• Mithi

    Hur förklara på ett bra sätt för en 5 åring om någon har dött?

    Jag tycker att man ska vara ärlig mot barn. De förstår mer än man ibland tror. 
    Låt dem få upptäcka världen själva och bestämma själv vad de tror på. 

    Berätta så enkelt som det är att alla människor dör när man blir gammal (om du vill kan du ju även nämna att det kan hända olyckor som gör att man dör ung också men det skulle inte jag berätta i detta sammanhang utan endast om det gällde någon ung person som gått bort).

    Om man vill kan man såklart nämna himlen/paradiset också, men jag tycker det är viktigt att poängtera att detta enbart är vad andra tror. Visa barnet att alla får tro olika och man får bilda sig sin egen uppfattning om vad som sker efter döden. För det finns andra teorier än att man kommer till himlen. Vissa tror på att man föds om, en del tror att allt slocknar och så vidare. Alla har sina egna teorier och det finns inget rätt eller fel för ingen vet. 

    Kan även tipsa om att det finns många barnböcker om ämnet på biblioteket
    Det är ju så mysigt att läsa tillsammans med barn och diskutera boken/ämnet efteråt.

  • Mithi
    MammaTillNeoh skrev 2014-01-27 14:09:15 följande:
    Jag lurar han inte, jag säger bara så som jag tror och jag tycker det är en fin tro att ha när någon dör. 

    Han ska inte följa med på begravningen för jag tycker inte det är något som ett litet barn hör hemma på, sedan om någon tycker annat är upp till dom. 

    Han "bryr" sig inte riktigt om vad som hänt, han är lite likgiltig kan man säga, det kommer bara bli jobbigt för han  om han är med. Han kommer inte kunna sitta still och vara tyst, sedan kommer det vara hög musik med orgel osv och mycket folk, han har väldigt svårt för sådant. Han får panik vid höga ljus och stora folksamlingar. Vi går på utredning just för sådant och en hel del annat som jag inte tänker gå in på här.

    Jag gick inte in här för att diskutera huruvida han ska gå på begravningen osv utan bara få tips på hur man på ett bra och fint sätt kan prata och få barnet att förstå när någon dött. Ska kolla upp de böcker som en del tipsat om :) Tack.



    Då poängterar du väl att det är DIN tro och att han får bilda SIN uppfattning?
Svar på tråden Hur förklara på ett bra sätt för en 5 åring om någon har dött?