• k girl

Min 20 månaders kan inte prata alls.

Givetvis har det inte hämmat honom att inte ha träffat andra barn. Barn utvecklas i sin egen takt. Jag har en son med språkstörning, som utvecklades väldigt lite mellan 1,5 och 2 års ålder, och ett barn som är tidigt i talet och pratar i fyraordsmeningar och har fler ord än vid kan räkna när hon nu är 22 månader gammal. Vi har inte gjort mycket annorlunda... Nu är vi i och för sig så invanda vid att vara språkstimulerande att det säkerligen kan ha gett henne en liten knuff på vägen. Minstingen började på dagis vid tjugo månader och jag tror inte att det gör varken till eller från.

Som mamma med pojke med språkstörning vill jag säga så här: håll koll på ditt barns språk. Han är så liten än och det kan komma igång, men det bör utvecklas en hel del innan han är 2,5. En tumregel är att man ska kunna bygga tvåordsmeningar vid ungefär två års ålder (vi kontaktade logoped när sonen närmade sig 2,5 och inte byggde tvåordsmeningar).

Tänk språkstimulerande. Benämn mycket! Om barnet pekar på något, benämn det: "Titta, en blå bil!". Om barnet säger något, upprepa vad det sagt på ett korrekt sätt och bygg ut meningen. Läs och sjung mycket!  Och börja med stödtecken, det är en jättebra hjälp för barn i tidig språkutveckling liksom barn som har språkförseningar. Vi har använt tecken med båda våra barn efter att vi började med det när sonen var 2,5. Han är förresten fyra år nu och börjar snart komma ikapp.

• k girl
    Anonym (:)) skrev 2013-12-17 09:39:42 följande:
    alla barn utvecklas olika snabbt. MIn systerson var/är ganska sen med talet, han sa bara några få ord tills han var ungefär 23 månader sen släppte det och nu kommer massa nya ord hela tiden :) 
    Jag har generellt lite svårt för sådana här solskenshistorier. Det är klart att man kan hoppas att det ska släppa och att allting bara ska fungera, och det kan ju göra det - det är därför man mest tittar på förståelsen och inte talet när barnet är 1,5 - men jag tycker absolut att man ska hålla lite koll om barnet börjar närma sig två år och inte pratar alls eller väldigt knapphändigt. Hellre att uppmuntra till att söka logopedhjälp - det är verkligen inte något farligt, bara bra och behövs det inte upphör logopedkontakten - än att uppmuntra till att avvakta och hoppas på att det släpper.

För min son släppte det ganska ordentligt när han var lite drygt tre och han får nog sällas till skaran "solskenshistorier", men å andra sidan har han haft otroligt mycket hjälp av stödtecknen (som gjorde att han kunde kommunicera med övriga barn på förskolan och därmed inte stigmatiserats socialt som jag vet händer många barn med språkstörning) och allt jobb vi har lagt ner på språkträning.
  • k girl
    Fridayyy skrev 2013-12-17 09:40:22 följande:

Jag tror inte det påverkar så mycket...jag tror det mest har med biologisk utveckling att göra. Men jag vet ju inte och BVC verkar ju aldrig heller veta.Obestämd Vi har dock fått remiss till talpedagog, var ett års tid...så det kan ju inte tycka att det så viktigt...hm.

Jo, det har med biologisk utveckling att göra, eller rättare sagt, hur hjärnan fungerar och lagrar in språket och kan hämta informationen. Och ibland handlar det om munmotoriken, eller också en kombination.

Men barn med språksvårigheter blir ändå hjälpta av en språkstimulerande omgivning. Här finns mycket bra information: http://www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm

• k girl
    Kabanga skrev 2013-12-17 09:43:45 följande:
    Du kan vara helt lugn! Min son är 28 månader och har precis börjat prata lite. Han kan säga moon, car, bil, mamma, daddy, Apple, hejdå och dricka. Det är de ord han säger regelbundet finns väl något ord han sagt någon gång så där också. Att han sen alltid babblar en massa är en annan sak. Han är aldrig tyst.

