Min 20 månaders kan inte prata alls.
Givetvis har det inte hämmat honom att inte ha träffat andra barn. Barn utvecklas i sin egen takt. Jag har en son med språkstörning, som utvecklades väldigt lite mellan 1,5 och 2 års ålder, och ett barn som är tidigt i talet och pratar i fyraordsmeningar och har fler ord än vid kan räkna när hon nu är 22 månader gammal. Vi har inte gjort mycket annorlunda... Nu är vi i och för sig så invanda vid att vara språkstimulerande att det säkerligen kan ha gett henne en liten knuff på vägen. Minstingen började på dagis vid tjugo månader och jag tror inte att det gör varken till eller från.
Som mamma med pojke med språkstörning vill jag säga så här: håll koll på ditt barns språk. Han är så liten än och det kan komma igång, men det bör utvecklas en hel del innan han är 2,5. En tumregel är att man ska kunna bygga tvåordsmeningar vid ungefär två års ålder (vi kontaktade logoped när sonen närmade sig 2,5 och inte byggde tvåordsmeningar).
Tänk språkstimulerande. Benämn mycket! Om barnet pekar på något, benämn det: "Titta, en blå bil!". Om barnet säger något, upprepa vad det sagt på ett korrekt sätt och bygg ut meningen. Läs och sjung mycket! Och börja med stödtecken, det är en jättebra hjälp för barn i tidig språkutveckling liksom barn som har språkförseningar. Vi har använt tecken med båda våra barn efter att vi började med det när sonen var 2,5. Han är förresten fyra år nu och börjar snart komma ikapp.