• spelin

Samlade inköpstips Ekologiskt/Miljömärkt

Håller på för fullt att skriva inköpslista till kommande bebisen... Försöker satsa på miljövänligt och giftfritt i allra största mån.

Nån mer som är intresserad av att samla en lista på ekologiska/miljömärkta (tex öko-tex) barnprodukter till bra priser?? Skrattande
    Jag tänker främst på sängkläder, hygienartiklar och liknande, men alla tips är välkomna!! Glad

Berätta gärna hur ni tänker; om ni har som mål att köpa ALLT ekologiskt eller om ni prioriterar vissa saker (och varför)?

• Svar på tråden Samlade inköpstips Ekologiskt/Miljömärkt
  • spelin

Nu har vi inhandlat det mesta!
    Det blev mer begagnat än planerat, men det är ju bra för både plånbok och miljö. Tradera is your friend.

Madrass: Rätt start basic (öko-tex)
    Sängkläder: Begagnat
    Täcke, kudde: Begagnat
    Babynest: Begagnat (originalet - öko-tex)
    Bäddskydd: Hippychick (plastfri, öko-tex)
    Skötbädd: Rätt start (öko-tex)
    Tvättlappar/handdukar: Begagnat/gåva
    Filtar: Begagnat/gåva
    Spjälskydd: Begagnat (Micki -öko-tex)

Även köpt ekologiska engångsblöjor och ekologiska våtservetter från Beaming baby (inköpsställe www.bodystore.com) som ska testas första tiden. 

Återstår: Hygienartiklar såsom barnolja, tvättlappar (engångs). Några tips?? 

• BaPumba

Spellin: Låter jättebra att ni fått tag på så mycket begagnat! Menar du våtservietter när du skriver tvättlappar engångs? Jag vet inte vad man kan köpa som egentligen är okej, allt jag hör är att man verkligen bör undvika det för att det är så dåligt för huden.. Fast det kan ju vara skönt att ha när man ska iväg nånstans. Ett tips är annars vanligt hushållspapper och en flaska vatten + ev lite olja.

• spelin
    BaPumba skrev 2014-06-12 22:58:11 följande:
    Spellin: Låter jättebra att ni fått tag på så mycket begagnat! Menar du våtservietter när du skriver tvättlappar engångs? Jag vet inte vad man kan köpa som egentligen är okej, allt jag hör är att man verkligen bör undvika det för att det är så dåligt för huden.. Fast det kan ju vara skönt att ha när man ska iväg nånstans. Ett tips är annars vanligt hushållspapper och en flaska vatten + ev lite olja.
    Nej, alltså såna vita papperstvättlappar som man blöter själv.. Våtservetter har vi lyckats hitta ekologiska som sagt, men de kommer vi ha mer som komplement och i skötväskan när man byter borta.
  • MAD86

Hej!

Var på Ullared förra helgen. De hade ekologiska kuddar, täcken och sängkläder för baby till jättebra priser. Dom hade även lite ekologiska hudvårdsprodukter. Lätt värt att åka dit om man inte har allt för långt att åka.

• spelin
    spelin skrev 2014-06-16 11:52:21 följande:
    Nej, alltså såna vita papperstvättlappar som man blöter själv.. Våtservetter har vi lyckats hitta ekologiska som sagt, men de kommer vi ha mer som komplement och i skötväskan när man byter borta.
    Rättar mitt eget inlägg sedan bebis nu är född och vi har mer rutin.  

Vi tvättar numera enbart med våtservetter från Libero. De är svanen-märkta och parfymfria. Bor i lägenhet och detta är mest praktiskt.

När vi nu snart flyttar till hus ska vi prova tygblöjor och se om de håller tätt och funkar bra. (Nån som kan tipsa om nån sort?) Annars fortsätter vi som nu. 

Har även Liberos blöjor och barnolja som också är svanen-märkta. (När barnoljan tar slut ska vi köpa denna: http://minimundus.se/artikel.php?kid=103-120&mall=lista.php&id=1337)  
    Tummen upp för Minimundus produkter BTW!

Fick ett prov av Pampersblöjor och gud vad de luktar syntetiskt! Kräks Har inte köpt "ekologiska" engångs, trots att vårt ICA tar hem Naty´s. Dels är prisskillnaden för stor, och dels vet jag inte den stora fördelen? Även om Naty´s är helt/delvis biologiskt nedbrytbara så komposterar vi ju ändå inte blöjorna?
Svar på tråden Samlade inköpstips Ekologiskt/Miljömärkt