• Knyttan

    barnvakt första gången

    Lilltrollet har precis blivit sju månader och vi hälsar på svärföräldrarna sedan ca två veckor tillbaka, dvs vi bor hemma hos dem. Om ett par dagar har min svåger en spelning (han är musiker) som vi väldigt gärna vill gå på, men det är sent på kvällen och inte bebisvänligt. Vi tänkte då lämna sonen hemma hos farmor och farfar ett par timmar, men nu sitter jag här och funderar. Sonen somnar ganska tidigt, ca 8-9 och det är alltid jag som söver honom. Vi tänkte alltså att vi skulle lägga honom här i hans "egen" säng och sen gå iväg, eftersom spelningen inte är förrän 10-11, och sen komma hem igen framåt småtimmarna. Om allt går bra så kanske han inte ens märker att vi är borta... Fast i bland så sover han väldigt oroligt och vaknar flera gånger och är väldigt ledsen - oftast är han  bara halvvaken och det KAN räcka med att man bara klappar om honom lite och stoppar in nappen.

    Det jag tänker på är om det är bättre att farmor eller farfar söver honom den kvällen så att han liksom kan vara förberedd på att det kan vara någon annan som kommer och stoppar om honom på natten? Eller kanske gör det honom bara mer orolig i onödan? Han har hittills varit kolugn med både farmor och farfar och alla andra människor, absolut inte en bebis som känner sig otrygg med andra. MEN jag vet ju inte hur det är om han vaknar mitt i natten och det inte är mamma som stoppar om honom? Är lite nojig känner jag Obestämd

  • Svar på tråden barnvakt första gången
  • Flickan och kråkan

    Om ni ändå är hos dina svörföräldrar nu, kan ni inte testa innan? Farmor och farfar kvällssöver och tar kvällsuppvak. Nu är ni ju där om det inte fungerar.

Svar på tråden barnvakt första gången