Anonym (suck) skrev 2013-12-01 19:11:44 följande:
Ja, du har säkert rätt i att de personerna inte har dator.
Jag tycker att man attackerar problemet helt fel. Om det nu finns de familjer som lever under de hemska förhållanden borde man väl först och främst fokusera på att hjälpa dem till en bättre tillvaro. INTE att förbjuda en sådan sak som fruktstund och utflykter.
Jag tror dock att det finns många som "anser" sig tillhöra den gruppen, men som ändå går och antingen röker, shoppar onödiga grejer, och som gärna vill ha någon/något att skylla på som i det här fallet skolan.
De initiativ som innebär att man tar med mat och frukt från hemmet ger ju skoleveverna enormt mycket så jag tycker det är så sorgligt att man försöker "bekämpa" något som är till för att främja barnen. Jag menar skolor och förskolor betalar ju faktiskt ofta för att en sådan sak ska göras möjlig. Man väljer att titta på det man INTE får och inte det man faktiskt FÅR!
Det man kämpar för är att skolan ska vara gratis! Med gratis innebär att man inte ska behöva ta med frukt, matsäck eller betala för skolutflykter. Jag tycker inte att varken fruktstund eller utflykter är något som ska bekämpas utan endast de faktum att vissa familjer inte har råd.
För mig är detta givetvis inget problem men det måste vara helt fruktansvärt för de familjer där det är ett problem. Där det inte finns utrymme. Jag tycker också att det är bättre att hjälpa familjerna istället för att förbjuda frukt. Bäst hade varit att frukten var gratis i skolan men med dagens politik är det helt uteslutet.
Det ger majoriteten mycket men det skapar extremt obehag hos ett fåtal.