• Anonym (?)

    p-stav, ingen mens.

    Hej!
    Fick p-stav i slutet av januari och har inte sedan dess fått någon blödning, kan man bli helt blödningsfri direkt?
    Är det vanligt med ökade flytningar med p-stav?
    Har haft känningar att mensen är på g men inget har hänt. Jag äter medicin men som jag förstod de på läkaren så skulle de inte vara något problem med p-stav.

  • Svar på tråden p-stav, ingen mens.
  • villbusa

    Alla p-medel med hormoner kan förändra menstruationen, det är grundläggand. Min partner fick ökade blödningar av p-stavar men var helt utan menstruation när hon hade hormonspiral...

  • Anonym (!)

    Det är normalt, eller så blev det för mig också. Alla reagerar olika på hormonerna.

  • kerforsgren

    Det första 6-7 månader när jag stoppade in min p-stav hade jag ingen mens. Jag fick dock blodblandade flytningar då och då men det var så lite så det knappt märktes. Efter de månaderna började jag få mens var 3e månad ungefär, och det var ytterst lite. Jag fick använda de allra minsta tampongerna och mensen varade i 1-3 dagar :) 

  • ElinRK

    Alla reagerar ju olika på preventivmedel
    men när jag hade p-stav nr1, så blödde jag hela tiden. Det slutade aldrig. Hade så mycket att jag fick äta järntabletter. 
    Jag tog bort denna, men gjorde ett nytt försök efter 1 år.

    Med p-stav nr2 så gick det lättare. Blödde ingenting alls i början, men efter 3 månader kom det tillbaka. Då började blödningarna spöka, men denna gång kunde jag ha en riklig blödning i 2 dagar, sen försvann det i 4 dagar, kom tillbaka i 3 dagar, försvann i 8 dagar.. och så höll det på. Oregelbundet, och drygt. I samband med detta hade jag världens mensvärk hela dagarna. Så jag orkade inte mer och tog bort den också.

    Hoppas du har mer tur :)

  • dukat

    Alla kvinnor är ju olika.Bla till storlek Trots detta får ALLA samma dos i olika P-medel Det säger sig ju självt att även dom dosen är lagom för dom flesta så är det lite för lite för några och lite för mkt för andra.När det gäller 
    P-stav och Minipiller så kan man (lite förenklat) säga att vid utebliven blödning=dosen onödigt hög Vid blödningstrassel=dosen för låg för just den individen.Detta går ju inte att påverka  utan att byta P-medel
    Att inte få ngn mens innebär att ägglossningar stoppats vilket i o för sig gör p-medlet säkrare Å andra sidan har man då en klart sänkt östrogenproduktion som på sikt kan leda till problem

  • Anonym ()

    Som sagt, alla är olika. Jag hade småblödningar konstant i typ 4/5 månader. Det är rätt nyligen den har slutat. Medans min kompis slutade få sin mens på direkten.

  • student2013

    Satte in min P-stav för snart 4 veckor sen. Bytte från P-piller som jag skulle fortsätta med i 1 vecka till så fick mens i tisdags som vanligt tog slit i fredags morse typ. Väldigt lite räckte med en mini tampong första dagen brukar behöva ha super tampong dag 2 hade binda och trosskydd dem andra dagarna. Brukar blöda i 5-6 dagar dessutom.

  • Anonym (SSK)
    dukat skrev 2014-03-09 16:48:15 följande:

    Alla kvinnor är ju olika.Bla till storlek Trots detta får ALLA samma dos i olika P-medel Det säger sig ju självt att även dom dosen är lagom för dom flesta så är det lite för lite för några och lite för mkt för andra.När det gäller 
    P-stav och Minipiller så kan man (lite förenklat) säga att vid utebliven blödning=dosen onödigt hög Vid blödningstrassel=dosen för låg för just den individen.Detta går ju inte att påverka  utan att byta P-medel
    Att inte få ngn mens innebär att ägglossningar stoppats vilket i o för sig gör p-medlet säkrare Å andra sidan har man då en klart sänkt östrogenproduktion som på sikt kan leda till problem


    Uttala dig inte om något du inte vet om! Det är helt FEL att utebliven blödning beror på för hög koncentration hormoner eller att "blödningstrassel" är på grund av för låg dos. I sådana fall skulle kvinnor som får menstruationsrubbningar vara oskyddade då de har för låg dos, är det det du menar???
    Alla kvinnor får samma dos p-piller/p-stav osv, oavsett vikt och kroppsstorlek, detta eftersom att en viss serumkoncentration skall uppnås i blodet, dvs det har inget med hur många kilo man väger.
    Och du får gärna komma med källa till att p-piller sänker östrogenprduktionen!
Svar på tråden p-stav, ingen mens.