• Darling82

    Kromosomprov cystisk fibros inför IVF

    Vi trodde att vi var färdigutredda men fick idag veta att innan remiss skickas för IVF måste jag ta ett kromosomprov för cystisk fibros. Orsaken är att min sambo lämnat två spermaprov som var tomma. Förra veckan gjordes en testikelbiopsi som gick bra. Så spermier finns men kommer inte ut. Vi har frågat efter orsak men inte fått någon förklaring.

    Idag fick jag dock veta att det kunde ha något att göra med om han har anlag för cystisk fibros. På honom har inget prov tagits och ska inte tas. Men på mig ska det tas. Vad jag läst kan cystisk fibros eller anlag för cystisk fibros ärvas enbart om båda föräldrarna har det. Eftersom de inte testat min sambo vad vi vet förstår jag därför inte varför jag ska testas.

    Känns riktigt jobbigt att få vänta ytterligare med att komma igång. Provet kommer odlas i 1 månad!

    Nån som vet hur det ligger till? Och har egna erfarenheter om detta?

  • Svar på tråden Kromosomprov cystisk fibros inför IVF
  • mimmi81

    Hej! Har själv ingen erfarenhet av detta, men som du säger krävs att båda föräldrarna bär på anlaget för att barnet ska riskera cf. Det är inte så att de testar dig först bara för att det är Minst risk att du är genbärare ? Och att det är så att de testar honom sen om det nu visar sig att du är bärare ? Dock tycker jag det är konstigt att de inte testar din sambo det finns ju faktiskt väldigt lindriga former av cf också. (Bara för att säkert utesluta ) Så själv tycker jag man borde kolla sambon. Men jag jobbar inte i vården så de vet nog bättre ;).

Svar på tråden Kromosomprov cystisk fibros inför IVF