• Lisa 147

    Bra ämnen att redovisa?

    Hej!
    Jag behöver hjälp med att komma på ett bra ämne att redovisa om. Ämnet får vara vad som helst och redovisningen ska hålla på i ca fem minuter. 
  • Svar på tråden Bra ämnen att redovisa?
  • Kodia

    Har du inte fått närmare beskrivning av uppgiften än så? Vad ska du visa att du kan? Står det vilka krav det är? Det kanske kan ge dig tips om vilken typ av ämne som är lämpligt.

  • kaffe

    Hur man gör hjärt-lung räddning. Röda korset har nog en docka att låna ut som du kan visa på.

  • Lisa 147

    Nej, jag har ingen beskrivning till uppgiften. Jag måste dock använda mig av powerpoint då jag redovisar.

  • Flickan och kråkan
    Lisa 147 skrev 2014-01-12 10:08:26 följande:
    Nej, jag har ingen beskrivning till uppgiften. Jag måste dock använda mig av powerpoint då jag redovisar.
    Då ska du fråga din lärare vilka kunskapskrav det är som han/hon bedömer. Det är en självklarhet att du ska veta innan. I vilket ämne ingår redovisningen?
  • Lisa 147

    Redovisningen ingår i Svenskan.


    Kunskapskravetn lyder såhär... "Dessutom kan eleven förbereda och genomgöra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syftet, mottagare och sammanhang".  Det andra kunskapskravet lyder såhär..." genom att kombinera olika texttyper, estitiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven föstärka och levandegöra sina texters budskap".
  • Gryntroll
    kaffe skrev 2014-01-12 00:27:19 följande:
    Hur man gör hjärt-lung räddning. Röda korset har nog en docka att låna ut som du kan visa på.

    Kanonbra förslag! Annars AKUT-testet som man ska göra vid misstanke om stroke.
  • Gryntroll

    Prata om de olika stegen i ex HLR eller AKUT, visa förenklade bilder till respektive steg och sist kanske en kort kort video som visar mer "på riktigt" där du repeterar det du sagt innan och hur det går till "i verkligheten".

  • Iarwain

    5 minuter? Det hinner man inte ens igenom inledning och sammanfattning. Mitt tips är att hålla om något du är intresserad av och kan väldigt bra. Vad har du för fritidsintresse?

  • Lisa 147

    Jag har typ inga intressen. De flesta av mina klasskamrater har valt att prata om personer/artister, själv vill jag göra något lite annorlunda. En vän gav mig tipset att skriva om en byggnad, jag tänkte mig frihetsgudinnan eller Buckingham palace. Vet dock inte om det är speciellt intressant. 

  • Iarwain

    Du ska veta att 5 minuter är väldigt kort tid att göra en bra presentation på. Även pm HLR och liknande är ett bra ämne så hinner du aldrig igenom det viktiga på den tiden. Om du tycker att frihetsgudinnan är intressant så välj den, då kan man välja att hoppa över grejer när du märker att tiden blir knapp. Men något måste du väl göra när du inte är i skolan t.ex. Instagrams historia?

  • Lisa 147

    Tack så mycket för all hjälp. Frihetsgudinnan får det bli en staty med stort värde och mycket bra fakta,

Svar på tråden Bra ämnen att redovisa?