Inlägg från: Orpheus |Visa alla inlägg
  • Orpheus

    Utbildad Civilingenjör, Chalmers, arbetslös! Frustrerande!

    Jag är så otroligt less, frustrerad och arg. Jag har nämligen läst civilingenjörsutbildningen Kemiteknik på Chalmers Tekniska Högskola och även läst Masterprogram (300hp). Sedan jag var 17 år har jag jobbat vid sidan av plugget. Med andra ord har jag ca 12 års arbetslivserfarenhet inom många olika branscher (jag är 29 år nu). Jag har dessutom jobbat i USA som konstruktör/produktutvecklingsingenjör och även studerat i England på universitet. Jag kan 3 språk flytande i tal och skrift och en 4e ganska okej. Väldigt bra datakunskaper och otroligt social kompetent. Har även stor erfarenhet av pedagogik då jag har jobbat som privatlärare inom matematik flera år.

    ÄNDÅ får jag inget jobb! Jag har sökt i snart över 8 månader, all jobb jag ser som är på något sett relevant med min utbildning, flera hundratals jobb har jag sökt! Av dessa kommer jag knappt till någon intervju! När jag väl gör det, går jag ADLRIG vidare och de säger att de gav jobbet till någon som hade mer ERFARENHET!
    Jag gick på 5 intervjuer inom 9 dagar och trodde verkligen att det hade vänt, eftersom jag var så otroligt aktiv arbetssökande. Men nej, jag gick inte vidare på någon av dem. Mitt CV och personliga brev är bra, det har de själva sagt, annars hade jag inte kommit på intervju. Jag frågade även dem om de kunde ge mig feedback varför jag inte gick vidare eller det var något på intervjun som saknades och de säger alla: "Nej inte alls, du gav ett väldigt proffsigt och seriös intryck, och enligt mig bäst av alla, men.....vi hittade någon som hade mer erfarenhet tyvärr! Fortsätt kämpa på"!

    Det är omöjligt att få jobb känns det som. Jag har en tung utbildning, arbetslivserfarenhet i massor och ÄNDÅ snackar de om erfarenhet. De vill ha erfarenhet JUST inom det yrket och nischade arbetet. Fastnat rejält  i en moment 22! För att få jobb som ingenjör måste måste jag ha utbildningen, men har jag utbildningen säger de att jag inte har erfarenheten!  SJÄLVKLART har jag inte JUST den erfarenheten, eftersom jag är nyutbildad! Vad kräver ni? Helt omöjliga krav! Företagen kräver att man är 25 år, ung, akademiker och med minst 10 års erfarenhet! Matten går ju inte ihop! Jag blir ju heller inte yngre för varje dag! Vad är det för fel på Sverige? Sedan snackar de om arbetslöshet! De snackar strunt med "Brist på ingenjörer"! Vadå brist? Här är jag! HALLÅ!!! Det är även ett stort mörkertal med arbetslösa ingenjörer då ingenjörer tvingas jobba som något helt annat de inte ens är utbildade till från början och dessa "anses" inte arbetslösa och syns inte i statistiken.

    Sedan säger de, vänd dig till bemanningsföretag! De är inte mycket bättre de heller! De anställer hellre någon "erfaren" än någon som är ny, eftersom de vill köra "tryggt" och säkert för kunden och bevara sitt rykte och vågar inte riskera att anställa någon ny! Sedan sitter man här med över 200 000 kr i CSN skuld och kan inte ens få någon kundtjänstjobb heller bara för att jag är "överkvalificerad"! 

    Allt är åt skogen! Allt är en lögn! Det handlar bara om kontakter och bra sådana också! Dessa får man vanligtvis när man börjar jobba! Visst, jag har ingen erfarenhet säger företagen av just det tjänsten, men lär upp mig då! Låt mig komma in och få lite kött på benen! lägg pengar på internutbildningar! Jag kan inte börja jobba som en proffs från dag 1. Upplärningstid finns, men de har inte råd att utbilda folk! Sedan undrar ni var allt kompetent och duktig folk är? Jag är väl inte dum i huvudet om jag har klarat en civilingenjörsutbildning på Chalmers! Ni kommer snart att få slut på "erfaren" folk, för alla kommer att gå i pension. Vad ska ni göra med de nyutbildade? Måste alla dra utomlands för att få jobb!

    Arbetsförmedlingen är inte mycket att hänga i granen heller! Den myndigheten är ett skämt! Slöseri med skattebetalarnas pengar! Är så otroligt less, frustrerad och arg! Känns som att jag har slösat bort flera år av mitt liv på en utbildning som "ansågs" bra och här sitter jag nu på ruta 0 igen!

    Vad tycker ni? Är det någon annan som har samma problem som jag? Berätta gärna!