Vi har blivit skickade till logoped (talterapheut) och hon tyckte vi blivit skickade väldigt tidigt. Var för en månad sen vi var där. Hon menade på att fortsätt prata och ge val hela tiden vill du ha bananen eller äpplet? Och visa och låt dem välja. Flash Cards har hjälpt oss en del också tycker de är jätte bra och sonen älskar dem. Även om han bara kan två en så länge. Vi ska även börja i en talterapeut grupp för små barn när det blir plats efter nyår. Men hon tyckte han egentligen var lite för liten för det ännu. Så får se hur det blir :)

Fortsätt bara att beskriva allt peka och visa så kommer det. Du behöver inte vara orolig ännu antagligen har ditt barn fokuserat på att utveckla andra egenskaper än just talet. :)

Är du orolig så prata med BVC. Annars får du gärna fråga om du undrar något.

Min son var för första gången hos logoped när han var 2,5 år och även om de har påpekat att det är sällsynt att barn får hjälp så tidigt (normalt är att man vidareremitteras vid 3- eller till och med 4-årskontrollen) så säger de att det är bra att få hjälp i ett tidigare skede än vid 3-4 år... Är du hos en svensk logoped? Varför använder ni flash cards och inte stödtecken?

• k girl
    Anonym (:)) skrev 2013-12-17 09:53:55 följande:
    fast att skicka sitt barn till logoped vid 2 känns väldigt tidigt för mig iaf. Jag hade nog hellre avvaktat till 2,5 år och försökt komma på egna lösningar tex teckenspråk innan jag hade skickat min dotter till en logoped
    Det beror på vad problemet är. Om barnet verkar ha förståelse och kommunicerar, men det är talet som fattas, så absolut. Många landsting har en språkscreening vid just 2,5. Å andra sidan har jag lite svårt att förstå motståndet till att söka logopedkontakt, vad skulle det kunna skada?
  • k girl
    Maryam88 skrev 2013-12-17 09:56:31 följande:
    Min son är 2, 5 år och har precis börjat komma igång med talet. Han upprepar mycket och säger typ 2 ords meningar. Han pratar fortfarande jätte mycket bebisspråk. Bvc sa att om barnen inte kommit igång med språket till 3 års kontrollen kan man börja tänka på att blanda in talpedagog osv. Så jag tycker inte du ska oroa dig. =) Barn utvecklas olika. Bara prata på med honom. När han babblar på så svara, låssas att du fattar precis och svara något. Så ni övar på hur man håller en konversation.
    Fast din son bygger tvåordsmeningar och härmar, vilket innebär att hans språkliga utveckling är i fas med hans ålder, om än han är senare och inte tidigare i språket. Och ditt BVC har jättefel, men det förvånar mig inte ett dugg. Vårt BVC tyckte att vi skulle vänta till efter fyraårskontrollen... Sonen fick sin diagnos vid knappt tre års ålder och det gör att han har rätt till extra stöd på förskolan, han får gå regelbundet hos logoped och språkträna vilket har hjälpt enormt mycket i hans utveckling, och framför allt att vi har fått verktyg att hjälpa honom att kommunicera med sin omgivning vilket har minskat mycket av hans frustration och det sociala handikapp det innebär att sakna språk nästan helt.
  • k girl
    Cornellia skrev 2013-12-17 10:16:15 följande:

Fast det känns ju lite onödigt och hysteriskt om det löser sig av sig själv?

Själv har jag gått hos talpedagoger och logopeder hela mitt liv, och det är inte något jag skulle utsätta mina barn för om det inte var absolut nödvändigt.

Varför skulle det vara hysteriskt? Och varför skulle det vara onödigt?

Det finns studier som visar att barn som är språkförsenade vid 2,5 års ålder antingen har språkstörningar eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är en överväldigande majoritet som har kvarstående problem hela livet. Så att hoppas att det löser sig... det gör det kanske för någon procent. Observera att jag pratar om barn som är över 2,5 nu.

Att kunna kommunicera på ett vettigt sätt är ju otroligt värdefullt för ett barn. Tänk dig att vara tre-fyra år och inte klara av att tala om att man är törstig och vill dricka vatten istället för mjölk.

Min son tycker att det är jätteroligt att gå hos logopeden, logopedin har ju förändrats en hel del på tjugo år...

