• Chrismamma

    Ni som har gjort kub testet där era blodprovs svar höjde risken för kromosom förändring!

    Hejsan! Är en tjej på 34 år som väntar mitt tredje barn. Var igår torsdags och gjorde kub testet, alla provet på bebisen var bra, men mitt blodprov visa att där är kromosom fel 1 på 80. Inte på DS utan på att bebisen inte kan överleva utanför magen! Har fått tid för moderkaksprov på tisdag! Jag undrar om där e andra som har fått dåligt resultat pga blodprovet och det sen visa att det inte var nått fel på bebisen? Är så orolig att det ska vara nått fel på bebisen eller att den e friskt och slutar i missfall pga moderkaks provet! Vill ju veta hur bebisen mår men e tveksam till mkp! Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Ni som har gjort kub testet där era blodprovs svar höjde risken för kromosom förändring!
  • aksj

    Fick dåligt svar p g a blodprov. Mkp visade inga avvikelser och allt gick bra.

  • Piano

    Vi fick 1:39 på DS pga blodprovet, gjorde fostervattenprov som visade på normalt antal kromosomer. Lycka till!!!

  • amia01

    Styrkekramar till dig TS. Vet vad du går igenom. Finns tyvärr inga svar att ge, men jag vet att det kan vara skönt att bara höra att det finns fler som varit i samma situation. Själv fick jag 1:9 på blodprovet, men jag vet inte exakt för vilka avvikelser det gällde. Gjorde fvp med "kortanalys" och allt var ok. Utökat UL ett par gånger senare under grav som var ok. Har i dag en son med några mindre funktionshinder, om det har något samband med värden på blodprovet vet jag inte, men han är pigg och glad, och mest som alla andra barn är

    Har också en avbruten grav bakom mig, där jag fick dåliga värden på NUPP. Gjordes inget blodprov, så jag vet inte vad det skulle ha visat. Men den gången valde vi att göra utökat fvp, vilket inte heller visade på några avvikelser. Först under utökat UL i v. 19 upptäcktes stora fosterskador, vilket skulle leda till att barnet inte skulle kunna överleva förlossningen.

    Så med båda erfarenheterna så vet jag att det finns en sanning i provsvaren, men att det är viktigt att man förstår att det är en sannolikhet, och inget definitivt svar. Fvp, mkp och utökat UL ger många svar, men inte ens där kan man vara säker.

    Lycka till, och hopas mkp går bra.

  • MrsR

    Fick 1:61 i risk för DS. Nackmåttet var ok, det var mina båda blodvärden som höjde risken. Gjorde MKP och det finns inga avvikelser. Lycka till!

  • Chrismamma

    Tack alla för era svar, är mest rädd för att göra mkp och allt vissar sig vara bra och att man får missfall, är så kluven!

  • ako75

    Som jag har förstått det har fostret för det allra allra mesta så stora avvikelser / skador att de går att se fr o m v 16 med ett noggranne UL om det verkligen är tris 13 eller 18 ( dock inte lika säkert att man kan se Downs men nu var ku inte det bekymret). Rådgör med erfaren UL läkare tycker jag! Då kanske du slipper fvp.

  • MissAdelaide

    Min kompis fick 1/30 p.g.a blodprovet. Hon gjorde fvp och det visade inga avvikelser. Hon har idag en frisk son.

    Det man kan be om är ett utökat ul, d.v.s organscreening. Vet inte i vilken vecka det kan göras eller om man får göra det i alla kommuner.

    Lycka till

  • Charlie40

    Jag fick 1:7 för trisomi 13 & 18, gjorde mkp och tyvärr var det trisomi 13 vår lilla flicka hade. Är man orolig så gör mkp annars funderar du hela grav. Jag fick göra en två stegs abort i v 16. Hon var så liiiten min fina flicka. Jag kommer att gå direkt på mkp nästa grav. Lycka Till Kram

  • Chrismamma

    Var inne idag för och göra moderkaksprovet, har varit så nervös och orolig för detta, har inte sovit nått vidare i natt, haft mardrömmar! Vissa sig att min moderkaka låg långt bak och gick inte och göra testet, har fått tid till fostervattens prov om 3 veckor, olidlig att man måste vänta, vill veta nu hur min lill* bebis mår! Dom upptäckte att jag hade en knuta med, så att det inte räcker att man ska oroa sig för bebisen ! Så nu måste dom ha koll på den med, kommer att växa i tackt med bebisen, antingen kommer den ta upp platsen där bebisen ska växa (hålrummet, sa läkaren att det hete) så den kommer inte få plats! Tyckte att jag hade tillräckligt att oroa mig för, nu får vi vänta en månad tills vi får svar hur bebis mår, olidligt

Svar på tråden Ni som har gjort kub testet där era blodprovs svar höjde risken för kromosom förändring!