  • Svar på tråden Utbildad Civilingenjör, Chalmers, arbetslös! Frustrerande!
  • Orpheus

    Yes det gör jag! I början tänkte jag också på det, men min flickvän var så emot det och ville inte flytta och det var allmänt jobbigt! Nu bryr jag mig inte hur det går, har jag börjat nyligen att söka i Norge, där jag hört är brist på riktigt och de tar in en även om man är nyexad! Funderar även på andra ställen som USA, Dubai och sådana ställen, men det är mycket svårare tror jag! Norge har jag i alla fall börjat att kolla på!

  • Orpheus

    Jo konsultfirmor har jag också provat. De tar också bara upp erfarenhet.
    Jag har sökt i länet där jag bor inte så mycket andra städer. Jag vet att man MÅSTE flytta på sig om man får jobb where ever, men jag har alltid velat ha runt omkring Västra Götaland! Jag vet att jag inte borde ha sådana krav! Men sedan tänker jag; om mina vänner har fått varför inte jag? De hade nog timing och mycket tur sa dom!

    Jag utnyttjar mina kontakter så mycket jag kan från tidigare jobb men folk har jag märkt bryr sig inte och orkar inte lägga ned tid åt en annan. Vill man göra nåt själv får man göra det själv! vänner säger: "Javisst, jag kan kolla", men sen undrar man, gör de verkligen det eller har de egna problem som de tänker på först? I USA jobbade jag med CAD och design som inte var någon del av min utbildning, utan det blev bara nåt nytt och bra som jag lärde mig. Alltså breddade mig inom andra områden! Jag vill ha jobb inom min utbildning och just Kemiteknik är lite svårt i USA med massa security checks och lagar, de vill inte att vem som helst ska komma och börja där hörde jag från någon! Men du har rätt! Kan utnyttja mina kontakter ännu mer! I just hope they give a crap :/

  • Orpheus
    snedtak skrev 2014-02-19 20:46:57 följande:
    Du säger att du har sökt hundratals jobb, men inte sett något som är relevant för din utbildning. Har du hört av dig till konsultfirmor själv? Antingen till personalavdelningen eller till chefer för de avdelningar du är intresserad av. ÅF, Cybercom, CANEA, COWI, SWECO etc? Processindustriföretagen i Stenungsund? Har du gått på arbetsmarknadsmässor och försökt få kontakt?

    Kan du tänka dig att arbeta med konstruktörsjobb eller it-jobb även om det inte är den utbildningen du har? Det är många vars första jobb matchar ganska dåligt med den formella utbildningen.
    Yes det har jag. Jag söker många jobb på ÅF, både det som har med min utbildning att göra och även konstruktionsjobb! Går aldrid vidare för jag får svar om erfarenhet igen. Samma sak med COWI, SWECO och alla andra. Kontaktat dem och pratat med dom och det första de säger är: Har du jobbat med detta förut? Vid ja, frågar de hur länge (vilket för mig inte handlar om år) och vid nej är det redan kört säger de. Har sökt massa jobb i Stenungsund, många av dem har tydligen anställningsstopp! Jag ringer och ligger på för jobb jag ser på hemsida och de säger att de ska kolla genom det, men det leder ingenstans. Jag har varit på många arbetsmarknadsmässor och så fort jag ser någon som är intressant pratar jag med dom och frågar hur det ser ut med jobb och många säger: Vi har tyvärr inga lediga platser nu och söker någon som kan dittan och dattan, då undrar jag varför kommer personerna dit om det inte finns jobb där? Vissa har jag faktiskt fått kontakt med och skickat in mitt CV, i väntan på att en tjänst ska öppna sig, men det har det inte gjort än! Jag har gjort allt ni har nämnt!

    Men jag vidgar mina vyer nu och kollar på andra städer i Sverige och utomlands. Konkurrensen är stenhård. Jag vill heller inte vara den jobbiga som ringer stup i kvarten till arbetsgivare och HR-folk! Jag hör av mig vid jämna mellanrum. Jag kan tänka mig att jobba som konstruktör, jag har sökt många sådana jobb också, men inte gått vidare. IT kan jag syssla med men jag kan inte mycket alls om programmering och sånt, dock är jag väldigt snabblärd på att lära mig olika system. Jag kämpar vidare med att söka, och som någon sa i tråden här "Det släpper snart"! Jag får hoppas att det stämmer. Jag ger i alla fall ALDRIG upp och fortsätter kämpa, jag har heller inga som helst förväntningar, det har jag lärt mig, man blir bara besviken.
  • Orpheus
    Smulu skrev 2014-02-20 10:17:14 följande:
    Har du sökt på annons, eller har du kontaktat arbetsgivaren.? I annonserna söker de en specifik person med specifika kunskaper. Om du kontaktar de direkt så kan de ha dej i bakfickan när de ser något.
    Jag har gjort både och. Mer annonser om jag ska vara ärlig.Jag ska nog testa att ringa arbetsgivare mer, det var ett bra förslag faktiskt. Många gånger som jag har gjort det säger de: "Alla tjänsten som vi har ligger på hemsidan, så håll koll på sidan". Några har sagt att de ska ha mig i åtanke och jag antar att de har det, eftersom vissa av dem har jag ringt typ 1 gång i månaden för att fråga om nåt har kommit in. Många av dem tycker att det är bra att jag ringer dem och ligger på dem och visar mitt intresse! Så det är väl positivt. Antar att det är olika från arbetsgivare till arbetsgivare då somliga kan tycka att det är jobbigt att man hör av sig hela tiden, men jag märker sånt ganska snabbt och ligger lågt då!
  • Orpheus
    Smulu skrev 2014-02-19 16:06:07 följande:
    Ja du, försök få en praktik och kom in den vägen kanske? 

