• Flisan

    Varning gällande Bröstpiercing + Amning

    Hej hej


    Läst och letat efter trådar gällande bröstpiercings och amning. Ser överallt tjejer som frågar kring risker
    gällande hur det skulle gå med amningen efter det att man haft bröstpiercings..


    Jag vet att många haft den turen att det inte påverkat alls, och många professionella piercare säger att
    det inte ska vara några konstigheter.


    Kan dock säga att JO det finns risker. Kanske inte att du inte kan amma alls (även om det säkert finns dom som råkar ut för det också), däremot kan du förstöra dina mjölkkanaler helt och hållet, som jag bittert fått uppleva. 


    Jag har haft bröstpiercings i 2 omgångar, på båda brösten, på längden och på bredden.


    Det tar sig i utryck så att det sprutar (bokstavligt talat) mjölk ur samtliga piercinghål, det står som en jädra fontän så fort bröstet fyller på. Jag var tvungen att ha min sons blöjor (!) i bh:n för att vanliga amningsinlägg inte räckte till. 


    Problemet är även att när du väl vill sluta amma sen är det väldans svårt eftersom bröstet "tömmer automatiskt" så fort det blir fullt.. det spelar alltså ingen roll huruvida barnet äter eller inte.. du gör dig alltid av med mjölken varesig du vill eller inte.


    När sonen var ca 1,3 år så var jag tillslut tvungen att få tabletter för att få mjölken att sluta rinna till. 10 dagar av hemska biverkningar och medicinering, hjälpte tyvärr inte. har fortfarande kvar mjölk som inte vill ge med sig.. 


    Är ett stort "fan" av bodyart och piercings, men såg ingenstans där någon faktiskt varit med om liknande.. har en video jag gärna hade postat i rent exempel-syfte men inte vet hur man gör.
    vill bara ge en alternativ verklighet till den som alltid propageras. Sen har jag som sagt inga fördommar eller liknande gentemot de som vill pierca.. Tips är dock att ta UT piercingen så fort du får reda på att du är gravid och be en stilla bön att det hinner sluta sig.. Jag tog ut mina i vecka 2(!) och det spelade ingen roll tyvärr.


    sen som sagt så har antagligen majoriteten av alla kvinnor turen att inte ha några problem och det är verkligen super, dock finns det dom inte haft den turen.. 


    Bara så ni vet finns risken.


    Min läkare sade något i stil med att de kan "skära bort" ärren för att försöka få till en ny läkning av hålen, dock gör dom inte detta under amning eller under graviditet. 


     


    Det positiva är att det finns GOTT om mjölk, kunde ge till prematuravdelningen ca 10 liter var tredje vecka.. så många små bebbar fick mat.. (självklart testades mjölken enligt alla regler och bestämmelser så den var i bra "form"). 


     

  • Svar på tråden Varning gällande Bröstpiercing + Amning
  • Nocere

    Har också haft percing i båda brösten ammat två barn nu och på ena bröstet har hålet inte läkt ordentligt så det rinner alltid lite extra på det bröstet dock sprutar det inte. Hade som tur var inga större problem med att sluta amma mitt första får väl se hur det går med andra.

    Så ja man kan få problem, har tur då mina är små.

  • Lindsey Egot the only one

    Det kommer inte enbart ut bröstmjölk ur själva "gelehallonet" utan även från vårtgården så visst ska det inte vara problem att amma men vet endel som får infektion

  • Flisan

    peppar peppar har jag aldrig fått en infektion, bröstmjölen är ju i sig lite bakteriedödande som jag har förstått det.. men det är läskigt att det knappt finns några exempel där det "gått fel".. :O

  • Nocere
    Flisan skrev 2014-01-23 22:08:18 följande:
    peppar peppar har jag aldrig fått en infektion, bröstmjölen är ju i sig lite bakteriedödande som jag har förstått det.. men det är läskigt att det knappt finns några exempel där det "gått fel".. :O



    Har ni inte tagit ut era piersingar?
  • Lindsey Egot the only one
    Nocere skrev 2014-01-24 09:12:26 följande:



    Har ni inte tagit ut era piersingar?
    Självfallet måste du ta ut den. Hur har du annars tänkt dig att barnet ska kunna suga?

    Om barnet suger rätt så är främre delen av bröstvårtan nästan nere i svalget på bebisen.
  • Flisan

    Jo absolut, tog ut mina såfort jag fick reda på att jag var gravid.. Som ovanstående sa, svårt för bebis att amma annars..

  • Nocere
    Flisan skrev 2014-01-24 18:14:44 följande:
    Jo absolut, tog ut mina såfort jag fick reda på att jag var gravid.. Som ovanstående sa, svårt för bebis att amma annars..



    Ja det var väl det jag tänkte

    lät som den sätt kvar bara.
  • mhedlund

    Hej! Jag tog ut min piercing för ca 2 år sedan. Men sen dess har jag kunnat trycka ut något vitt ur "piercinghålen". Jag har inte ont, det luktar ingenting men blir orolig då jag ska få barn i december och att det skulle kunna bli problem... vad är det?

  • Längtan efter barn
    mhedlund skrev 2014-08-10 22:12:02 följande:

    Hej! Jag tog ut min piercing för ca 2 år sedan. Men sen dess har jag kunnat trycka ut något vitt ur "piercinghålen". Jag har inte ont, det luktar ingenting men blir orolig då jag ska få barn i december och att det skulle kunna bli problem... vad är det?


    jag hade samma problem. jag fick min son i november 2014. Amningen har väl gått bra utan det vita som du beskriver, dock verkar piercingen förstört vissa gångar till mjölken och typ täppt till så sonen vill inte ha det bröstet (ensataka gånger händer det att han tar det) men jag har fått ta till med bröstpump (ej elektronisk) men då blöder det ur själva piercinghålet. 
    Har du fått samma problem?
Svar på tråden Varning gällande Bröstpiercing + Amning