• abcd

    Flytta ut med 8åring som har extra behov i skolan

    Hej. Vi kommer i Juni lämna Sverige för att bosätta oss minst ett år på Samoa. Har en 8åring som går i 1an, han har  en sk språkstörning vilket gör att hans tal är svårt att förstå osv. Han har troligen även problem med skrivandet också. Här hemma har han vissa anpassningar för detta i skolan. Jag vet inte riktigt vad jag vill med inlägget eller vilken fråga jag har men skulle vilja höra om era erfarenheter om detta? Han kommer gå på Internationell privatskola där de pratar amerikanska.... 

  • Svar på tråden Flytta ut med 8åring som har extra behov i skolan
  • MajaVira

    Kan han engelska? Om inte så låter det som om han kommer få det riktigt jobbigt. På en privatskola har ni kanske inte samma rätt till extra stöd och även om ni får det, så kvarstår ju problemet att ingen där kan svenska (??) och då är det ju omöjligt för er son att göra sig förstådd.

  • Wagram

    Kontakta skolan redan nu och förklara situationen för att höra vad de kan göra för att hjälpa honom. Om det är en internationell skola med vana av att ta emot elever som inte kan engelska antar jag att de har extra språkstöd för nykomlingar redan. Dessutom antar jag att er son inte är den första eleven med språkstörning/dyslexi, sa de kanske redan har åtgärder på plats för detta.

  • Kina79

    Kan inte svara för alla, men vi bor i Kina. Barnen går i amerikansk internationell skola. Resurser för att lära barnen engelska har de. Mina kunde ingen engelska alls när vi flyttade hit, då var de 1 1/2, 5 1/2 och 7 1/2 år gamla. Resurser för barn med särskilda behov har de inte. Inga alls. Nada. Däremot har vi en skola ganska nära oss, som tar emot barn med särskilda behov. Nu har vi inget behovsanalys av det, men ändå


    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • yndra

    Vi flyttade till USA nar sonen skulle borja ettan i sverige han kunde inte manga ord engelska. Han fick borja ettan har borta ocksa aven om han enligt dears satt att se det skulle borjat 2an. Nar hans forsta skolar var over sa kunde han bade lasa och skriva pa engelska..vilket han inte ens kunde pa svenska. Men det var manga langa tunga dagar innan han borjade hanga med. De borjar 850 slutar 330 har 20 min rast och den forsta tiden forstod han ingenting! Men skam den som ger sig! Nu vet jag ju inte hur er skola jobbar med sprakstorningar men i sonens skola sa ar det stodet inte mkt att hurra for!

  • Ain

    Privatskolorna i Geneve har mkt lite stod de med. Vissa har grundstod for barn med latta storningar, men om det inte "gar over" snabbt sa far man fixa det privat. De har hjalp for barn som inte har engelska som modersmal att komma in i spraket, men det ar ju en annan sak.
    En privatskola vi talade med sa helt frankt att de inte kan ta hand om barn med svara problem som dyslexi tex (saa svart problem tycker jag inte att dyslexi ar anda, det later ju som att barnet ar svart utvecklingsstort eller nat). Jag tror att privatskolorna har vill fa upp snittet pa betygen, sa de vill helst inte ha barn som riskerar att dra ned det tyvarr.

    men nu vet jag ju inte hur det ar pa Samoa!

Svar på tråden Flytta ut med 8åring som har extra behov i skolan