• Lost child

    Analys av moderkaka efter dödfött barn - vad hittades?

    Ni som förlorat ert barn i magen före eller i samband med förlossningen: vilka provsvar fick ni från analysen av moderkakan? Kunde dödsorsak konstateras av den analysen? (Jag förlorade min älskade son på beräknat födelsedatum i somras. Direkt efter detta togs rutinmässigt prov på mig, honom samt analys gjordes av moderkaka (som jag uppfattade det i alla fall). Då samtliga provsvar kom tillbaka delgavs (augusti) vi att ingen förklaring till hans död kunde ges. Nu, drygt 4 månader senare vill vår läkare skicka moderkaksproverna för (ytterligare?) analys. Igen!? Vi trodde nog att allt som kunde göras redan var gjort, men tydligen inte... Ska tillägga att vi själva presenterat en hypotes för bla vår läkare om vad som gick snett. Där vi bla ifrågasätter moderkakans funktion. Tack för svar!

  • Svar på tråden Analys av moderkaka efter dödfött barn - vad hittades?
  • änglamammatillElla

    Hej Lost child!
    Grattis till er son men beklagar att han inte fick stanna hos er:(
    När vi förlorade vår dotter i september så tog dem som du nämnde massor av blodprover på mig och tog sedan moderkakan på obduktion. det svaret vi sedan fick var att patologen sett att jag haft moderkaksavlossning och infarkt i moderkakan. Vi fick också svar på vad blodproven hade visat vilket inte var ngt anmärkningsvärt.
    Läkaren nämnde dock innan vi fått något svar att dem kanske inte skulle hitta något. Det skulle i sådant fall kallas psd i magen.
    Hoppas ni kan få ett svar.......
    Skickar styrkekramar till er...
     

  • Snowgirl

    En varm kram till dig. När vi förlorade våran son i v 23 kördes någon typ av kromosomtest och detta markerade för kromosom 15. Efter blodprov på oss visade det sig att jag har en balanserad translokation på kromosom 12 och 15. Det var troligtvis därför han dog, men det hittades även proppar i moderkakan. Propparna kan i och för sig hå bildats efter hans död enligt läkaren, men för säkerhets skull fick jag trombyl vid min nästa graviditet. Vi gjorde även fostervattensprov och den gången blev det en frisk flicka.

  • Lost child

    Tack för att ni svarat! Ledsen för era förluster.. ...jag får nog vackert invänta provsvar, igen. Men vad jag förstått så är otillräcklig funktion av moderkaka en rätt vanlig anledning till döden för de små bebisarna. Det kan man ju förstå visserligen, eftersom deras liv bokstavligen står och faller på att syre och näringstillförsel fungerar.

  • PojkM

    Vi förlorade vår son i v 41+1. Obduktionen av min moderkaka visade att på omogna celler, dvs att de inte mognat ut efter v 38. Vad vi inte kan förstå är dock att vår son vägde dryga 3,9 kilo. Om moderkakan brast borde han väl varit smal och inte 54 cm lång med massa hull på kroppen? De hittade inget avbokade hos vår son el i mina blodprover. Jag märkte dock att han rörde mindre på sig, speciellt nattetid sista veckan han varvi liv. Vilket jag även ringde till spec. mödravården på sös för. Läkaren skickade dock hem mig i v 41 och sa att min bebis mådde fint. Hon hade tyvärr fel och han kvävdes till döds en vecka senare.

Svar på tråden Analys av moderkaka efter dödfött barn - vad hittades?