• pco

    vi som går/ ska börja på CA i Göteborg

    Tänkte att här kan vi som går eller ska börja på Carlanderska i Göteborg kan följas åt och peppa och stötta varandra.

    Här är vår historia:

    Har gjort alla gratis försök på Sahlgrenska. Jag har pco och min man har nedsatt spermiekvalité.

    Försök 1 sprutade Gonal-F och fick ut 7 ägg varav 3st befruktades alltså en till mig och två till frysen

    -negativt

    FET 1- negativt

    FET 2-negativt

    Försök 2: sprutade Menopur då de sa att man kan få färre ägg men menade på att kvalitén blir bättre.

    Fick ut då 6 ägg och åter igen 3st befruktades. En till mig och två till frysen

    - positivt!!! ..men slutade i mf v 6 med mkt smärtor!! Återigen en besvikelse.

    FET-negativt och fick också veta att vi inte har någon kvar i frysen då den ena inte klara upptiningen vid insättningen på vår FET.

    Försök 3 fortsatte med Menopur och fick återigen ut 6ägg men endast 2st befruktades, en till mig och en till frysen.

    -negativt

    FET försöket: hade tappat 2celler vid upptiningen, så hade inget riktigt hopp, men på testdagen stod det 'gravid 1-2v' vilket inte stämmer så jag blev inte glad iaf utan visste vad som var pågång, och mkt riktigt mensen kom ett par dagar senare, men denna gången utan smärtor.

    Nu har vi tagit paus i 1,5år och köpt hus och gift oss. Nu ska vi ge oss in i IVF karusellen igen. Ska på första mötet i morgon på CA. .. Hoppas verkligen att vi valt rätt för vi stod mellan CA och IVF nordic eller vad det nu heter, skiljer ändå 9.000kr mellan deras paketpriser men efter lite forskning på nätet valde vi CA ändå.

  • Svar på tråden vi som går/ ska börja på CA i Göteborg
  • Halmstadtjej1986

    Hej!

    Här är en till som ska göra ivf/isci på Carlanderska/Fertilitetscentrum.
    För att göra en lång historia kort har jag och sambon försökt få barn i 3,5 år.
    Då jag tidigare haft en VÄLDIGT stor övervikt med oregelbundna cyklar så har vi trott att det
    var just övervikten som var problemet. Efter att förra sommaren genomgått en Gastric bypass, kom en regelbunden menscyklen igång. Nästan på en gång faktiskt..
    Vi skyddade oss inte första året efter min operation, vilket man borde enligt rekomendationerna då man har "näringsbrist" och en graviditet inte är optimal varken för kroppen eller för barnet. Möjligtvis egoistiskt tänk,  men vi tänkte att "blir det så blir det"...vilket det inte blev. När ett år efter min operation hade passerat tog vi kontakt med en privat klinik för fertilitetsutredning, dvs i juni detta året.
    Utredningen visade att min sambo hade lågt spermieantal OCH dålig rörlighet. Utan att direkt utreda mig (mina prover var bra och ultraljud på äggatockar och livmoder såg normalt ut) så fick vi en remiss skickad till Carlanderska för IVF/ICSI.
    Läkaren vi har ansåg att chanserna till en naturlig befruktning var i princip omöjlig. En "vanlig" IVF skulle heller inte passa då spermierna har så dålig rörlighet att dem inte ens kan ta sig in i ägget, därav ansåg vår läkare att en ICSI vore det bästa alternativet (dvs att man hjälper spermien in i ägget).
    Hur det blir och vilken metod vi kommer använda oss av bestämmer ju dock givetvis läkarna på Carlanderska.
    Vi var hos vår läkare i torsdags och fick veta att remiss skulle skickas, och att vårt första möte med läkare på Carlanderska skulle dröja max 3 månader.
    Jag hoppas innerligt snart vi får kallelse..väntan är olidlig.

    Man har mycket tankar och funderingar...google blir ju ens "bästa vän".
    Även om läkaren har "slagit mig på fingrarna" och sagt att man inte ska läsa för mycket, så kan man ju inte låta bli.

    Hoppas vi kan följa varandra här och dela tankar och funderingar med varandra.

    Lycka till! :)

  • pco
    Halmstadtjej1986 skrev 2013-10-14 22:01:55 följande:

    Hej!

