• josssa

    Mina föräldrar tål inte varandra. Hur göra vid barnets födelsedag?

    Hej! Kan tänka mig att vi är några stycken som är skilsmössobarn och har föräldrar som inte tål varandra. Min mama och pappa skilde sig när jag var två år gammal. Nu är jag 30år. Efter skilsmässan har de inte ens kunnat kolla på varandra utan att bråka om dom liten hamnade jag och min syster jämt i kläm. Då min pappa skaffade sig en ny fru och barn efter några år tycker mamma att han valde dem framför oss och att hon "tog oss under sina vingar". Vi träffade pappa ungefär varannan helg och hade då jätteroligt. Efter några år skilde sig pappa och hans fru och efter det har vi alltid bråkat vid högtider, vem vi ska fira med. Speciellt på julafton. Tillslut fick det bli varannan jul för att slippa bråk. Under alla år har jag och min syster påverkats mycket av deras dåliga relation och vi har fått tagit många smällar. Nu har jag fått ett eget barn och trodde att alla problem skulle försvinna för att jag nu hade en egen familj och kan inte hålla på med detta trams längre. Ändå blev det sura miner förra julen. Nu börjar mitt barns första födelsedag närma sig och nu kommer jag till problemet. Båda vill vara med och fira henne men jag vägrar att ha dem hemma hos oss samtidigt. Vet att det kommer uppstå konflikter och jag tänker inte välja någon framför den andra. Hur gör jag?? Kan tänka mig att vi är flera som har det såhär! Min fråga är, hur löser ni det? Så löjligt och väldigt elakt att mina föräldrar försatt mig i en sådan här situation. funderar på om bara jag och min sambo firar vårt barn själva på hennes födelsedag så får morföräldrarna komma dagen/arna innan och efter. Har ni några bra råd till en nybliven föräldrer som antagligen aldrig kommer bli av med detta problem?

  • Svar på tråden Mina föräldrar tål inte varandra. Hur göra vid barnets födelsedag?
  • SandraP81

    Jag har sagt till mina föräldrar att de är välkomna båda två samma dag men de får ej komma samtidigt för jag vill inte ha något tjafs. Punkt slut. Bjuder jag dem olika dag så blir det bara tjafs om att någon tycker det känns orättvist.. (barnsliga föräldrar)

  • SandraP81
    josssa skrev 2013-10-17 08:29:11 följande:
    Ja så fruktansvärt barnsligt och väldigt egoistiskt. Hur gör ni på julen då?
    Tja min mans föräldrar är oxå skilda vilket gör att vi har 4 ställen att åka till .. Julen är lite av en mardröm, inte direkt avkopplande om man säger så tyvärr. I år tror jag vi ska vara hemma själva!
  • BusJohanna

    Ja, hennes födelsedag till hennes egen och ha roligt. Bjud in fina föräldrar andra dagar och gillar de inte det så var lite hård och ärlig!

    "Ni kan ju inte beté er så ni får helt enkelt inte förstöra hennes dag, ni får komma på andra dagar"

  • josssa

    Ibland känns det mer som att man hattar runt för att göra dem nöjda, istället för att de försöker bete sig som folk för barnbarnets skull!


    SandraP81 skrev 2013-10-17 08:33:31 följande:
    Tja min mans föräldrar är oxå skilda vilket gör att vi har 4 ställen att åka till .. Julen är lite av en mardröm, inte direkt avkopplande om man säger så tyvärr. I år tror jag vi ska vara hemma själva!

  • josssa

    Har försökt tröga det till dem förut men de är så stolts och har svårt att ta det. Istället blir vi osams. Blir så arg att de inte kan släppa på sina principer för min och mitt barns skull.


    BusJohanna skrev 2013-10-17 08:36:32 följande:
    Ja, hennes födelsedag till hennes egen och ha roligt. Bjud in fina föräldrar andra dagar och gillar de inte det så var lite hård och ärlig! "Ni kan ju inte beté er så ni får helt enkelt inte förstöra hennes dag, ni får komma på andra dagar"

  • Mälaröbo

    Bjud dem vid olika tider på födelsedagen och skapa nya jultraditioner! När vi fick barn bestämde vi att vi firar jul hemma. De som vill (och kan uppföra sig) är välkomna!

  • sötare

    Jag hade sagt till dem att om de inte kan bete sig som vuxna på ditt barns kalas och måste göra brt sig inför andra på det viset då e de inte välkomna. Kalaset är för ditt barns skull inte för deras.

  • skogsvitter

    Vanligast har man ju olika dagar, ev olika tider om det rör sig om korta kalas. Jag tycker inte det här är ett så stort problem eftersom det är så pass vanligt, även mina föräldrar var ovänner många år efter skilsmässan och det var liksom inga problem att hålla dem åtskilda. Sambons pappa och styvmamman (hans biomamma är ute ur bilden helt) tål inte varandra alls och de tar varannan jul med hennes biobarn/barnbarn (vi träffar henne aldrig alls) precis som de flesta skilda föräldrar. Födelsedagar gäller oftast olika dagar eller olika tider. Man delar ju ändå ofta upp kalas idag. Alla är nöjda med det och ingen trampar in på den andres "revir" så att säga.

    Är de så pass barnsliga att de inte kan hållas separerade utan att börja tjafsa och bråka så skulle jag helt utesluta dem båda från kalas och julfirande. Far- och morföräldrar kan inte hålla på och bete sig som om de vore i förskoleåldern, då får de hålla sig undan som jag ser det. Det är ju deras förlust. Jag tycker det låter som att ni är låsta i något slags evigt bråk, som liksom måste finnas, och som alla tycks vilja främja? Det kanske är du som måste sätta ner foten och sätta din egen familj i första rummet nu? Säg nej til alla tills de fattar att detta inte kan fortsätta.

  • nozpa
    Mälaröbo skrev 2013-10-17 09:04:17 följande:
    Bjud dem vid olika tider på födelsedagen och skapa nya jultraditioner! När vi fick barn bestämde vi att vi firar jul hemma. De som vill (och kan uppföra sig) är välkomna!

    Håller med.
Svar på tråden Mina föräldrar tål inte varandra. Hur göra vid barnets födelsedag?