• rostadkamel

    pergotime/fertilitetsbehandling under 23 år

    hej, sökte hjälp i januari efter 6 månader av utebliven menstruation och utebliven graviditet. Under rådgivning/tidsbokning så berättade jag om min ätstörningsproblematik och att vikt var ett känslgt ämne, något som jag ville skulle beaktas, även om jag nu är väldigt frisk och till och med aningens mullig. Väl hos läkaren får jag höra att jag har ett bmi över 30 (baserat på mig i mjukiskläder och utan att vikt tas, och detta är alltså helt felaktig information). Detta anmäldes. 

    Efter det så försökte jag på många sätt få tag på någon som privat skulle kunna hjälpa mig med min ofrivilliga barnlöshet. Då visar det sig att trots att jag sökt hjälp på grund av ofrivillig barnlöshet och utredning påbörjats så kan dem inte hjälpa mig då jag är under 23. Jag har alltså blivit lovad hjälp, och nu blivit "dumpad" i ingenting utan hopp om ett framtida barn. Jag undrar nu om ni vet någon kommun där man kan få fertilitetshjälp när man är under 23 år? Tack på förhand 

  • Svar på tråden pergotime/fertilitetsbehandling under 23 år
  • Eleonor01

    Men du 6 månader?!?!? Oavsett så får man inte hjälp förrän efter 12 månader. Inget ovanligt att det tar tid! Kom igen när du närmar dig tre år! Anmäldes? Vad? Att de tror att du e tjock? Jag fattar inte vad du vill m din tråd

  • rostadkamel

    här gäller 6 månader till 12 månader sa läkaren. Jag anmälde kränkande beteende som skedde om och om igen. Det jag vill med tråden är att få veta om man någonstans kan få hjälp med fertilitetsbehandling om man är under 23 år. 

  • Asiela

    Vet inte hur det är gällande din ålder, men som ovanstående sagt så är 6 månader ingenting! Det är normalt att det tar ett år att bli gravid. Jag skulle verkligen inte kalla det för "ofrivillig barnlöshet". Jag förstår att det är frustrerande när man inte blir gravid på första försöket (jag och min sambo har nu snart försökt ett år) men du får nog helt enkelt lugna ner dig och återkomma när det gått fler månader.

  • rostadkamel

    Trodde detta var en sida där man stöttade varandra och kunde få svar på sina frågor. Enligt läkarna är chansen för mig att någonsin bli gravid utan hjälp nästintill obefintlig men kan ändå inte få hjälp här innan jag är 23. Oavsett om vi bara försökt få barn ett halvår eller fem år, det handlar om att vi ÄR ofrivilligt barnlösa. Och det är bara jag i förhållandet som är ung. En brådska är det inte heller, men hur skulle ni själv reagera om det är någon som bestämmer att ni måste vänta i flera år innan ni ens kan få hjälp med er högsta önskan? Fy på er! Respektlöst!

  • Philippa
    rostadkamel skrev 2014-02-19 21:40:41 följande:
    Trodde detta var en sida där man stöttade varandra och kunde få svar på sina frågor. Enligt läkarna är chansen för mig att någonsin bli gravid utan hjälp nästintill obefintlig men kan ändå inte få hjälp här innan jag är 23. Oavsett om vi bara försökt få barn ett halvår eller fem år, det handlar om att vi ÄR ofrivilligt barnlösa. Och det är bara jag i förhållandet som är ung. En brådska är det inte heller, men hur skulle ni själv reagera om det är någon som bestämmer att ni måste vänta i flera år innan ni ens kan få hjälp med er högsta önskan? Fy på er! Respektlöst!

    Hur gammal är du?
  • Philippa

    Du får väl ringa runt till olika privata kliniker och se om de har samma regler....

  • rostadkamel
    Eleonor01 skrev 2014-02-19 21:58:54 följande:
    Lugna dig! Att vänta kan vara bra av många anledningar

    Hur kan du säga en sådan sak? Du vet ingenting om hur mitt hemförhållande eller liv ser ut. Vem är du att bestämma en sådan sak? Herregud alltså!!
Svar på tråden pergotime/fertilitetsbehandling under 23 år