    Här är en till som ska göra ivf/isci på Carlanderska/Fertilitetscentrum.
    För att göra en lång historia kort har jag och sambon försökt få barn i 3,5 år.
    Då jag tidigare haft en VÄLDIGT stor övervikt med oregelbundna cyklar så har vi trott att det
    var just övervikten som var problemet. Efter att förra sommaren genomgått en Gastric bypass, kom en regelbunden menscyklen igång. Nästan på en gång faktiskt..
    Vi skyddade oss inte första året efter min operation, vilket man borde enligt rekomendationerna då man har "näringsbrist" och en graviditet inte är optimal varken för kroppen eller för barnet. Möjligtvis egoistiskt tänk,  men vi tänkte att "blir det så blir det"...vilket det inte blev. När ett år efter min operation hade passerat tog vi kontakt med en privat klinik för fertilitetsutredning, dvs i juni detta året.
    Utredningen visade att min sambo hade lågt spermieantal OCH dålig rörlighet. Utan att direkt utreda mig (mina prover var bra och ultraljud på äggatockar och livmoder såg normalt ut) så fick vi en remiss skickad till Carlanderska för IVF/ICSI.
    Läkaren vi har ansåg att chanserna till en naturlig befruktning var i princip omöjlig. En "vanlig" IVF skulle heller inte passa då spermierna har så dålig rörlighet att dem inte ens kan ta sig in i ägget, därav ansåg vår läkare att en ICSI vore det bästa alternativet (dvs att man hjälper spermien in i ägget).
    Hur det blir och vilken metod vi kommer använda oss av bestämmer ju dock givetvis läkarna på Carlanderska.
    Vi var hos vår läkare i torsdags och fick veta att remiss skulle skickas, och att vårt första möte med läkare på Carlanderska skulle dröja max 3 månader.
    Jag hoppas innerligt snart vi får kallelse..väntan är olidlig.

    Man har mycket tankar och funderingar...google blir ju ens "bästa vän".
    Även om läkaren har "slagit mig på fingrarna" och sagt att man inte ska läsa för mycket, så kan man ju inte låta bli.

    Hoppas vi kan följa varandra här och dela tankar och funderingar med varandra.

    Lycka till! :)


    Hej!

    Åh hoppas att ni kommer igång snart :) .. Min man hade oxå nedsatt spermiekvalité och för få vid första provet han lämna så vi har oxå gjort icsi på alla våra försök. Dock såg det mkt bättre ut vid andra provet han lämnade så de säger att man vet aldrig, det kan ha vart en tillfällighet att det va dåligt första gången, men det kan lika gärna vara en tillfällighet att det va bra denna månaden :/

    Var på första mötet hos carlanderska igår och vi ska köra korta metoden denna gången ( har aldrig gjort det innan) och sen ville han höra icsi på hälften av äggen och IVF på andra hälften, vilket jag tycker är konstigt då min man tidigare visat upp dåligt prov samt att vi endast fått 6 ägg och 2-3 befruktades och då är det icsi på alla, så varför göra vanlig nu? Känns som att man går försök till spillo lixom.

    Har ni kört långa elr korta metoden? Vad har du sprutat?

    Ja självklart ska vi följa o stötta varandra.. Man känner sig så ensam trots att det är fler än vad man tror inom detta. Har inte heller hittat nån direkt tråd för oss på CA

    Hoppas att du är igång snart och jag håller alla tummar och tår för oss nu :)
  • pco

    Vill också bara säga att du är duktig som genom gått operationen :) .. Jag har också övervikt idag, försöker gå ner men det är svårt som tusan. Ha du någon övervikt idag elr är allt det över efter operationen?

    Detta år vårt år nu :)

    Lycka till! Kram!

  • Halmstadtjej1986
    pco skrev 2013-10-15 05:43:55 följande:
    Vill också bara säga att du är duktig som genom gått operationen :) .. Jag har också övervikt idag, försöker gå ner men det är svårt som tusan. Ha du någon övervikt idag elr är allt det över efter operationen?

