• Tajjah

    neonatal i sunderbyn?

    Hej...en liten fråga om någon vet...från vilken födslovecka kan dom rädda barn i sunderbyn? Och ni som fått extrem prematurer dvs v23-28 hur länge låg ni inne och vad startade allt?

    Har haft molande sds nu i 1.5v bebis rör sig mindre och jag mår ...konstigt? Har pratat med bm då dottern är tidig (född 34+1 pga tidig vattenavg pga infektion)
    Hon tog prov men ingen infektion...sd sa hon var normalt men att jag ska åka in om jag börjar blöda...


  • Svar på tråden neonatal i sunderbyn?
  • MaraBella Korpfot

    PÅ Sunderbyn tar dom hand om barn födda från vecka 29. Innan det skickas man till Umeå. Helst skickar dom dig innan ev. förlossning men om det inte hinns med eller anses för farligt skickar dom er efter. Är barnet nära gränsen och mår bra kan dom också göra bedömningen att ni får stanna.
    Det handlar inte om att dom inte kan rädda livet på mindre barn utan om att dom extrem tidiga barnen är så få så att dom samlar expertisen om dessa på dom största sjukhusen, oftast universitetssjukhusen. Andra större sjukhus, tex länssjukhusen, Sunderbyn i Norrbotten, tar hand om barn från vecka 29 och dom mindre sjukhusen med bb och neo tar hand om barn från vecka 33.
    När du kommer in kommer dom att bedöma hur barnet mår, hur du mår, hur långt gången är du, hur länge kan dom fördröja förlossningen och utifrån det bestämma om dom behöver skicka er till Umeå eller inte och när det i så fall ska göras. Kan dom skickar dom dig i god tid.
    Jag gjorde motsvarande resa, fast till Sunderbyn, då dom på Gällivare inte trodde dom kunde hålla min HF i schack till vecka 33.
    Och skulle det bli så att du föder i Sunderbyn före vecka 29  så har dom jättebra barnläkare där, hade när jag var där i alla fall och jag har inte hört om nån försämring. Och om en flytt till Umeå blir aktuell så har dom personal som är specialutbildad för att utföra just dessa transporter.

    SÅ, Oroa dig inte för detta

  • cloudberry79

    Jag fick min son i vecka 28+3 i Umeå, låg där från 27+6, eftersom det var fullt i Sunderbyn vid det tillfället. Det var himla tur, eftersom han fick dubbelsidig pneumothorax och en infektion hade vi ändå hamnat i Umeå, men då hade han varit tvungen att tranporteras i kuvös, vilket är farligare än att transporteras i mammans mage. Vi låg två veckor i Umeå, fem veckor i Sunderbyn och två veckor i Gällivare.


    (M)amma till V -07 och E -12
  • Tajjah

    Tack för svaren! Hoppas då iaf att lillen väljer å vill stanna åtminstone nån v till....iaf till v35 ..:/:)

Svar på tråden neonatal i sunderbyn?