• Padda01

    Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?

    Jag har en treårig pojke som är väldigt duktig fysisk. Han leker gärna med äldre barn och är duktig på att klättra och andra saker. 
    Han är hyffsat försiktig men tar sig ibland vatten över huvudet. Klättrar för högt och vågar lite för mycket tex.

    Nu till min fråga. Jag är inte tillsammans med sonens pappa och vi delar 50 % med honom. Jag är så fruktansvärt rädd att det ska hända honom något men jobbar verkligen med att släppa kontrollen och lita på hans pappa. Han är ansvarsfull men inte som jag. Han är lite slarvig och ser inte lika allvarlig på saker. Sonen kan komma hem lite smutsig, bränt sig i solen, skrapsår på benen osv. När jag säger till så blir det bättre, men ibland verkar han inte tänka efter själv före...

    Idag pratade vi om vad dom gjort i helgen, de hade bland annat varit på ett lekland.(leos lekland) Eftersom min fd brytit en arm frågade jag hur det gick om de inte var tillsammans med någon där? Jag brukar nämligen inte vilja släppa honom helt fri där i och med att det är ganska höga höjder osv...

    Han sa bara att han låtit honom klättra själv, åka alla rutchkanor utan att han följt med. Självklart kan man släppa han själv på vissa grejjer men att låta honom klättra helt fritt och själv tycker jag lät farligt. Han sa att han försökt hålla koll via marken, men han kan ju ändå inte hjälpa honom om det skulle hända något...

    Jag får sådan ångest över att det ska hända honom något.....

    Överdriver jag? hur gör ni andra med treåringar?        

  • Svar på tråden Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?
  • Whitetrash86

    Jag släppte lös min dotter när hon var 3 år. Ramlar dom så ramlar dom oavsett om man är där eller ej. Sen finns det ju nät osv så att barn inte faller från hög höjd.

  • MajaVira

    Jag lät min son leka fritt från det att han var stor nog att klättra runt själv, gissar att han var kring 2,5-3 år. Allt är ju vadderat och det finns nät, så ser ingen risk med det.

    Sedan är det väl bara naturligt att en 3-åring blir smutsig, får skrapsår på knänen etc, för mig har det snarare varit positivt och ett bevis på att sonen haft kul och gjort det han vill. Finns ingen anledning att skydda barnen från ALLT...

  • LillaNovaK

    Jag släpper min 3-åring i leklandet själv. Givetvis har jag koll på honom, men barn måste få utforska och upptäcka själva för att utvecklas. Försök släppa kontrollen lite, vad är det värsta som kan hända?

  • Queenie70

    Min treåring hade fått försöka sig på allt utan behränsningar. Däremot ej oövervakat. En treåring ska vara övervakad på ett lekland för egen och andras säkerhet. Man ska kunna finnas där och hjälpa ned, säga åt att vänta på sin tur, se till att de ej skadar andra barn, eller att andra barn ej skadar dom.

  • glassen

    Nej, jag skulle inte släppt iväg mina barn själva som 3-åringar. Det har inte varit aktuellt heller, eftersom de inte är så våghalsiga. Men jag tycker faktiskt en 3-åring är för liten för att släppa helt utan uppsikt. Någon undrade vad det värsta som kan hända är och det är väl att barnet slår ihjäl sig, fastnar och blir strypt eller liknande.

  • Erizajo

    Självklart kan tre åringen klara sig själv! Klart att det räcker att ha koll från marken, min son har lekt med sin äldre syster på lekland sen han var två.

  • Whitetrash86
    glassen skrev 2013-10-27 20:37:49 följande:
    Nej, jag skulle inte släppt iväg mina barn själva som 3-åringar. Det har inte varit aktuellt heller, eftersom de inte är så våghalsiga. Men jag tycker faktiskt en 3-åring är för liten för att släppa helt utan uppsikt. Någon undrade vad det värsta som kan hända är och det är väl att barnet slår ihjäl sig, fastnar och blir strypt eller liknande.
    Fast i ett lekland så har ju testat så detta inte ska kunna hända. Men inget är ju omöjligt. Sen har ingen sagt (vad jag kan se) att barnen lämnas helt obevakade.
    Men att springa efter och upp i alla ställningar känns överdrivet om barnet är säker på foten. 
  • umm abdilleh

    Jag var på Lekland igår med mina två småpokar 2, 5 och 4 och med bebis. De sprang själva och lekte. Det gjorde andra barn i den åldern också. Visade bara var vi satt. Så de kom då och då. Detta är ett lekland mef ett enda stort rum . Hade det varit flera rum och två våningar hade jag inte lämnat dom springa runt sj.

  • Mamma till Philip Nova Elliot

    Jag följer med min 3,5 åring upp i de flesta ställningar mm. Tycker han är för liten och kan göra sig illa. Ofta finns det äldre barn som knuffar undan de yngre. Inte alla rutchkanor de kan avgöra om de kan åka själv osv. Sen KAN det finnas sjuka människor som helt enkelt går därifrån med ett barn.... Ser här att många släpper iväg sina små men jag gör det inte. Från 4 års ålder ca tror jag med de andra.


    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Krokodillan

    Jag tycker att det beror mycket på både hur barnet och leklandet är. Mina båda större barn hade inga problem med att flänga runt "själva" (de var ju två förvisso) även på riktigt stora lekand, som lek- och buslandet i Göteborg, när de var tre år. De brydde sig inte alls om var jag var. Men jag själv tyckte det var lite olustigt när jag inte hade sett dem på kanske 45 minuter och inte alls visste var de var. Extra jobbigt om det dessutom pågår 7-8 barnkalas med vilda, oförsiktiga 7-åringar på samma gång ...

    Nu är lillasyster 3,5 år. Hon är en betydligt mer försiktig liten person. När vi var på lekland (ett betydligt mindre) nu i helgen ville hon med en av oss föräldrar eller en storasyster runt hela tiden. Till slut vågade hon klättra upp själv och åka den långa rutschkanan när vi allihopa stod och hejade på nerifrån. Men om barnet trivs med att leka själv och man kan ha hyfsad koll från golvet ser jag inga problem med att släppa iväg en tre-åring själv.

Svar på tråden Är jag överbeskyddande? Släppa treåring fri på lekland?