    Eller som någon sa, sök dig utomlands.
    Jag har tyvärr inte råd att jobba gratis, då jag inte har någon inkomst! Om jag ska praktisera 8 timmar per dag, hur ska jag överleva utan pengar? Fortfarande hyra och räkningar och mat att betala som alla andra. Just nu har jag fått ett tillfälligt jobb på ett företag som sysslar med marknadsundersökningar, men det är bara tillfälligt! vet inte om jag kommer få vara kvar om 2 veckor, men jag är skitglad att jag har ett jobb nu iaf även om det är ovisst hur det ser ut senare. Under tiden söker jag jobb som bara den! Jag vet att praktisera är väldigt bra, dock har jag tyvärr en stolthet också som jag inte kan bli av med, att man är civilingenjör och ska jobba gratis. Sedan nämnde jag den största orsaken också, Pengar!
  • Orpheus
    MikNis skrev 2014-02-19 09:23:38 följande:
    Tror det varit lättare om du läst till tex maskiningenjör,  den är ju mera kopplad till konstruktörsjobbet.
    Jo, men det är lätt att vara efterklok! Min tanke var inte att syssla med konstruktion när jag började läsa kemiteknik! Det bara blev så att tillfället kom upp och jag fick chansen att lära mig konstruktion och CAD i USA några månader, som inte fanns i min utbildning! Det är bara en plus i kanten! Extra merit! Men sedan så vill säkert de som erbjuder konstruktionsjobb att man läst hela utbildningen maskinteknik :/
  • Orpheus
    sextiotalist skrev 2014-02-20 10:36:06 följande:
    Jag arbetar på en konsultfirma och nu är det tufft med uppdrag och man har fullt upp att sysselsätta de som redan är anställda, så anställningsvilligheten är låg. Det är lättare att anställa en som har en kundnätverk och kan dra in uppdrag.
    Det går upp och ner i konsultvärlden, så det är därför jag tipsar om att titta på arbeten inom t.ex Chalmers

    Men Norge tror jag kan vara OK, med tanke på oljeindustrin
    Precis, du har helt rätt! Har vänner som jobbar på konsultfirmor också och de säger samma sak, att det finns knappt projekt för dem själva att hålla sig sysselsatta med! Jag har funderat på Chalmers. Saken är den att jag är så himla skoltrött och orkar inte plugga mer! Om jag doktorerar måste jag återigen  läsa obligatoriska kurser, labba, skriva artiklar...med andra ord back in school! Jag har tänkt på det som en sista utväg!
    Ja precis, Norge är OK med oljeindustrin ja! De söker i massor tydlige har jag sett! Jag ska helt seriöst söka tjänsterna! Tror det kommer vara mycket lättare!
  • Orpheus
    Anghammarad skrev 2014-02-20 10:36:52 följande:
    Sikta in dig på ett jobb inom ditt expertområde men på en lite lägre nivå. Gärna på ett företag som intresserar dig och som har karriärmöjligheter. Då visar du att du har vilja att lära dig ett yrke från grunden och inte är prestigemässigt låst. Detta tilltalar ett företag. Smickra dem lite med att säga att du väljer företaget och inte just den specifika tjänsten.

    Du verkar ha en ganska bra bredd dessutom. Då kan du ju även titta på några av de riktiga konsultföretagen, typ ÅF, Combitech, Etteplan. Ju bredare du är desto lättare är det för företaget att sälja in dig till uppdrag.
    Jag tänker precis som du säger också! jag har släppt det där med prestige för länge sedan. Det första jag kolalr på är företaget och karriärmöjligheter och att det finns möjlighet att utvecklas och lära mig ett yrke från grunden! Det har jag till och med sagt på intervjuer då de frågade mig varför jag sökte tjänsten hos dem! Jag sa att er företag lockar mig väldigt mycket och jag vet att det finns stort potential till att utvecklas och lära mig ett yrke från grunden! när de sedan frågar vart jag ser mig själv om 5 år så säger jag; Då har jag blivit såpass duktigt inom mitt område och lärt mig allt jag vill kunna för att bemästra mitt yrke att jag vill ta på mig mer ansvar och blir projektledare eller liknande! jag visar med andra ord att jag har ett mål och är hungrig efter kunskap, att utvecklas och kämpa för det jag vill! Med andra ord ett stort driv! Precis, ju mer bredd jag har desto mer uppdrag får jag!
Svar på tråden Utbildad Civilingenjör, Chalmers, arbetslös! Frustrerande!