• linnéa001

    Motsvarighet till välling i utlandet?

    Hej alla utlandsföräldrar!
    Vi är ju rätt fanatiska när det gäller välling i Sverige och jag undrar vad man ger barnen i andra länder. Min man är italienare så vi kommer att spendera mycket tid där när vårt barn är fött. Dessutom vill han spendera några månader i Japan. 

    Så vad ger man barn i de länder där välling inte finns och vad kan men ge i Sverige om man inte vill ge välling? Jag har tyvärr råkat "fastna" i de här tankarna på just välling, även om det så klart inte borde vara något större problem.

    Så säg var ni bor och vad ni ger eller gav era små barn att dricka  om välling inte fanns i ert land.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Motsvarighet till välling i utlandet?
  • Natulcien

    Om man inte vill ge välling kan man ju ge mjölkersättning. Det innehåller ju mer näring än välling och är bättre föda för små barn.

  • kixan

    I England heter välling "grool". De pratade om det på radion häromdagen. Jag bor visserligen i Sverige, men inget av mina barn har fått välling, dels har jag ammat länge och dels så har de ju fått vanlig mat och gröt. Ammar du inte finns ersättning i alla länder, heter formula på engelska, men större barn behöver absolut inte välling, vanlig mat duger så bra.


    A -03, F -05, V -10
  • Cocolino

    Jag har heller aldrig gett välling, utan ersättning. Beroende på landet så finns det anpassat till olika åldrar upp till ungefär tre år.

  • Flickan och kråkan

    Blev nyfiken på trådstarten och undrar lite vad det finns för andra typiska matvanor för små barn i andra länder. Nu bor jag inte i något annat land, men har ändå inte gett något av mina barn välling. Gröt har de fått dock som något mål. Ammat  och annars fyllt upp med annan mat helt enkelt.

  • YokohamaNr2
    kixan skrev 2014-02-09 10:00:16 följande:
    I England heter välling "grool". De pratade om det på radion häromdagen. Jag bor visserligen i Sverige, men inget av mina barn har fått välling, dels har jag ammat länge och dels så har de ju fått vanlig mat och gröt. Ammar du inte finns ersättning i alla länder, heter formula på engelska, men större barn behöver absolut inte välling, vanlig mat duger så bra.
    Jag bor i England och har faktiskt aldrig hört talas om grool, eller om någon som har gett det till sina barn. Jag ammade mina barn och sen gick vi över till ersättning och efter det vanlig komjölk att dricka när de hade börjat med mat. 

    Gröt gav jag också när det var dags att introducera mat. Hittade en Schweizisk gröt som inte var så otroligt sockrad på en hälsokostaffär

    Tror inte det är sådan stor skillnad här när det gäller mat i början, baby led weaning tex är ganska populärt bland 'medelklassen' nu
  • Cocolino

    Glömde skriva att jag bor i Frankrike! Här används generellt varken välling eller gröt, men det finns en sorts dryck som är "biscuité" med fibrer i, ett pulver som blandas med vatten. Produkten är sockrad och jag har aldrig testat den. I vårt område fanns HIPPs fullkornstillsats som jag ibland blandade i ersättningen när barnen var lite äldre. Det blir lite som välling, men barnen var ganska misstänksamma mot det och jag tyckte inte direkt att den hade någon funktion. Jag köpte ibland med mig lite babygröt från Sverige, men det gillades bara av ett av barnen.

    Här ammas barnen eller får ersättning, sen är det "vanlig" mat i puré-form till de små. En skillnad mot Sverige är väl att här börjar man ofta med fruktmos, följt av grönsaker, istället för att börja med sånt som potatis eller gröt. Mina fick först äpple, banan, päron och sen olika grönsaker som morötter och courgettes. Yogurt eller fromage frais är också vanligt.

  • kixan
    YokohamaNr2 skrev 2014-02-10 15:15:22 följande:
    Jag bor i England och har faktiskt aldrig hört talas om grool, eller om någon som har gett det till sina barn. Jag ammade mina barn och sen gick vi över till ersättning och efter det vanlig komjölk att dricka när de hade börjat med mat.  Gröt gav jag också när det var dags att introducera mat. Hittade en Schweizisk gröt som inte var så otroligt sockrad på en hälsokostaffär Tror inte det är sådan stor skillnad här när det gäller mat i början, baby led weaning tex är ganska populärt bland 'medelklassen' nu

    Det är väl kanske en äldre benämning då? De pratade om Oliver Twist och spelade upp ett klipp från musikalen där barnen väntade på att bli serverade "grool".
    A -03, F -05, V -10
  • aysn

    Jag bor i Sverige och har aldrig gett barnen välling. De har ammats länge istället och så klart fått puréer från 6 månaders ålder och vanlig mat sedan. Men som mellanmål och kvällsmål och ganska länge även nattmål fick de bröstmjölk.


     

Svar på tråden Motsvarighet till välling i utlandet?