• alynda

    Bebis luktar fisk

    Min 3-månaders gamla bebis luktar fiskaktigt från huden i ansikte/och eller nacke sedan ngn vecka. Trodde först att vet berodde på att jag (som helammar) ätit Omega 3-kapslar m fiskolja, men lukten är kvar trots att jag slutade m det för ca en vecka sedan. Doften verkar försvinna efter bad och noggrann tvätt med tvål eller olja, men kommer tillbaka efter en halv dag. Har googlat lite och bara hittat en mkt ovanlig genetisk sjukdom som orsakar sådan lukt, men det känns inte så troligt. Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Bebis luktar fisk
  • zapi

    Det gjorde min dotter också och det var för att hon var tjock och hade massor av babyveck överallt. Speciellt runt hals/nacke. Där hamnade tex mjöl när jag ammade (för att det rinner ibland) och annan smuts som luktade illa efter ett tag. Lösningen var helt enkelt att regelbundet tvätta med en fuktig frote i alla veck. Man var verkligen tvungen att dra ut/släta ut och gräva sig ner för att komma åt i alla skrymslen och vrån. 

  • Sandra123F

    Exakt samma fiskdoft hos vår 5mån bebis på huvudet/runt öron/hals. Jag helammar och äter omega3 samt gett henne lite omeg3 blandat med bröstmjölk. Måste ju vara därför?

Svar på tråden Bebis luktar fisk