• Quinna85

    Tempar/Fertility friend

    Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

    Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

    Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen


  • Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Lantlollan

    Jag har hittills bara haft en vanlig febertermometer för munhålan (med en decimal), men nu beställde jag en ägglossningstermometer från Babyplan med två decimaler. Någon som har erfarenhet av den?

    Använder ni en vanlig febertermometer, eller har ni köpt en särskild?

  • FruGrävling

    Hade förstcen vanlig febertermometer (dock med två decimaler) och den funkade utmärkt. Bytte dock förra månaden till en från Babyplan. Anledningen var att min vanliga tjöt nåt väldigt när den var färdig samt att den inte hade minne. Tempar vid 5:15 och om jag är ledig el jobbar kväll vill jag kunna somna om direkt. Tjutet från den gamla samt att jag var tvungen att direkt föra in värdet gjorde att både jag och mannen vaknade. Upplever att min temp ligger 0.1-0.2 grader lägre med denna termometern men så länge jag håller mig till samma termometer hela cykeln spelar det ju ingen roll.

  • Iskristall
    FruGrävling skrev 2014-01-16 11:56:28 följande:
    Hade förstcen vanlig febertermometer (dock med två decimaler) och den funkade utmärkt. Bytte dock förra månaden till en från Babyplan. Anledningen var att min vanliga tjöt nåt väldigt när den var färdig samt att den inte hade minne. Tempar vid 5:15 och om jag är ledig el jobbar kväll vill jag kunna somna om direkt. Tjutet från den gamla samt att jag var tvungen att direkt föra in värdet gjorde att både jag och mannen vaknade. Upplever att min temp ligger 0.1-0.2 grader lägre med denna termometern men så länge jag håller mig till samma termometer hela cykeln spelar det ju ingen roll.
    Det kan ju stämma om du upplever att du ligger lite lägre med babyplan termometern. För vad jag har läst så är ju febertermometrar kalibrerade för att upptäcka de högsta temperaturerna (feber) och babyplan termometrarna kalibrerade till att upptäcka de lägsta så att säga
  • FruGrävling
    Iskristall skrev 2014-01-16 12:00:40 följande:
    Det kan ju stämma om du upplever att du ligger lite lägre med babyplan termometern. För vad jag har läst så är ju febertermometrar kalibrerade för att upptäcka de högsta temperaturerna (feber) och babyplan termometrarna kalibrerade till att upptäcka de lägsta så att säga



    Ja det kanske är så. Hursomhelst spelar det ju ingen roll de exakta temperaturerna, det är ju mönstret som är viktigt. Därför viktigt att använda samma termometer och samma metod under hela cykeln. Vill man sen byta termometer eller börja tempa vaginalt eller så får man ju göra det nästa cykel
  • joemal
    Communitygrodan skrev 2014-01-14 14:54:11 följande:
    Hej tjejer. Allt för många inlägg för att jag skall organisera mig och svara specifikt just nu. Jag skickar med några länkar som jag tycker är värdefulla och bra när det gäller att tolka temp. isthmusacupuncture.com/wp-content/uploads/201... www.whitelotusclinic.ca/basal-body-temperatur.../ bodyandhealth.canada.com/fertility_details.as... Jag går på akupunktur och tempar samtidigt. Min akupunktör säger att den optimala tempen (oral) är 36.2-36.4 under follikelfasen, 36.7-36.9 under lutealfasen. För låg temp så utvecklas inte ägget optimalt ej heller vid för hög temp. Roligt att det är så många i tråden som tempar!
    Tack för länkarna! Idag sitter jag för en gångs skull vid datorn och kunde kolla dem :)

    Jag brukar inte tempa på helgerna för att jag då vaknar helt andra tider än i vanliga fall, men jag kanske borde tempa ändå och justera precis som föreslås i en av länkarna. 

    Fick min mens två dagar tidigare än vad jag förväntade mig, hade oturligt nog glömt tempa just den morgonen så vet inte om jag hade en dipp eller inte. Oavsett vad så kom den som en överraskning för jag var på DPO 12...
  • Lantlollan

    Hur går det för er andra tempare?! Det här är min första månad och den är inte helt rättvisande, för dels bytte jag termometer dag 14 (till en "riktig" ägglossningstermometer med två decimaler), dels hade jag inte koll på att man var tvungen att vara SÅ noga med tiderna för tempen (så jag har justerat dem lite). Men ändå. Min första kurva börjar ta form och jag vågar hoppas att jag har haft äl! Och prickat in den med mys!

    Hur ser era kurvor ut i förhållande till sekret osv?


  • Iskristall

    Lantlollan: Fint att du börjar få se hur din kurva artar sig, kommer i håg att det var spännande den där första kurvan

    För mig verkar FF nu visa på att jag hade ÄL härom dagen, fast jag testat med äl-test och inte fått nåt fullt positivt utslag?! Jag tycker det är skumt att jag två kurvor på rad missat äl med stickor men FF visar på ÄL.

  • Lantlollan
    Iskristall skrev 2014-01-22 09:54:48 följande:
    Lantlollan: Fint att du börjar få se hur din kurva artar sig, kommer i håg att det var spännande den där första kurvan

    För mig verkar FF nu visa på att jag hade ÄL härom dagen, fast jag testat med äl-test och inte fått nåt fullt positivt utslag?! Jag tycker det är skumt att jag två kurvor på rad missat äl med stickor men FF visar på ÄL.
    Har du testat två gånger om dagen? För vissa går ju stegringen jättesnabbt och man kan missa den om man inte testar både morgon och kväll. För mig gick det tex snabbt. Hade CB dubbel och fick inget "high", utan bara MAX en dag och nästa dag var det noll igen. Hade jag testat mig vid fel tidpunkt hade jag kanske missat det!
  • Iskristall
    Lantlollan skrev 2014-01-22 11:10:29 följande:
    Har du testat två gånger om dagen? För vissa går ju stegringen jättesnabbt och man kan missa den om man inte testar både morgon och kväll. För mig gick det tex snabbt. Hade CB dubbel och fick inget "high", utan bara MAX en dag och nästa dag var det noll igen. Hade jag testat mig vid fel tidpunkt hade jag kanske missat det!
    Jo du, förra månaden testade jag 2 gånger om dagen, en dag 3 gånger, men det visade sig sen på kurvan ha varit en dag försent.
    Den här månaden testade jag 3 gånger om dagen. En kväll fick jag det starkaste testet men inte positivt, dagen efter var det svagare igen. Om möjligt hade jag stegring där på natten? Det kan stämma nu med tempen som gick upp lite idag, återstår att se om den fortsätter att stiga i morgon.

    Jag har testat så många test per dag att jag bara kört med billiga, tvåstrecks testen. Blir ju så dyrt annars Men håller på att överväga med mig själv om jag ska ta och köpa CB tester till nästa månad och köra en testmånad. Kan ju försöka förtesta med de billiga och tycker jag mig tyda en stegring då ta CB.
    Grejen är ju också att jag är oregelbunden så jag vet ju inte riktigt när äl behagar dyka upp.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend