• sanla

    Tvingas äta Pergotime om inte konstaterat PCO?

    Hej alla som kämpar,

    Är förvirrad i allt. Vi startade utredning typ i september. Jag fick utomkvedshavandeskap i juli förra året. Det är min enda kända "graviditet". Detta var efter 9 försök. Jag har inte riktigt orkat brytt mig om LH-stickor, men testade i ett av dessa försök och fick utslag. Brukar få känningar i och med ägglossning också.

    Med utomkvedshavandeskapet gjordes en HSS-undersökning också med undersökning av äggledarna, som såg bra ut (medicinerades med framgång med mitt X på höger äggledare). I rapporten från Ultragyn Odenplan Stockholm lämnades ett sista ord. PCO-intryck. Utredningsgynekologen fick det på sitt bord utan mer förklaring och visste inte riktigt exakt men att det kanske kunde vara lätt PCO, dvs 4-6 ägglossningar per. Ibland vid snabba tider hos gyn hinner man inte prata om allt. Men jag blev frågande och vips skulle jag testa Pergotime som ett försök till graviditet. 

    Jag blev undrande när jag skulle ta en medicin om det inte kan exakt konstateras att jag har lätt PCO. Jag ringde Odenplan och frågade hon som utredde mig (de sa aldrig något om det vid undersökning). Hon sa att det inte alls menades med lätt PCO för då hade hon skrivit det. Utan mer att det kunde ge ett intryck av PCO och det kanske inte såg ut så vid annan undersökning. Hon sa att hon nästan nu ångrade att hon skrev så på pappret, att det bara förvirrade. Både hon och en annan gyn har menat att jag nog sannolikt har ägglossning eftersom jag har regelbudna menstruationer vid 33 år ålder. 

    Så, nu var jag på återbesök hos utredningsgyn och tog upp frågan huruvuda Pergotime eller ej och la till vad Odenplan sagt. Jag testade en kur innan jul och mådde rätt dåligt, sänkt på energi på något sätt. Efter jul här testade jag stickor igen och fick utslag. Då körde jag inte Pergotime utan hoppade.
    Så båda gångerna jag testat LH-stickor har det visat postivt + en graviditet som inte satt rätt. Iof måste jag kanske testa massa månader + tempa för att verkligen veta.

    Men saken är den nu att utredningsgyn säger att jag måste prova Pergotime 3 månader annars går han inte vidare med oss. 
    Dessutom känner jag att det verkligen inte är så klart att jag har PCOS. Dessutom mådde jag skit på tabletterna. Även när jag meddelade honom vad Odenplan sagt står han fast att pergo måste testas fullt ut.

    Nu har vi gjort 4 försök efter utomkveds och eftersom man kommer upp i åren vill man ju inte vänta för länge på IVF. Vi tänkte att ställa oss till innan semestern, men hinner inte detta. Vill ju helst undvika så gott det går...
    Pergo eller inte. Det hade inte varit en fråga om jag inte känt biverkningarna.

    (Dessutom dök det upp inte helt konstaterat chokladcysta (kanske möjligvis en funktionell) precis efter första Pergokuren. Nu var den borta. Han började snacka om pga endo. Orkar inte mer om det är så att jag har problem med det (i sådana fall symptomfroitt/smärtfritta) . Endo orsaka utomkveds. Men när jag frågade honom sa han att det inte behövde utredas och att jag inte skulle vara orolig för det..Chokladcystan var mer en tillfällighet, men den fick jag ju också ont i samband med pergo)

    Någon mer här som vet att man måste stå 3 månader på pergo även om inte konstaterat PCO innan IVF?

  • Svar på tråden Tvingas äta Pergotime om inte konstaterat PCO?
  • sanla

    Puffar

    Någon som vet att 3 månader pergokur är ett krav i en utredning innan IVF?
    Alltså ej konstaterad störd ägglossning (se ovan). Dessutom att jag mår dåligt på medcinerna.

    Är det här praxis? Eller bör jag söka upp annan utredningspsykolog?? Någon med erfarenhet?

  • Lambolina

    Jag har ingen erfarenhet. Men jag har också gjort fullständig utredning med min sambo som inte visade på några fel alls. Jag har ägglossning som jag ska, jag inte pco/pcos och jag har ändå fått 4 kurer pergotime. Funderade också på varför. Men det är överläkaren som gett mig dom, så jag får anta att det är rätt!


    Oskyddade i 4 år. Ofrivilligt barnlösa.
  • Lambolina

    Ska tilläggas att hjälper inte dom här 4 kurerna blir det IVF för oss eftersom vi hållt på länge.


    Oskyddade i 4 år. Ofrivilligt barnlösa.
  • friluftsmamman

    Jag håller tummarna för dig!! Jag hoppas verkligen att allt går bra!! Hjärta

    Det är helt sjukt vad ni kan ha så lätt att få tag i Pergotime! Jag och min man har försökt på 1000 olika mottagningar här i Stockholm känns det som med att få det utskrivet! Vi ska göra en insemination i Danmark och vi har en rekommendation ifrån dom om att vi ska få det utskrivet men ingen vill hjälpa oss med det här i Sverige då vi inte har någon utredning här i Sverige utan i Danmark.
    Någon som vet vart vi kan vända oss för att få det utskrivet? Det är verkligen det enda som fattas innan vår insemination kan göras.
    Jag blir så ledsen att att alla ska stänga dörren framför näsan på en när man kommer för att be om hjälp!Rynkar på näsan
    Vi kommer kunna göra Ultraljud osv regelbundet privat som vi står för ur egen ficka. Men att behöva åka fram och tillbaka till Danmark börjar bli drygt.
    Någon som vet något ställe så skriv vart snälla! Glad

  • sanla

    Testa Nicholas von uexkull på läkarhuset Hötorget. Han är en kunnig men besynnerlig man. Så ansök först om utredning och sedan ta och lirka in det när det kommer på tal. Han är noggrann och vill alltid vara sen som håller tyglarna.. Du/ni kommer förstå...

Svar på tråden Tvingas äta Pergotime om inte konstaterat PCO?