Inlägg från: Lonlely Wolf |Visa alla inlägg
  • Lonlely Wolf

    Missa inte! FL-fotografen 2013 i samarbete med Nikon

    pluvdo skrev 2013-11-13 13:37:12 följande:
    Det tråkiga är ju bara att det brukar vara så att alla får lämna in bidrag, en jury utser de tio bästa (eller något) och sedan öppnas en omröstningstråd där vinnaren koras (tror också det hänt att det börjat som en omröstningstråd och de tre-eller-något bästa gått vidare till en jury) och i sådana tävlingar så tycker jag alltid att det är uppenbart att det inte är de bästa fotografierna som vinner utan att vinsten går till de fotografer som har störst möjlighet till att tigga röster från folk på nätet. Exempelvis personer med välbesökta bloggar och så som ber sina läsare röstaröstarösta och läsarna gör det utan att ens kolla efter först ifall den bild de röstar på verkligen är den mest värdiga vinnaren.

    Hade varit bättre om det rakt igenom varit en opartisk jury som utsåg vinnare. Men då försvinner förstås poängen med forumet, antar jag.

    Håller med dig i det du skrivit. på så sätt har alla inte samma chans även om bilderna är värdiga vinnare så fattas det röstare eftersom man inte är en kändis med bloggar och annat så man kan fiska röster.
  • Lonlely Wolf
    JessicaDeluxe79 skrev 2013-11-14 23:37:03 följande:
    En spontan tanke som jag får är ju den att om du som anordnare också deltar, så blir det ju i viss mån lite "fusk" eftersom du är den som sätter upp reglerna, du har alltså ett slags försprång mot övriga deltagare vad gäller att ha "rätt" motiv vid rätt tillfälle osv.
    Jag t ex fotar rätt mycket, och tänkte vara med förra året men det brast på att jag inte alls fotar t ex macro och därmed inte hade några bilder (och inget intresse att lära mig för att bli bra nog att delta i den deltävlingen) till just detta.
    Vore det inte mer rättvist i så fall att i förväg lägga upp en plan för vilka bildtyper som är med i tävlingen, och när, så man har en rimlig tid på sig att förbereda sig? Jag är gärna med, men jag vill inte behöva sitta och lära mig nya tekniker som jag inte är intresserad av för att kunna lämna ett bidrag i varje deltävling.
    Ha gärna lite mer kategorier i stil med "svartvitt, redigering, action, känslor, årstider, vinklar" osv. i stället för utstuderade tekniker. Jag lägger hellre jobb på att fota en ny vinkel än att skaffa saker och lära in macrofoto som jag inte ens gillar egentligen.

    Bara en tanke. Och ja, det är lite synd att det tenderar att bli en popularitetstävling, men det är svårt att undvika i en tävling på ett forum...
    Jag har verkligen ingen stor blogg eller liknande, så jag blev riktigt paff över att komma tvåa i höstbildstävlingen :)
  • Lonlely Wolf

    Storleken på bilden vad ska den vara innan man mailar dig? Tänker för att jag kör med full storlek med min kamera.
      

  • Lonlely Wolf
    Boothwalker skrev 2013-11-16 11:29:34 följande:
    500 px bred om den är liggande. 400 px bred om den är stående.

    Ta hela bild storleken ......Om bilden är 500 px bred liggande så får höjden var hur stor som helst?

    Lättare om man säger att bildstorleken ska vara 10x15 eller 13x18 . Det kanske finns någon som inte vet vad 500 px är för nått. Bara en undran inget illa menat.
  • Lonlely Wolf
    Boothwalker skrev 2013-11-16 14:35:31 följande:
    Man får själv bestämma vilken höjd bilden ska ha. Vissa bilder passar bättre som panorama osv. Men för att det inte ska bli rörigt och alla bilder ska synas (och inte bli avklippta i inlägget) så är det två olika bredder som gäller. Kan man inte fixa det själv så fixar jag det sen.


    En fråga till hur många bilder per tema får man skicka in för det är svårt att välja vilken man själv tycker är bra.
  • Lonlely Wolf
    Boothwalker skrev 2013-11-16 15:35:25 följande:
    En bild per tema.

    Ok. Får även porträtt bilden vara svart/vit
  • Lonlely Wolf

    Ursäkta att jag frågar en massa frågor, men en sak funderar jag också på och det är att när man mailar bilderna till Boothwalker så kan man ju inte få vattenstämpel på bilden och då kan ju bilden användas av vem som helst. Eller går det att göra det innan man mailar.

  • Lonlely Wolf
    Boothwalker skrev 2013-11-16 17:51:36 följande:
    Jag kan sätta på en speciell stämpel för tävlingen om så önskas.

