• Sandra8209

    Orolig, blödning =o(

    Hej.

    Efter 5 ivf så är jag äntligen gravid =o) Fick tillbaka 2 ägg & redan på ruvardag 7 så plussa jag svagt & sen har det bara blivit starkare. Testade på dag 4+1 & fick gravid 2-3.

    Nu till min oro.

    Första "blödningen" fick jag på dag 3+5 (ruvardag 10). Märkte att jag hade brunt lutinus på trosskyddet & när jag torkade mig kom det jättelite rosa på pappret. Bröt ihop totalt & trodde det va kört. Men sen kom det inget mer & testen blev starkare & starkare. På testdagen (ruvardag 15) ringde jag kliniken & fick tid för vul den 13/3.

    Men samma kväll (ruvardag 15) så va jag på toa och skötte magen (tryckte på) & när jag torkade mig så var det klarrött blod på pappret. Bröt ihop igen =o( Men sen kom det inget mer och detta är nu två dagar sen.

    Är såå orolig att det är missfall men måste man inte blöda mer om det är missfall?

    Vet inte vad jag ska göra....

  • Svar på tråden Orolig, blödning =o(
  • villsågärna38

    Hej! Förstår att du är orolig men det är rätt vanligt att man blöder som gravid. Finns inget du kan göra. Går inte att säga om det är farligt el ofarligt utan tyvärr bara vänta och se. Börjar du blöda mkt så sök till gynakuten så du får göra vul. Hoppas att det inte är nån fara! Kram

  • Malin 009

    Hej! Jag hade också konstiga blödningar efter att jag plussat och var också jätteorolig. Samtidigt hade jag mensvärk så jag trodde jag hade missfall på gång. Men det kom aldrig så mycket blod, men det som kom var klarrött. Plussen fortsatte att visa sig och på VUL v 6 såg vi hjärtat. Sen kom det en till blödning v 8 och jag fick panik igen och gjorde ett till VUL privat men även då såg vi hjärtat picka på. Läkaren sa att blödningen inte kom från själva graviditeten utan utanför någonstans. Nu är jag i vecka 30 men man slutar aldrig oroa sig. Hoppas det är samma ofarliga blödning för dig!

  • Mar14

    Det är väldigt vanligt med blödningar i början, för slemhinnorna blir känsligare och hormonerna är ju lite upp-och-ned i kroppen (det finns de som får sk "nidblödningar" när mensen egentligen skulle ha varit). Så länge du inte får jätteont och en riklig blödning (som vid mens) så är det antagligen ingen fara.

    Vet du varför du fått så sen tid för VUL? När jag äntligen blev gravid (också efter mååånga IVFer) helt naturligt, ringde jag kvinnomottagningen och fick komma in flera gånger - helt enkelt för att lugna mig. Första VUL kunde de inte göra mer än att konstatera att det var en graviditet och att den var i livmodern, men det hjälpte ändå för mig eftersom det tidigare varit så mycket problem. Jag fick även ta beta-hcg, dvs ett blodprov som man tar med några dagars mellanrum för att kolla så att hcg-nivåerna stiger som de skall.

    Jag tycker du skall ringa kliniken igen och se om du inte kan få komma in tidigare. Förklara att du är väldigt orolig, att du blöder lite och att du har en lång historia av försök bakom dig. Ofta är de förstående och fixar en tid. Sen är det ju tyvärr så att om något går dåligt så kan de ändå inte göra något, men personligen ville jag ändå veta så mycket som möjligt så att jag - ifall det hade gått dåligt - hade haft så mycket info som möjligt inför nästa gång.

    Lycka till!


    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Sandra8209

    Hej & tack för svaren.

    Jag har inte blödit nåt mer sen i torsdags. Kom bara på pappret en gång & sen inget mer.

    Jag visste inte att det var en sen tid till Vul, sköterskan sa bara att de bokar in i vecka 8. Jag nämnde redan då att jag har haft bruna flytningar men hon erbjöd inte mig någon tidigare tid.

    Kanske ska ringa kvinnokliniken eller ivf kliniken imon & fråga om man kan få komma in, kan man iallafall se att det är något i livmodern så lugnar det ju något.

    Ja när man har kämpat så här länge så e man sååå rädd att nåt ska gå fel. Fick även plus på mitt 2:dra ivf men då börja jag blöda nästan direkt, så det var ett jättetidigt missfall.

    Att man inte bara ska få vara lugn & glad Obestämd

  • tomsfru

    Ähm.... nu kommer en lite pinig historia som kan va de som hänt även dig... råkade ut för samma o efter mycket om o men tog jag mig till en läkare eftersom jag inte kände att jag blivit tagen på allvar o de visade sig att jaag hade hemorrojder. .. o våran lilla lpm ut helskinnad. .. läkaren frågade om jag hDe tryclt på....

Svar på tråden Orolig, blödning =o(