• EnSmakAvKarin

    Viktnedgång med KBT. -37 kg

    Jag är en 34-årig tjej som varit överviktig den större delen av mitt liv. Jag har provat Viktväktarna, LCHF, 5:2, olika medicinska preparat samt gjort en GBP-operation, utan att lyckas. Visst gick jag ner några kilo med dieterna och  efter min operation hela 80 kg, men mitt ätbeteende satt inte i magsäcken utan i huvudet, så därför gick jag upp alltihop igen. Jag har aldrig gått ner mer än några få kg på egen hand - tills nu.


    Jag fick chansen att gå med i en viktgrupp via landstinget här i Östergötland, där man arbetade med kognitiv beteendeterapi (KBT). Här låg inte fokusen på vilken mat jag åt utan mängden mat och att bli medveten om sitt beteendemönster. Jag fick redskap där jag lärde mig att vända mina tankar och hindra mig själv i situationer där jag annars hade stoppat någonting i munnen.


    Allra oftast är det inte det man äter på måltiderna som gör att man går upp i vikt, utan det man äter runt omkring måltiderna. Man jämnar kanten på osten och äter den, man stoppar i sig den trasiga kakan när man lägger upp kakor på fatet eftersom den inte går att bjuda på, osv. Man hittar alibin i allt möjligt "Kajsa bjuder på tårta så jag måste väl ta en bit så hon inte blir ledsen", "Oj jag tog visst för mycket mat, jag får äta upp det för det är oartigt att lämna", "jag var så stressad idag så jag var tvungen att köpa pizza till lunch". Ursäkter och alibin skapas utan att vi tänker på det. Det är detta man måste bli medveten om!


    På KBT-kursen använde vi oss av boken "Övervikt handlar om känslor" skriven av Lisbeth Stahre och den finns att köpa i bokaffärer på nätet. I den finns en guide, steg för steg, hur du kan ändra ditt tankemönster och på så sätt gå ner i vikt. Jag får ingenting för att jag skriver om detta. Jag vill helt enkelt bara låta detta sätt att gå ner i vikt komma ut i rampljuset. Det är enligt mig en revolutionerande metod. Jag trodde ALDRIG att jag skulle gå ned i vikt på egen hand men idag har jag, endast med hjälp av den här bokens innehåll, lyckats tappa 37 kg sedan i februari.


    Jag har skrivit en hel del, och skriver fortfarande om min resa på min blogg: www.ensmakavkarin.com Det finns en hel kategori som heter "Ändra ditt ätbeteende" där alla inlägg som berör denna metod ligger. Där finns även en lathund för de riktlinjer man ska följa vad det gäller maten. Om jag med detta inlägg, eller min blogg, kan hjälpa en enda människa att tappa i vikt så är jag nöjd!


    Styrkekramar till alla er där ute som kämpar med vikten!


     


    En Smak Av Karin - www.ensmakavkarin.com
  • Svar på tråden Viktnedgång med KBT. -37 kg
  • EnSmakAvKarin

    Tack! Jag vet hur tufft det kan vara! Jag hoppas att det är fler som nappar på det här. Tyvärr finns själva kursen bara här i Linköping, men boken kan ju vem som helst köpa! ????


    puffen2009 skrev 2013-12-19 19:57:17 följande:
    Favoritar, för din blogg vill jag läsa senare! Grattis till viktminskningen!

  • Gladis84

    Hej, hir har det gått för dig, Karin, nu i efterhand? Är det lätt att hålla vikten? Har tänkt att ta hjälp av Lisbeth :)

  • Presens

    Jag kan verkligen också rekommendera Lisbeth Stahre och hennes böcker. Förra veckan deltog hon programmet Kropp och Själ i P1 som handlade om övervikt. 

    Böckerna finns på bibblan! 

Svar på tråden Viktnedgång med KBT. -37 kg