• Blomman88

    För få spermier - vad händer nu ?

    Efter att ha försökt bli gravida i 18 månader håller vi nu på med utredning. Mina prover har varit bra men när sambon lämnade spermaprov visade det sig att de var för få som rörde sig (ca 16milj) han fick antibiotika och någon annan medicin och snart är det dags för nytt prov igen. Men vad händer nu om det visar dåligt igen ? Är det ivf som gäller eller finns det någon här som blivit gravid trots lågt spermieamtal?

  • Svar på tråden För få spermier - vad händer nu ?
  • Jag är bara jag

    Först ska man ju avvakta det andra provet innan man ens har en aning om vart det lutar. Ibland går spermieantal och kvalitet ner tillfälligt. Om det därmeot inte blir bättre är det upp till läkaren vad han anser bäst. Finns det tillräckligt många för insemination görs det,men mest troligt bir det ICSI,d.v.s när man kör en spermie per ägg via IVF. Mycket högre chanser så! Glad  Ge honom mycket zink och folsyra också,har bevisad effekt på spermierna.  Han ligger precis under gränsen på 20 miljoner så kanske det går få bukt med.

  • Blomman88

    Jo jag vet, och läkaren har ju inte velat prata om de olika behandlingarna och säger typ att vi ska ta en sak i taget och just nu kolla på hur nästa prov ser ut, men man kan ju inte låta bli att fundera och försöka hitta information på nätet!

Svar på tråden För få spermier - vad händer nu ?