    Detta år vårt år nu :)
    Lycka till! Kram!
    Vi har inte startat själva behandlingen ännu, vi har bara fått remiss skickad från vår vanliga gynmottagning här i Halmstad. Men remissen är skickad till Carlanderska, så vi väntar på en kallelse dit. Mailade Carlanderska igår och fick idag veta att väntetiden är ca 1 månad.
    Jag har ingen aning om hur långt tid det tar innan vi börjar behandling inför vårt IVF, ingen aning vad som sker på första mötet med läkaren?..Kanske du vet ungefär?
    Ja operationen var en vändpunkt i mitt liv, jag mår otroligt bra. Jag har numera ett BMI på 28 (tidigare ca 45), gränsen för övervikt går väl på 25...så jag är ju liiite överviktig fortfarande. Men jag kämpar för att gå ner...kroppen har nämligen stabiliserat sig och nu är det svååårt att gå ner mer.
    Konstigt det där med att ni ska göra vanlig IVF, hur menar läkaren att det skulle öka chanserna?
    Är en vanlig IVF bättre än ICSI, och isåfall varför?
    Vad påverkar att man väljer korta eller långa protokollet, och vad är skillnaderna?
    Jag är hyfsat ny på IVF-fronten å har verkligen massor med tankar och funderingar.
    Försöker läsa på så gott jag kan och orkar.
    Ja detta är vårt år!...2014 ska vi ta mej tusan ha fått våra bebisar! :)

  • pco
    Halmstadtjej1986 skrev 2013-10-15 21:55:14 följande:
    Vi har inte startat själva behandlingen ännu, vi har bara fått remiss skickad från vår vanliga gynmottagning här i Halmstad. Men remissen är skickad till Carlanderska, så vi väntar på en kallelse dit. Mailade Carlanderska igår och fick idag veta att väntetiden är ca 1 månad.
    Jag har ingen aning om hur långt tid det tar innan vi börjar behandling inför vårt IVF, ingen aning vad som sker på första mötet med läkaren?..Kanske du vet ungefär?
    Ja operationen var en vändpunkt i mitt liv, jag mår otroligt bra. Jag har numera ett BMI på 28 (tidigare ca 45), gränsen för övervikt går väl på 25...så jag är ju liiite överviktig fortfarande. Men jag kämpar för att gå ner...kroppen har nämligen stabiliserat sig och nu är det svååårt att gå ner mer.
    Konstigt det där med att ni ska göra vanlig IVF, hur menar läkaren att det skulle öka chanserna?
    Är en vanlig IVF bättre än ICSI, och isåfall varför?
    Vad påverkar att man väljer korta eller långa protokollet, och vad är skillnaderna?
    Jag är hyfsat ny på IVF-fronten å har verkligen massor med tankar och funderingar.
    Försöker läsa på så gott jag kan och orkar.
    Ja detta är vårt år!...2014 ska vi ta mej tusan ha fått våra bebisar! :)

    Okej ja men då har ni kanske ca 1 månads förberedelse :)

    På CA ha är de BMI gräns på 35 tror jag han sa. Jag har övervikt som sagt, jag har 29,7 men det va ingenfara sa han men självklart ska jag försöka gå ner i vikt för att underlätta.

    På första mötet tar de blodprover på er båda för bl.a. Hiv, rödahund o nåt mer. Och så går ni igenom vad de tror skulle passa er med mediciner o allt. Allt beror på vad erat ' fel' är. Och så gör de ett vul på dig för att kolla läget. .. Man startar alltid själva behandlingen med sprutor dag 1-3 på mensdagen och har man inte regelbunden mens som jag så tar man provera för att framkalla den och sen beroende på hur dina egna hormoner i kroppen spökar så gör man långa alt. Korta behandlingen. Den långa kör man då att man emellan sprutorna o mensen kör suprecur( nässpray) i ca 18 dagar ( man tar blodprov emellan åt för att se hcg i kroppen) och det tar man för att 'tabort' dina egna hormoner flr att sen tar du sprutor flr att få äggen att växa och då vill man undvika att du får äl, för får du äl så hinner de inte plocka ut äggen och då avbryts försöket, det finns inget o göra då, så nässprayen bromsar detta då det inte sker och självklart går du på vul för att se hur det växer om du ska höja dosen elr sänka elr så... Så första försöket kan man säga är ett test-försök för att hitta allt som passar dig.., som jag tex sprutade Gonal-F första gången, vilket resulterade i fler ägg än de andra gångerna( bytte till Menopur) MEN det blev bättre kvalité då på mina ägg, så ni får testa er fram vad som passar just er bäst..

