• detfinnsingetledigt

    Ta inte för givet att ditt barn är hetero!

    Hej jag är en tjej på 16 år som är trött på heteronormen. Jag vill bara säga till er föräldrar att ni inte ska ta för givet att ditt barn är hetero. Det syns inte alltid på utsidan att man är flata, bög eller bi. Ofta (inte alltid) är tjejer som har en "pojkflickig" stil lesbiska. Men även tjejer med en "tjejig" stil kan vara det! Så snälla ta inte för givet att ditt barn är hetero.
    "Hur går det med killarna?"
    "Vart ska du? Ska du träffa en kille?"
    "Var det några snygga killar på festen?"
    "Försök inte lura mig att du inte kollade om det fanns snygga killar!"
    Snälla säg inte dessa kommentarer om du inte är säker att din dotter är hetero! Dom gör ont. Man känner sig värdelös!

  • Svar på tråden Ta inte för givet att ditt barn är hetero!
  • Lena

    Ca 90% gillar det andra könet så jag ser inga problem att utgå från det däremot ska det vara självklart att barnet ska kunna svara "nej jag tittade på tjejer" om det är tjej utan någon större reaktion från föräldern annat än den börjar fråga om det könet istället.

  • Momalicious

    Håller med Lena. De allra flesta är ju faktiskt hetero. Varför berättar du inte för dina föräldrar att du är bi/lesbisk istället?

  • Vendelamarie01

    Jag fattar helt att du tycker att det är jobbigt! Sen tror jag att sådana kommentarer ofta kommer utan att föräldern alls tänkt efter eller har en negativ åsikt om att barnet ej skulle vara hetero. När jag förhoppningsvis får barn kommer jag göra mitt bästa för att de ska veta att allt är okej.

    Hoppas du i alla fall kan berätta hur du känner för dina föräldrar och att de stöttar dig till 100%.  

  • Renfana

    Jag förstår dig helt och hållet. Det är såklart vanligare att man är hetero men det är långt ifrån ovanligt att vara något annat. 

  • fluu

    Precis.... jag läxade upp mamma som sa så till mig även om jag ser mig som så hetero man kan bli ;) Mitt barn är knappa två bast och lär ju inte träffa någon på ett bra tag, men vi säger partner när vi pratar om hennes framtid. Who knows liksom.
    Likaså kallar vi inte alla hennes små kompisar med snopp för pojkvän eller kallar dem kära för att de kramas. Stör mig enormt på föräldrar som kallar det kärlek(romantisk sådan alltså) per automatik bara för att två blöjfisar av olika kön råkar tycka mycket om varandra.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Synonymär

    Precis TS, blir så trött när mina föräldrar frågar om jag har pojkvän (är tjej), jag vet att de tar förgivet att jag är hetero, men jag är bi.

  • tinna

    Oj vilken gammal tråd som väckts till liv:) Men detta är bland det klokaste jag läst på FL! Mina barn är hyfsat stora och påväg in i tonåren och vi använder mest "partner". Om dom nu inte för tillfället råkar ha en pojk-eller flickvän. Vi har vänner som är av olika "läggning" och mina ungar ser det som något helt naturligt. Som lilla femåringen sa när jag och barnens pappa separerade: "Om du träffar nån ny nu mamma, då får jag ju två pappor. Eller två mammor. Om pappa träffar en ny kanske jag får tre mammor. Eller så kan det bli tre pappor." Jag tycker det är viktigt att inte ha några förutfattade meningar om vad som finns inom mina barn utan låta dom få utvecklas till det dom vill, utan att mina värderingar ska spela in. 

  • Batmamba

    Bra rutet, TS! Hoppas att det har blivit bättre för dig nu!

Svar på tråden Ta inte för givet att ditt barn är hetero!