• 987987

    Gammal mor vill jag ska göra allt

    Undrar om någon är i samma situation som jag. Alltså har en gammal mor som bor själv i lägenhet. Hon kan inte gå ut själv. Utan jag handlar tvättar går ut med henne. I lägenheten klarar hon sig hyfsat. Hon har hemtjänsten med mat varannan dag och städ en gång var 14 dag. Nu efter ett gräl i går då hon ringde och avbokade maten i en vecka för hon hade ont i magen på fredagsmorgon. Hon har ingen middagsmaten hemma annars. Vilket innebar att hon skulle leva på havregröt i en vecka. Hon går på kontroller hos dietist för hon är för smal. Men det stora problemet är hon vill inte ha hemtjänsten mer. Hon har som jag säger sociala fobi. Hon vill att det ska var bara jag som ska fixa allt Jag är ensam inga syskon och jobbar heltid. Hon tycker nästan ibland att mitt jobb är dumt för det tar för mycket av min tid Nu till min undran . Läste att det finns hjälp mot sociala fobier . Någon som vet något om detta .. Tacksam för svar

  • Svar på tråden Gammal mor vill jag ska göra allt
  • Liiz01

    Det får hon i så fall söka hjälp för via vårdcentralen för att få hjälp med kbt. Sin fobi alltså.

    Många kommuner har privata hemtjänstalternativ där mindre privata firmor utför insatserna. Kolla med er handläggare. I så fall blir det ju ett mindre antal personer kring din mamma.

    Det ligger tyvärr hos dig att säga ifrån till din mamma, hemtjänst är inget som handläggaren kan tvinga på henne.

    Lycka till!

  • 987987

    Tack för ditt svar.. På måndag ska jag ringa hennes doktor.. Så får hon få någon hjälp..

Svar på tråden Gammal mor vill jag ska göra allt