• Vida01

    Adoption- allt man behöver veta

    Hej! Nu har jag surfat runt på massor med trådar men hittar ingen som innehåller allt, eller är uppdaterad. Kan vi inte tillsammans starta en tråd för oss som är intresserade av att adoptera? En god ton utan dömande åsikter är självklart. Jag kan börja: jag är 31 år, gift och har två barn, den ena är snart 4 år och den ena är 7 månader. Jag har alltid velat adoptera, och min man håller med. Dock vill vi vänta kanske 3-4 år innan vi startar processen och verkligen läsa in oss på ämnet. Jag har läst på de största adoptionssidorna och vet på ett ungefär hur processen ser ut, men är nyfiken på hur man ska tänka. - Från vilket land ska man adoptera? Jag tänker mig från länderna i Asien eller Afrika. Bör man tänka på något speciellt? - Måste man vara med i svenska kyrkan? Har sett att vissa länder har det som krav. Det är inte vi. - Hur länge måste man stanna i landet? Vet att det beror på landet, men hur var det för er? - Varierar kostnaderna mellan de olika adoptionsbyråerna? Är det någon som har adopterat från dessa länder som vill berätta hur det gick för er? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Adoption- allt man behöver veta
  • medgivandeutredare

    Problemet med adoption är att man måste lära sig att hantera det okända! Ända tills man är hemkommen med sitt barn kan allt hända, som ställer allt på ända. Det går alltså inte att förutse processen på det sätt du efterfrågar. Som det här med att välja land. Du kan önska dig vilket land som helst, men det är inte säkert att de önskar se dig som förälder. Det är alltså alltid landet som väljer dig, utifrån dina förutsättningar. Anmäl er till kommunen och gå igenom den obligatoriska föräldrautbildningen. DÅ kommer ni att få kunskap att bättre förstå vad ni ger er in i! Lycka till!

  • ekke

    Om ni inte är med i svenska kyrkan kan ni räkna bort alla afrikanska länder, och många asiatiska också. Kina går bra, om man vill ha ett barn som är "friskt" är nu väntetiden runt 7 år från att man ansöker. Ett barn med något slags särskilt behov är väntetiden runt 12 månader (från att man skickar ansökan).

    Ordningen för adoption är:


    Samtal med kommunen
    Föräldrautbildning
    Medgivandeutredning
    Invänta att få skicka papper till ett land
    Samla och skicka papper
    Vänta, vänta, vänta
    Barnbesked 
    Vänta på att få resa (2veckor upp till 10 månader)
    Resa (1 vecka till 10 månader beroende på land)

    Allt som allt får man räkna med runt 3-6 år från start till målgång. 


     


    Ni kommer inte bli godkända som adoptivföräldrar om ert motiv är att "rädda ett barn" eller vara goda samariter.

  • ekke

    Ta gärna kontakt med familjerätten i er kommun för en diskussion. 
    Och om det fortfarande känns aktuellt, så ställ er i kö. Köerna är långa, det är massvis med par som väntar och även om man kan tro det så finns det inte så många barn tillgängliga för internationell adoption.


     

  • en glad
    ekke skrev 2014-03-12 17:08:30 följande:

    Ta gärna kontakt med familjerätten i er kommun för en diskussion. 
    Och om det fortfarande känns aktuellt, så ställ er i kö. Köerna är långa, det är massvis med par som väntar och även om man kan tro det så finns det inte så många barn tillgängliga för internationell adoption.


     


    Förtydligar; ställ er i sökande-kö i en eller flera organisationer. Det är där de värsta väntetiderna finns, inte i kommunen! Längsta kön i kommunerna handlar numera om väntan på föräldautbildning ....
  • Vida01

    Tusen tack alla! Vet att mina frågor cirkulerar väldigt mycket kring mig och hur jag (vi) ska förhålla oss, men att det egentligen är länderna som ska välja oss. Blir väl att gå med i kyrkan igen när det börjar nalkas. Det skadar ju inte direkt ändå. Vet att det är olika från olika länder, men hur ser de på att man har barn sedan innan? Det är ju inte fel på mig fertilitetsmässigt, jag vill bara väldigt gärna adoptera. Bra tycker jag att byråerna inte ser lätt på människor som ser det som en "god gärning" eller någon form av hjälpinsats. Det känns väldigt sunt. Jag vet att det är en svår fråga, men hur ska man tänka när man ska önska land? Vad är skillnaderna länder emellan? Varför kan man egentligen inte önska från flera länder? Vad bra att man kan köa på flera ställen, jag trodde bara man fick stå i en kö! Jag har läst i ett annat forum att sk sn- barn har väldigt varierande special needs, att det kan variera från mindre synnedsättningar, redan opererde hjärtfel till grövre funktionsnedsättningar. Stämmer det? Hur tänkte ni där? Tack återigen för era svar!

  • Hjärtat längtar

    Det kan ju vara så att man passar in på kraven för flera länder. Gå in på organisationernas hemsidor finns på Mia.eu och kolla på på ländernas krav.
    Olika länder passar för olika familjer, det är så mycket som spelar in.
    Passar man för Kenyas krav och kan tänka sig att bo i landet i ca 9 månader är det ett land som går fort att adoptera ifrån.
    Endel länder gick bort för oss pga 30-årsgränsen. Men däremot krävde vårt land och kontakt att vi skulle varit gifta i 5 år och aktivt kristna. Det var ingen kö för att skicka ansökan så det valet blev självklart för oss!

    Hemutredarna är väldigt noga med vad man har för motiv att adoptera.

  • ekke
    en glad skrev 2014-03-13 00:59:11 följande:
    Förtydligar; ställ er i sökande-kö i en eller flera organisationer. Det är där de värsta väntetiderna finns, inte i kommunen! Längsta kön i kommunerna handlar numera om väntan på föräldautbildning ....
    Tack för förtydligandet, det var ju det jag menade ;)
  • Lilinanan

    Gå med i en adoptionsförmedling redan nu så har ni fler länder att välja mellan när det är dags. Många länder har runt fyra års väntetid i Sverige, den kön hamnar man i när man betalat avgiften. Vi ska adoptera och håller på att gå med i svenska kyrkan igen. Jag som inte är döpt måste döpas, vilket känns segt, men det blir ju värt det.

  • Snöflinga

    Lilinanan: Men ska du döpa dig bara för att få adoptera? Det känns väldigt märkligt i min värld. Är det inte bättre att ni väljer ett land med krav som ni kan uppfylla?
    Dopet är ju en helig handling som man inte gör "bara för att". Jag hoppas att du är seriös när du väljer att döpa dig.

Svar på tråden Adoption- allt man behöver veta