• Idis

    Ångest inför RUL

    RUL på onsdag. Fy vilken ångest jag börjar få.. IVF innebär ökad risk för missbildning och tydligen ger graviditet efter återföring av blastocyst ytterligare risk, jag trodde det skulle vara tvärtom eftersom embryot ju klarat sig så starkt utanför livmodern. Allt känns så jävla orättvist, för ska det vara så svårt att bli gravid och sedan när vi väl blir det ska det vara ökad risk för att barnet inte ska må bra. Just nu står jag knappt ut! Fyller 33 år i april, har endometrios och därav få ägg.

  • Svar på tråden Ångest inför RUL
  • bull bakerskan

    Har själv gjort icsi och FET. Å det är med FET som ja nu blev gravid. På mina ultraljud så har det varit jättebra.Och ingen har nämt nåt om ökad risk eller annat. Utan på ferten har de sagt att det inte ska vara någon större skillnad mellan en provrörsbefruktning och en "normal".

    Jag hade själv lite ångest inför RUL men de va mest för att ja tänkte om de hade stannat av. De skiljde 6v mellan mitt KUB och RUL.

  • Beckizz94

    Jag tror att de är vanligt att när de närmar sig ultraljud så blir man orolig.. Även jag som blev gravid på naturlig väg blev orolig och har hört flera (både folk som gjort ivf och inte) som också blev extra oroliga när de började närma sig! Håller tummarna att de går bra för dig TS!

  • Idis

    Vi gjorde också ICSI och blev gravida med blastocyst vid FET i ostimulerad cykel. Jag är rädd för allt inför RUL. Att något ska vara fel och att den ska ha dött. Har känt lite fosterrörelser, men nu inte på några dagar. Har läst en del och såhär tidigt kan det tydligen bero på att fostret vänt sig åt ett annat håll.

  • bull bakerskan

    Har ni gjort KUB?

    Jag kände bara fladder i magen vid den tidpunkten. Och att du inte känner nåt nu beror nog på att bebis flyttat på sig och att den är så liten fortfarande. Har sett vår bebis göra kullerbytta på ul och inte ens känna det.

  • Idis

    Nej, vi gjorde inte KUB då jag mentalt inte pallade. För mig känns det som att sjukvårdens mål med alla prover och tester är att hitta något fel. Förnuftsmässigt förstår jag förstås att det inte är så.

    Problemet är att mitt självförtroende på den här punkten har blivit helt knäckt. Hormontestet som visar hur min äggstocksproduktion är, visade sig vara fullständigt urdåligt förra hösten och sedan dess har jag känt mig värdelös (när det gäller det här, inte för övrigt). Jag fick fram få ägg trots högsta möjliga hormondos och vid första tillfället blev inget befruktat. Dock gick det bra när de gjorde ICSI andra gången vi provade. 

  • Limalie

    Det är väll ingen ökad risk  för missbildning och annat pga ivf? Aldrig hört talas om och det har ingen sagt till oss.

  • Idis

    Jag har läst att det är det, en liten ökad risk. Såklart är den totala risken minimal, säg 2-3%

  • Limalie
    Idis skrev 2014-01-14 17:01:41 följande:
    Jag har läst att det är det, en liten ökad risk. Såklart är den totala risken minimal, säg 2-3%
    Var har du läst det?
  • Idis

    Jag har googlat, en del seriösa undersökningar tyder på det. Men OBS! Det är inte själva behandlingen som ökar risken, utan det kan vara kvinnans ålder, orsaken till infertiliteten och att de är vanligare med tvillingar efter IVF. Min avsikt är absolut inte att skrämma upp någon annan, detta är mina nojor och jag har problem med det här.

  • Limalie

    Nej jag blir inte nojjig själv, för i mitt papper från RMC stod det klart och tydligen att ivf inte innebär nån risk för barnet eller missbildningar.

Svar på tråden Ångest inför RUL