    Det kan jag förstå att du kan, men det blir ju inte en säkerhet att inte bilden används efteråt i nått annat sammanhang. Lägger man bilden direkt här på FL forumet så får man ju sin egen stämpel om man vill ha. Visst jag kan skriva mitt nick namn på bilden, men då är man inte anonym. Lite svårt lagd bild ligger.
  • Lonlely Wolf
    Boothwalker skrev 2013-11-16 20:14:52 följande:
    Det finns inga garantier för att en bild inte snos om man lägger upp den på nätet. Spelar ingen roll om den har stämpel. Stämplade bilder är inte tillåtna i tävlingen.

    Jag förstår att bilderna inte får vara stämplade, men tänkte att när vi lägger på FL så kan vi ju vattenstämpla dem.
  • Lonlely Wolf

    Enligt det fotografer jag pratat med så får inte den som håller i tävlingen ha egna bilder med i tävlingen.

  • Lonlely Wolf
    Anton Chigurh skrev 2013-11-21 23:36:47 följande:
    Ärligt talat, spelar det någon som helst betydelse i detta fallet när det är sk anonyma omröstningar, finns ju ingen jävel som vet vilka bilder som är Bootis, så hon har knappast någon som helst fördel här, och det är såpass många olika deltävlingar så....ja. Tror fan att Bootis kan delta på lika villkor i tävlingen....

    Och sen avser jag, ANTON, att deltaga, och jag kommer klå henne (Bootis) med hästlängder. Så det så.

    Du kan ha så rätt i det du säger, men i vanliga fall så får ju inte som utför en tävling oavsett vad för tävling det är medverka själv.
  • Lonlely Wolf
    mikipiki skrev 2013-11-22 14:13:44 följande:
    Måste hålla med Lonelely Wolf om vad hon skriver. Det är klart Booth har en fördel när det är hon som håller i tävlingen. Hon ser ju alla bidrag innan vi gör det och kan välja sitt bidrag utefter de hon fått in, vilket är en fördel som vi andra inte har. Även om hon nu kanske inte gör detta så finns möjligheten och risken.

    Det är ju Booth som får in bilderna och sen lägger ut dem så helt klart är de till fördel. Nu måste det ju vara så att alla som är med ska få sina bilder ut. Och att det inte ska vara tillåtet att nätfiska röster. Egentligen ska bara det som tävlar få rösta dock inte på sin egen bild.

        
  • Lonlely Wolf
    enola skrev 2013-11-23 15:29:25 följande:
    Går det inte att göra små klickbara bilder så att alla får plats? Eller att man kan länka till en sida där alla bidrag ligger. Det blir ju enklare än att bläddra i själva tråden. Går väl att lägga bilder bredvid varann också, så blir det inte så mycket att gå igenom. Så har det varit i nästan alla andra fototävlingar jag har deltagit i. Där brukar man kunna klicka upp varje bild större också, men eftersom våra bilder är rätt små från början så är det nog inte nödvändigt.
    Alltså, för att förtydliga om jag har uttryckt mig luddigt: En länk till en sida där alla bidrag ligger, i rätt storlek för enkelhetens skull, och ett par bilder i bredd så det inte blir så mycket att bläddra igenom (folk är lata, vet ni ;))
    Håller med om att det blir snett om man lägger bidragen i olika trådar, det är jättelätt att missa att det är flera trådar till samma deltävling.

    Vad tycker ni andra?

    Håller med dig att bilderna ska vara på en tråd och diskussionen på t.ex på denna sida så det inte blir gröttigt. Blir ju som man redan ser massor med bilder när nästan 40 st vill vara med och fler kan det hinna bli.
  • Lonlely Wolf
    Boothwalker skrev 2013-11-22 19:39:26 följande:
    =)

    Du har inte svarat på mail ännu om du fått in bilder av mig.
  • Lonlely Wolf
    enola skrev 2013-11-23 15:53:12 följande:
    Nja, jag menade att varje deltävling får en tråd där man röstar och diskuterar bilderna, och i den trådstarten finns det en länk till ett dokument där alla bilder finns. (Jag var visst för otydlig i alla fall Flört)

    Ja, men det blir många trådar att hålla koll på.....nå det blir som det blirGlad
  • Lonlely Wolf

    Jag har också en fråga Bootwalker vill du ha alla tema bilder på en gång eller vill du att man skickar 2 tema åt gången?

    Tanken är att om man inte går vidare efter 3 teman så har du alla bilder och frågan är vad gör du med bilderna sen?  

  • Lonlely Wolf
    Boothwalker skrev 2013-11-23 23:06:46 följande:
    börja med de tre första och skicka resten sen om du går vidare =)

    Ok bra har redan skickat svartvit och porträtt....vet inte om du fått dem. Kolla din mail om det har kommit så jag vet att det går fram.
Svar på tråden Missa inte! FL-fotografen 2013 i samarbete med Nikon