• krista83

    Läkaren säger ,ge mjölk

    Hej!
    Jag har en dotter på 8 v som har sedan hon var 3 v haft väldigt ont i magen. Hon fick även utslag och sov väldigt dåligt. Hon började då även att gå upp dåligt i vikt (veckorna innan 300g/v) nu 90g/v. samt nästäppa på nätterna.
    Jag valde då själv att utesluta mjölk på vänners inrådan. tog upp det med bvc och de tyckte väll inte att det kunde vara mjölk men sa inte mer än så. 
    Det har nu gått 3 v utan mjölk och jag tycker mig se en stor förändring. prickarna är nästan borta,hon har gaser med skriker inte när hon ska fisa. Sover på nätterna och går nu upp 200g/v. Samt att hon inte har diaree längre.
    Igår fick vi komma till en läkare som inte heller trodde det var mjölkallergi som tyckte jag skulle börja äta mjölk igen och testa,samt hålla ut om hon började bli dålig igen.
    För mig låter detta helt galet. OM hon reagerar så är väll det bevis nog, inte ska jag väll fortsätta utsätta henne då?
    istället för att jag började äta mjölk så gav vi henne vanlig ersättning med mjölkprotein i går kväll och hon sov oroligt i natt och hade nu på morgonen diaree med blodstrimmor i. 
    Snälla vad ska vi gör?
    Vi vill inte uträtta henne för något som vi inte måste.

  • Svar på tråden Läkaren säger ,ge mjölk
  • Allergiexperten

    Hej! Mjölkproteinallergi brukar ge de symtom du beskriver. Oftast är det inte en allvarlig allergi utan växer bort så småningom.
    För att säkerställa diagnos råder man ammande mamma att utesluta alla mjölkproteinprodukter, om barnet får ersättning ska mjölkproteinfri ersättning ges. När man provat utan mjölkprotein ca 2 veckor så sätter man tillbaka normalkost igen. Dock behövs inte det rådet vid blodig avföring eftersom blodet visar att allergi mot mjölkprotein finns.
    Eventuellt kan man göra allergitest på huden men den brukar vara negativ.
    För att barnet ska bli symtomfritt blir rådet att utesluta all komjölksprotein i några månader tills barnet tål proteinet igen. Därefter återgår man till normalkost och oftast brukar det gå bra. 
    Mitt råd är alltså att du tar bort alla komjölksproteinprodukter och tar kontakt med en barnläkare för uppföljning.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Läkaren säger ,ge mjölk