• Inima

    Någon som bor i Tyskland eller Nederländerna som kan svara på några frågor?

    Jag och min sambo har på senaste tiden pratat om att flytta utomlands i några år, vi har 3 barn som är 6, 4 och 6 månader gamla. Vi funderar på Tyskland eller Nederländerna och vi funderar ju självklart på:

    1. Hur ser arbetsmarknaden ut?
    2. Finns det svenska skolor och förskolor och isåfall är de bra, vad kostar det?
    3. Hur bra klarar man sig på engelska?
    4. Vilka städer ska vi överväga?
    5. Hur är lägenhetsstandarden?

    Hur var det för er att bo där? positiva och negativa saker?

    Tack på förhand  


    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Svar på tråden Någon som bor i Tyskland eller Nederländerna som kan svara på några frågor?
  • Fenna

    Vi bor i södra Tyskland och har gjort det i ungefär ett ar (min partner är tysk), sa jag svarar utifran mina erfarenheter.

    1) Arbetsmarknaden är generellt väldigt bra da den tyska ekonomin gar bra. Sen beror det förstass pa vilken del av Tyskland ni tänker pa. I vissa delar av forna Östtyskand är arbetslösheten hög.

    2) Jag vet att Berlin har en svensk skola. Vi har en väldigt bra privat tysk förskola via mitt jobb. Det kan vara svart att hitta barnomsorg pa heltid da manga förskolor stänger redan vid tva. Förskolan är dyrare än i Sverige, vi betalar 400 euro/man, men det är som sagt en privat heltidsförskola. Priserna varierar beroende pa var i Tyskland man bor och hur manga timmar man behöver sa det är svart att ge ett pris. Vanliga tyska skolor är gratis, men slutar redan vid lunch. Har hört manga som är kritiska när det gäller kvaliten pa fritids.

    3) Det beror pa var ni bor, men det underlättar absolut att kunna tyska. När det gäller jobb beror det saklart pa vad ni arbetar med. Jag arbetar vid universitetet och pa jobbet hade jag klarat mig pa bara engelska.

    4) Det beror pa vad ni prioriterar. Vi bor pa gränsen mellan Baden-Württemberg och Bayern, och förutom att ekonomin i dessa delstater är bra har de Tysklands bästa skolor. 

    5) Standarden är samma som i Sverige, men priserna varierar kraftigt beroende pa var man bor.

    Annars kan vara värt att veta att man har sambeskattning för gifta, sa om en av er tjänar betydligt mer lönar det sig att vara gifta. Tyskland är ocksa mer traditionellt än Sverige och kvinnor arbetar oftast deltid eller inte alls. Det är större löneskillnader än i Sverige och mer hierarki inom arbetslivet.

    Jag trivs bra i Tyskland och som det ser ut kommer vi att stanna, men som sagt det är inte helt lätt att vara heltidsarbetande mamma här.

  • Inima

    Jag kan ju inte ett ord tyska så därför är jag väldigt.... jag vet inte det är klart atta det hade varit jätteroligt att se ett annat land, men så har vi barn så de0t är ju inte bara att flytta och trivs man inte flytta tillbaka... 


    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • konrad

    Hej! Är nederländare och bor sedan 10 år med fru och 2 barn (2 resp. 4) i Sverige. Kul att du övervägar NL, det är ett trevligt land. Hur kom det så att ni valde just NL?
    1. Arbetsmarknaden ser tyvärr inte ljus ut just nu. Ekonomin har inte återhämtat sig än.
    2. Vet faktiskt inte hur det är med just svenska skolor och förskolor i NL men det borde finnas. Skolsystemet skiljer sig dock markant från det i Sverige. Skolan är gratis men du betalar ofta för utflykter OCH fritids. Barn äter dessutom inte lagad mat utan (medhavda) mackor på skola eller förskola. Förskolan är dyr, trycket är högt och de är ofta i privat regi. Kvaliten varierar. Vanligt i NL att mor- och farföräldrarna hoppar in och hjälper till men det kan inte ni räkna med eftersom de antagligen bor kvar i Sverige. Barn börjar förskola från 2-3 månaders ålder och börjar skola vid 4 års ålder. I NL börjar man tidigt med att betygsätta barn. Dessutom har man inte VAB utan där får du ta ut semesterdagar. Det är vanligt att kvinnor (även högutbildade) jobbar deltid eller inte alls eftersom det inte 'lönar' sig att jobba med tanke på omsorgens kostnader.
    3. Man klarar sig bra med engelska men jobbchanser ökar avsevärt när man kan nederländska.
    4. Var ni ska bosätta er beror på många faktorer... Den västra delen, Randstad (Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht) är 'den ekonomiska motorn' men där är det svårt med bostad, plats till barnomsorg osv. Södra, östra och norra delen är lättare på den fronten.
    5. Lägenhetsstandarden skiljer sig från Sverige. Räkna med en lättare, kosmetisk renovering i form av måla, nya golv (ofta heltäckningsmatta) PLUS införskaffning av vitvaror (frys, kyl, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare). Man tar med vitvarorna när man flyttar och tvättstugor som i Sverige finns inte. Hyran beror på läget, landsdel osv. men i större städerna kan det ta lång tid. Finns också en privat hyresmarknad, men den har högre priser.

    Inte lätt att tipsa som du ser... :) Finns en hel del att ta hänsyn till, inte minst när barn är inblandade. Kan av egen erfarenhet säga att en lyckad vistelse står och faller med att lära sig språket. Det underlättar oerhört mycket med både jobb, skola, fritid osv. Det är dock oerhört berikande att bo i ett annat land och vi ångrar inte vår flytt hit även om det inte alltid var lätt och vi fortfarande tycker det är svårt ibland att familj och en del vänner bor långt bort. Kan ni inte 'provbosätta' er 3-4 veckor i ett land eller en landsdel som ni tycker är intressant för att uppleva landet och människorna?

    Lycka till! Glad

Svar på tråden Någon som bor i Tyskland eller Nederländerna som kan svara på några frågor?