• minzann

    Vara egen arbetsgivare -- personlig assistans?

    Jag funderar på att inte ha assiistansföretag längre, de är helt enkelt inte schysta mot våra assistenter, samt att det är mycket krångel med scheman och det adm. Nu undrar jag exakt vad som behövs göras för att vara egen arbetsgivare, och om någon här har lust att dela med sig av sina erfarenheter? Är det svårt? Vad behöver man tänka på?

  • Svar på tråden Vara egen arbetsgivare -- personlig assistans?
  • mon765

    Hej.

    Gå in på IVO hemsida och läs vad som behövs för att vara egen arbetsgivare för personliga assistenter. Även Intressegruppen för Assistansberättigade har mycket info.
    Det är stort ansvar och mycket arbetet för att vara egen.

    Det finns många bra seriösa Kooperativ som drivs utan vinstintresse och där man har bra fokus på både uppdraggivaren/medlemmen, anhöriga och personalen.

    Nu vet jag inte vart du bor men kolla tex


    Kooperativet Lotsen


    Kooperativet OLJA

  • MrsUnforgivable

    Hej!


    Jag jobbar åt ett mycket litet assistansbolag som inriktar oss just på en personlig nära kontakt och självbestämmande för våra kunder. Hos oss kan kunden själv ha hela arbetsledaransvaret och bara ge oss det administrativa.
    Självklart är det kunderna som bestämmer vilka assistenter de vill ha, villkor, löner osv… så länge det följer arbetslagarna. 

    Jag håller mig själv borta från stora privata ass. bolag med stora vinstintressen. Både assistenterna och kunderna råkar illa ut hos sådana bolag. 

    Kontakta mig gärna om du är intresserad av mer information. 

    Varma hälsningar,
    Martina

  • asisisa

    det är intressant hur någon kan fråga en enkel konkret fråga och ändå inte få något svar. 
    jag själv undrar samma sak, inte för att jag INTE har erfarenhet av assistansbolagen, utan precis tvärtom för att man är missnöjd. 


    gil, stil, frösunda, humana, olja, passal, JAG osv.... är företag som man som förälder har hörttalas om med största sannolikhet. nej, man är inte intresserad.


    när man frågar det trådstartaren frågade efter är det faktiskt så att man faktiskt VALT att inte välja existerande företag....


     


    jag hoppas att trådstartaren fick den info hen behövde. tråkigt när man ska bli på prackad massa skit så fort man nämner att man har ass. 

  • Pajama

    Läs på Arbetsmiljölagen, Arbetstidslagen och Medbestämmandelagen, LSS antar jag att du kan redan.
    Tänk igenom noga, både brukaren (du?) och assistenterna och Fk ska bli nöjda. Det jobbiga kan vara att 6 på morgonen ringa runt till vikarier, aldrig vara ledig. Dina assistenter ska både vara PA och dina anställda, alltså har de problem som rör arbetet eller arbetsförmågan ska du vara opartisk och bemöta det som en bra chef.
    Det låter i din trådstart som att det är assistenterna du tänker på, då har du säkert också redan tänkt på det med arbetsledningen.
    Du ska göra scheman och helst tala om schemaändringar 14 dagar innan. Du ska planera så att det inte blir övertid och blir det det ska övertidsersättning betalas enligt avtal.
    Du ska planera så att pengarna räcker, räkna på löner med ob, sociala avgifter, lägg på semesterkostnader inkl. sociala avgifter på det med. Räkna in försäkring, kolla upp försäkringsbolag.
    Du ska skriva anställningsbevis och veta vad anställningen betyder. Så länge uppdraget varar är ju det vanligaste för oss. Vad händer om brukaren åker in på sjukhus? Händer det ofta eller aldrig?
    Räkna på omkostnader och utbildningar.

    Som egen behöver du inte ha tillstånd från Socialstyrelsen.
    Tänk över om du vill ansluta dig till ett kollektivavtal eller inte. Lagen kan vara svårare att leva upp till än avtalen i vissa fall.

    Läs på jättemycket och räkna på löner. Ska du själv sköta löner och bokföring?

Svar på tråden Vara egen arbetsgivare -- personlig assistans?