    Oj oj vad jag skrivit, hoppas att du orkar läsa :)
  • pco

    Oj vad dåligt jag förklarat med långa börjar man ned nässpray o sen kör det parallellt med sprutor

    Och korta, så hoppar man över nässprayen o går direkt på sprutorna alltså :p

  • Halmstadtjej1986
    pco skrev 2013-10-15 23:31:40 följande:
    Oj vad dåligt jag förklarat med långa börjar man ned nässpray o sen kör det parallellt med sprutor
    Och korta, så hoppar man över nässprayen o går direkt på sprutorna alltså :p
    Förstår att man kanske måste testa sig fram om vad och vilka metoder som passar bäst...MEN då man bara har 3 försök som är landstings-betalda så känns det sådär-kul att "testa" sig fram...man vill ju få guldägg och fina embryon direkt..
    Men men, detta är ju verkligheten...att det måste gå till såhär. Utan att testa vet man ju inte vilken metod som passar bäst.
    Tyvärr har vi inte ekonomin till att göra några försök ifall våra landstingsbetalda IVF:er inte skulle funka.
    Vi skulle få spara lääänge för att få ihop det ekonomiskt. Vi har det absolut inte dåligt ställt, men bara ett försök kostar ju en förmögenhet.
    Jag ska ringa kliniken imorgon för att få veta `exakta´ väntetider...man ör ju otålig och vill komma igång direkt!

    Har du kört igång med provera ännu för att få en blödning, eller hur "nära" är du behandlingsstart?

  • pco
    Halmstadtjej1986 skrev 2013-10-16 21:27:32 följande:
    Förstår att man kanske måste testa sig fram om vad och vilka metoder som passar bäst...MEN då man bara har 3 försök som är landstings-betalda så känns det sådär-kul att "testa" sig fram...man vill ju få guldägg och fina embryon direkt..
    Men men, detta är ju verkligheten...att det måste gå till såhär. Utan att testa vet man ju inte vilken metod som passar bäst.
    Tyvärr har vi inte ekonomin till att göra några försök ifall våra landstingsbetalda IVF:er inte skulle funka.
    Vi skulle få spara lääänge för att få ihop det ekonomiskt. Vi har det absolut inte dåligt ställt, men bara ett försök kostar ju en förmögenhet.
    Jag ska ringa kliniken imorgon för att få veta `exakta´ väntetider...man ör ju otålig och vill komma igång direkt!

    Har du kört igång med provera ännu för att få en blödning, eller hur "nära" är du behandlingsstart?

    Ja tyvärr så måste man testa sig fram :/

    Men måste säger att det kan hjälpa om man tar folsyra i samband med detta( receptfritt på Apoteket) och heter 'kvinna' ., man kan få i även lite mängder av det från isbergssallad oxå men dock väldigt små mängder...

    Det pratas oxå en heldel om akupunktur innan behandling för det sätter igång blodflödet ännu mer i kroppen vilket gör att det blir mer blodflöde till livmodern och livmodern måste ha mkt blidflöde för att embryot ska fästas lättare, kanske nåt du kan prova? Det ångrar jag att jag inte testat faktiskt. .., har tänkt prova det nu inför detta försöket :) .., läste här på FL om en som gjort flera försök och när hon provade så blev hon gravid .. O då provade hennes kompis som oxå är inne i ivf karusellen och hon blev oxå gravid :)

    Ja jag är på dag 3 av 10 med proveran så om ca 7dagar kommer mensen o då är behandling i 2v o sen klart.. Så vi får väl se vad som händer sen :)
  • pco

    Glömde skriva också att när vi inte lyckades vid landstingsförsöken så sa vi stötvis va tvugna o spara, vi är inte heller fattiga men det kostar ju fläsk asså, så vi räknade med att spara ca 1,5 år men sen hitta vi vårt drömhus som vi köpte och tog ett extra lån på huset så vi kunde göra detta nu.. Men nu är det 1,5år sen iaf pga av att vi valde att gifta oss emellan för att dels ta hand om varandra o resa men oxå för att om detta inte funkar nu kommer vi ställa oss i kö för adoption och deras krav är att man måste vart gift 3-5år beroende på vilket land. ., sp efter detta blir d inga mer försök för oss för dels ekonomiskt och dels mitt psyke, för jag orkar inte mer!

Svar på tråden vi som går/ ska börja på CA i Göteborg