• k girl
    Maryam88 skrev 2013-12-17 10:17:21 följande:

Ja men detta kom som på posten när han var ca 27 månader. Så han har hållt på i knappt 3 månader med talet. Innan dess var de bara babbel. Inga ord ingenting. Men på vilket sätt har min bvc jättefel? Att man ska sätta in logoped redan vid två år? Jag tycker de är jättebra att barn får extra stöd när talet inte kommer igång som de ska, och förstår verkligen att frustrationen hos barnen minskar när dom får nya strategier att kommunicera. Men de kan ta olika tid för barn att komma igång och jag tycker inte man bör blanda in logoped och extra resurser för ett barn som kanske bara inte varit moget att börja tala ännu.

Ditt BVC har jättefel i att man ska vänta till efter tre år innan man remitterar vidare och att det inte finns någon poäng med logopedkontakt innan dess.

Jag upprepar det jag sagt tidigare i tråden:
    - Om barnet saknar både tal och förståelse vid 1,5-2 års ålder ska barnet remitteras vidare.

- Om barnet saknar tal vid 1,5 års ålder bör man hålla lite koll, exempelvis lägga in ett extra bvc-besök vid två års ålder. Om barnet inte utvecklats någonting alls mellan 1,5 och 2 och har litet/obefintligt tal, inte tar språklig kontakt eller kommunicerar dåligt bör barnet remitteras till logoped.

- Om barnet är 2,5 och har begränsat tal och inte bygger tvåordsmeningar bör barnet absolut remitteras vidare till logoped.

Här har du en länk till en affisch om språkprevention, den ska finnas uppsatt på bvc:

http://www.cplol.eu/files/poster/cplol_prev_poster_se.pdf

• k girl
    Cornellia skrev 2013-12-17 10:28:35 följande:

Fast barnet är ju inte ens 2?
    Att börja hålla på med logoped när barnet är 20 månader tycker jag känns hysteriskt.

Det är ju superbra att det har hjälpt din son, mig hjälpte det inte, men det hämmade mig helt klart att veta att det var något "fel" på mitt sätt att prata, och det hämmar mig fortfarande.

Du har ju uppenbarligen inte ens läst vad jag har skrivit.

Som mamma med pojke med språkstörning vill jag säga så här: håll koll på ditt barns språk. Han är så liten än och det kan komma igång, men det bör utvecklas en hel del innan han är 2,5. En tumregel är att man ska kunna bygga tvåordsmeningar vid ungefär två års ålder (vi kontaktade logoped när sonen närmade sig 2,5 och inte byggde tvåordsmeningar).

• k girl
    Anonym (:)) skrev 2013-12-17 10:32:10 följande:
    Jag har ingen direkt bra erfarenhet av logopedhjälp så jag är lite emot att ge upp om sitt barn och sig själv dessutom så snabbt utan att direkt ha försökt göra någonting för att hjälpa sitt barn att komma igång med talet själv först
    Och det är ju exakt det logopedkontakt med små barn handlar om. Att ge föräldrarna verktyg att kommunicera med sitt barn och hjälpa sitt barn med.
  • k girl
    Cornellia skrev 2013-12-17 10:42:35 följande:

Nej jag läste givetvis det jag citerade.

Att bygga tvåårdsmeningar vi 2 års ålder känns väldigt tidigt, om det stämde så skulle ungefär alla ungar i vår krets behöva logoped...

Jaha, får väl upprepa mer då...

- Om barnet saknar både tal och förståelse vid 1,5-2 års ålder ska barnet remitteras vidare.

- Om barnet saknar tal vid 1,5 års ålder bör man hålla lite koll, exempelvis lägga in ett extra bvc-besök vid två års ålder. Om barnet inte utvecklats någonting alls mellan 1,5 och 2 och har litet/obefintligt tal, inte tar språklig kontakt eller kommunicerar dåligt bör barnet remitteras till logoped.

- Om barnet är 2,5 och har begränsat tal och inte bygger tvåordsmeningar bör barnet absolut remitteras vidare till logoped.

Svar på tråden Min 20 månaders kan inte prata alls.