jag ska klaga om barnvakt.
  • Anna74a

    Säg som du tycker och känner och prata med henne ordentligt.
    Stå på dig, du är ju snart mamma du med.

  • Mandizx
    Anna74a skrev 2013-10-01 20:36:18 följande:

    Säg som du tycker och känner och prata med henne ordentligt.
    Stå på dig, du är ju snart mamma du med.


    Men hur ska jag börja? Vi kommer ju oftast bara dit nu för tiden när vi ska käka lunch tillsammans eller ska hjälpa henne med något?! Jag kan ju inte bara komma dit och börja säga var gränsen går när hon kanske är trevligt just den dagen. Jag kanske får vänta till hon börjar klaga och gnälla igen? Och det lär nog bli snart :)
  • Farmor52

    Ibland kan det vara svårt att komma på det man vill säga, när man vill säga det. Man kommer ju ofta på den perfekta formuleringen när det är för sent. För att förbereda inför "nästa verbala övergrepp" från henne så kan du förbereda dig genom att skriva ner det du vill säga. Då kan du testa lite olika formuleringar och tonfall. Kanske diskutera med din sambo vad som verkar bäst. Öva sedan, ha lite rollspel, din sambo eller någon annan som känner henne och vet hur hon brukar uttrycka sig kan spela henne. När det sedan blir en situation där du känner att det är dags att säga ifrån så har du några bra, inövade och väl avvägda repliker att ta till. Men ett råd från en som både är farmor och svärmor, i samband med att du kritiserar henne säg då också något positivt till henne. Vad som helst, men det vara något ärligt.


    Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • Vea78
    hangonasec skrev 2013-10-01 22:21:19 följande:
    så du var 14 och han 27 när ni blev ihop.. jag förstår svärmors problem

  • Mandizx
    hangonasec skrev 2013-10-01 22:21:19 följande:

    så du var 14 och han 27 när ni blev ihop.. jag förstår svärmors problem


    Nu är det så här att det var inte frågan. Kan du inte svara på frågan så tycker jag du låter bli att svara. Min svärmor har inga som helst problem med ålder nu, hon hade själv en man som var 15 år äldre. Och vad fan spelar en siffra för roll? Fattar ingen att det är hur länge man levt. Herregud. Jag föll inte för hans ålder! Jag visste inte ens hur gammal han var i början. Därför att jag inte bryr mig om någon j*vla ålder.
  • Mandizx

    Att det ska finnas människor till allt....

    Du är den andra som kommenterat ålderskillnaden (du o min svärmor). Alltså betyder det att ingen annan bryr sig merrän idiotiska människor som vill hålla på o klanka ner på folk o som inte har vett i huvudet. Punkt.

  • Mandizx
    Farmor52 skrev 2013-10-01 22:19:40 följande:

    Ibland kan det vara svårt att komma på det man vill säga, när man vill säga det. Man kommer ju ofta på den perfekta formuleringen när det är för sent. För att förbereda inför "nästa verbala övergrepp" från henne så kan du förbereda dig genom att skriva ner det du vill säga. Då kan du testa lite olika formuleringar och tonfall. Kanske diskutera med din sambo vad som verkar bäst. Öva sedan, ha lite rollspel, din sambo eller någon annan som känner henne och vet hur hon brukar uttrycka sig kan spela henne. När det sedan blir en situation där du känner att det är dags att säga ifrån så har du några bra, inövade och väl avvägda repliker att ta till. Men ett råd från en som både är farmor och svärmor, i samband med att du kritiserar henne säg då också något positivt till henne. Vad som helst, men det vara något ärligt.


    Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
    Tack för tipset! Jadå, jag kommer att säga något positivt också självklart. Hon är en mycket snäll och trevlig svärmor annars ju, hon kan ge råd och tips och har hjälpt mig många gånger men som sagt så har hon ett kontrollbehov och kan bli för mycket och för taskig, och komma på en massa dumma saker som inte stämmer.
  • Lindsey Egot the only one

    Håll sådana människor som henne väldigt kort! Du kommer må bättre av det iaf.

  • Masken84

    Min svärmor gillar inte mig för 5 öre och det har hon visat klart och tydligt. Förstår hur du känner och det är jobbigt. Min svärmor tålde inte att jag sa till om saker i mitt hem exempelvis att hennes hundar inte fick vara i soffan eller i gäst sängen. Till slut brakade helvetet lös och nu har hon sagt upp kontakten med oss och hon beklagade till min sambo när han berättade att vi väntade dottern. En riktig häxa!!

  • Masken84

    Oj råkade skicka innan jag skrivit klart!

    Säg till din svärmor hur du känner och be din sambo säga åt henne och klippa navelsträngen. Det är ni som är tillsammans inte hon och du. Och att hon ska visa dig den respekt du förtjänar annars kan det vara!!

    Ta inte åt dig, det är hon som gör fel inte du. Stå på dig!!

  • Farmor52

    Nåt i den här stilen kanske du kan säga. Men du vet nog bäst själv vad som kan tänkas fungera.


    ”Vi vet att du alltid vill vårt bästa och det är vi tacksamma för. Men vi är vuxna och vi både vill och behöver lösa saker på vårt eget sätt. Vi kommer säkert att göra misstag men det blir våra misstag som vi kommer att lära oss av, på samma sätt som du har lärt dig av de misstag du gjort. Därför vill vi att du tar ett steg tillbaka och inte kommer med kommentarer om hur vi borde göra, även om du gör det för att du vill oss väl.”


    Nästa gång vi tycker att du går över gränsen så kommer vi att säga till och vi förutsätter att du då respekterar det.”


    Som du ser så har jag uttryckt det i vi-form, jag tror att det är bra att hon inser att ni två som familj står bakom detta beslut.
    Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • Mandizx

    Tack för alla råd och tips jag har fått!

    Farmor52 - det lät jätte bra, ska nog läsa in det i huvudet och säga det till henne när det kommer upp något snart igen.

    Jag och sambon åt lunch idag hos henne och med sambons mormor, kan säga att min sambo sa till svärmor otroligt mycket idag, han visade verkligen att det får vara nog, men hon fattade typ ändå inte och tyckte att han skulle kolla upp sitt humör osv.. Hon är riktigt skum. Det är liksom inte bara ord och sånt hon irriterar på utan allting, som tex idag skulle vi hjälpa henne och samma visa igen så blir det att vi gör allting och hon bara pratar i telefon och säger sen att hon hjälpt till med allting, där flög både mormorn och sambon i taket på henne. Lika gott åt henne! Men jag ska ta till mig dom råden och tipsen ni gett mig!

Svar på tråden Hjälp! Jag orkar inte med min svärmor!