• bruuden

    måste man ha 2st a kassor?

    Jag är medlem i kommunal men har även alfakassan. Behöver jag verkligen 2 räcker det inte med a kassan genom facket?

    Är inte fast anställd


  • Svar på tråden måste man ha 2st a kassor?
  • Philippa

    Menar du kommunal (facket) eller kommunals a-kassa?

    Är du med i kommunals a-kassa behöver du inte vara medlem i två a-kassor....

    Är du medlem i kommunals fack så har de två inte med varandra att göra....

  • Elaifiknow

    Kan man ens vara medlem i två a-kassor samtidigt?

  • Philippa
    Elaifiknow skrev 2013-12-18 13:44:36 följande:
    Kan man ens vara medlem i två a-kassor samtidigt?

    Ja, men man kan inte få ersättning från båda....
  • Elaifiknow
    Philippa skrev 2013-12-18 13:46:12 följande:
    Ja, men man kan inte få ersättning från båda....

    Jag trodde nämligen det var omöjligt. Att man kan vara medlem i flera fackförbund samtidigt, det är däremot möjligt.
  • Sweet life

    Enligt kommunals A-kassa får man inte vara med i flera A-kassor samtidigt. Skickade in mina inträdes papper till dom igår och i infopappren man får med i ansökan står det klart och tydligt att man inte får vara med i fler än 1 A-kassa och att dom därför vill att man skriver vilken A-kassa man är med i om man har någon och så säger dom upp den.

  • Monchichier
    Sweet life skrev 2013-12-18 13:51:05 följande:
    Enligt kommunals A-kassa får man inte vara med i flera A-kassor samtidigt. Skickade in mina inträdes papper till dom igår och i infopappren man får med i ansökan står det klart och tydligt att man inte får vara med i fler än 1 A-kassa och att dom därför vill att man skriver vilken A-kassa man är med i om man har någon och så säger dom upp den.
    Hur blir det då om man blir arbetslös efter ett halvår?
    I alla fall jag behövde vara medlem i 12 månader innan man har rätt att få ut ersättning, (Unionen).
    Då måste man väl kunna vara medlem i två kassor under den övergångsperioden. 
    Eller kan jag gå ut ur min a-kassa och få ut ersättning ett år efter utträdet?
  • Sweet life
    Monchichier skrev 2013-12-18 14:01:04 följande:
    Hur blir det då om man blir arbetslös efter ett halvår?
    I alla fall jag behövde vara medlem i 12 månader innan man har rätt att få ut ersättning, (Unionen).
    Då måste man väl kunna vara medlem i två kassor under den övergångsperioden. 
    Eller kan jag gå ut ur min a-kassa och få ut ersättning ett år efter utträdet?
    "Vad händer om jag byter arbete? 
    Du kan inte vara medlem i mer än en a-kassa. Byter du arbete och blir medlem i en annan a-kassa kan du få tillgodoräkna dig tiden i den tidigare a-kassan och du ska därför bifoga ett övergångsbevis till din ansökan. Vid tillfälligt arbete (normalt 3-6 månader) inom en annan a-kassas verksamhetsområde behöver du inte byta a-kassa."

    Saxat från kommunals akassas hemsida.
  • Fjärilslarv
    Monchichier skrev 2013-12-18 14:01:04 följande:
    Hur blir det då om man blir arbetslös efter ett halvår?
    I alla fall jag behövde vara medlem i 12 månader innan man har rätt att få ut ersättning, (Unionen).
    Då måste man väl kunna vara medlem i två kassor under den övergångsperioden. 
    Eller kan jag gå ut ur min a-kassa och få ut ersättning ett år efter utträdet?
    du skickar in ett intyg från den andra a-kassan såklart Foten i munnen, precis som sweet lift skriver.
    tror det heter uträdesbevis eller liknande.

    detta skickas dock in manuellt och så korrigeras det i efterhand.
  • Monchichier
    Fjärilslarv skrev 2013-12-18 16:57:11 följande:
    du skickar in ett intyg från den andra a-kassan såklart Foten i munnen, precis som sweet lift skriver.
    tror det heter uträdesbevis eller liknande.

    detta skickas dock in manuellt och så korrigeras det i efterhand.
    Har som höres ingen aning om hur det där fungerar.
    Har alltid tillhört ett och samma fackförbund.
  • Themis
    Monchichier skrev 2013-12-18 17:25:29 följande:
    Har som höres ingen aning om hur det där fungerar.
    Har alltid tillhört ett och samma fackförbund.
    Ja alltså jag som har bytt säger:

    Kolla och bevaka noga att det blir rätt med papper och datum när du flyttar, för en del admin inom det fackliga har inte alla hästar i hagen.

    (och det säger jag fast jag själv är fackligt engagerad)
    Be a voice, not an echo. /Unknown
  • Andreas försäkringsförmedlare

    Den här tråden behandlar fel ämne. Han nämner ju Alfakassan. Det är den statliga arbetslöshetsförsäkringen precis på samma sätt som Försäkringskassan är den statliga försäkringen vid sjukskrivning.

    Ni vet ju alla att försäkringskassans ersättning är extremt låg och därför kompletterar vi den med allehanda andra livsviktiga försäkringar som olycksfallsförsäkringar, sjukförsäkringar, sjuvårdsförsäkringar, försäkring avseende kritisk sjukdom, försäkring för att få den bästa vården osv.

    På samma sätt är det med alfakassan. Ersättningen är extremt låg, i nivå med en aktivitetsersättning dylikt, ca 300kr/dag oavsett vad din tidigare lön var. Därför är man med i någon akassa och även kompletterar den med ytterligare inkomstförsäkring vid arbetslöshet.

    Ha dock inte MySafety då alla deras så kallade skydd ingår i din vanliga hemförsäkring.

    Har ni frågor så är ni välkomna att kontakta mig.

Svar på tråden måste man ha 2st a kassor?