• Habbi

    Vilka/vilken energikälla bör Sverige satsa på tycker ni?

    Hejsan! Sitter och läser om alla olika slags energiresurser och ska imorgon ha en diskussion om detta i skolan. Vilka energiresurser tycker NI att Sverige borde satsa mest på? Skriv på! Drömmer Spännande ämne.


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilka/vilken energikälla bör Sverige satsa på tycker ni?
  • mr me

    Havsbaserade vågkraftverk. På sikt är det givetvis nödvändigt att minska Sveriges energiberoende och försöka få folk att förstå att vi inte kan ta in fler och fler invandrare så vi blir fler och fler i Sverige.

    Om några år passerar vi i Sverige tio miljoner invånare. År 1900 var vi drygt fem miljoner. Det är inte hållbart att satsa på att bli fler och fler och fler hela tiden. Men det kommer att ta tid, man får stå ut med mycket påhopp om att man är "rasist" och "inhuman" men förr eller senare måste folk förstå att den ständiga befolkningstillväxten är det största hotet mot miljön.

  • Sissel

    Kärnfusion!

    Nja, men typ som ovan sa. Sol, vind och vatten (är det bästa som jag veeeet...).

  • Grande Rock
    mr me skrev 2014-02-09 20:37:19 följande:
    Havsbaserade vågkraftverk. På sikt är det givetvis nödvändigt att minska Sveriges energiberoende och försöka få folk att förstå att vi inte kan ta in fler och fler invandrare så vi blir fler och fler i Sverige.

    Om några år passerar vi i Sverige tio miljoner invånare. År 1900 var vi drygt fem miljoner. Det är inte hållbart att satsa på att bli fler och fler och fler hela tiden. Men det kommer att ta tid, man får stå ut med mycket påhopp om att man är "rasist" och "inhuman" men förr eller senare måste folk förstå att den ständiga befolkningstillväxten är det största hotet mot miljön.
    Befolkningstillväxten som miljöproblem är ett globalt problem, det spelar mindre roll om människorna bor i Sverige eller Polen. Som jag ser det iaf.
    It's Good But It Just Ain't Right
  • Grande Rock

    I sakfrågan gillar jag tanken med kraftvärmeverk, om vi ändå eldar för värme kan man se till att producera lite el också.


    It's Good But It Just Ain't Right
  • bitterkopp
    Grande Rock skrev 2014-02-09 20:57:54 följande:
    Befolkningstillväxten som miljöproblem är ett globalt problem, det spelar mindre roll om människorna bor i Sverige eller Polen. Som jag ser det iaf.
  • Habbi

    Jag har nyligen läst om kärnkraftverk och det låter ju väldigt bra så länge det inte blir några olyckor där påföljden blir radioaktiva utsläpp. Skulle man hitta på något bra skydd som verkligen skyddade området där detta sker kanske det vore bra, eftersom det förutom detta inte bidrar till några utsläpp som påverkar miljön negativt, dessutom krävs väldigt liten volym kärnbränsle för att frigöra stora mängder värmeenergi. 


     


    Tror ni att risken för radioaktiva utsläpp skulle bli mindre om endast länder som Sverige (där det inte sker stora naturkatastrofer) skulle satsa på det? Tänker på olyckan som skedde i Japan pga en jordbävning som i sin tur skapade en tsunami...


  • mr me
    Grande Rock skrev 2014-02-09 20:57:54 följande:
    Befolkningstillväxten som miljöproblem är ett globalt problem, det spelar mindre roll om människorna bor i Sverige eller Polen. Som jag ser det iaf.
    Vi i Sverige kan givetvis bara ta ansvar för oss själva och vår egen befolkning.

    Och jo, givetvis spelar det roll var folk bor. I Sverige är CO2-utsläppen 5,6 ton per capita medan de i Somalia är knappt 0,1 ton.

    Varje somalier som kommer till Sverige innebär alltså att miljöbelastningen ökar eftersom Sverige är ett mycket kallare och mörkare land där somaliern konsumerar många gånger mer energi i sin vardag.

    Varje somalier som kliver av planet på Arlanda innebär att dennes bidrag till växthuseffekten ökar med 5500 procent. Det är ganska mycket...
  • Habbi
    mr me skrev 2014-02-09 21:17:52 följande:
    Vi i Sverige kan givetvis bara ta ansvar för oss själva och vår egen befolkning.

    Och jo, givetvis spelar det roll var folk bor. I Sverige är CO2-utsläppen 5,6 ton per capita medan de i Somalia är knappt 0,1 ton.

    Varje somalier som kommer till Sverige innebär alltså att miljöbelastningen ökar eftersom Sverige är ett mycket kallare och mörkare land där somaliern konsumerar många gånger mer energi i sin vardag.

    Varje somalier som kliver av planet på Arlanda innebär att dennes bidrag till växthuseffekten ökar med 5500 procent. Det är ganska mycket...
    Hm, värt att tänka på.. Obestämd
Svar på tråden Vilka/vilken energikälla bör Sverige satsa på tycker ni?