• Nanna80

    När märkte ni att det var tvillingar?

    Skriver från mobil, därav inga radbrytningar så ber om ursäkt för det redan nu! Jag är gravid v 16+0 idag, & är så nyfiken på om det är tvillingar! Jag har hela tiden haft en känsla av att det är två den här gången. Har fött 2 barn tidigare, men det är är min 6:e graviditet. Med de andra har jag på en gång "vetat" vem som bor i magen och när de skulle födas. ( & jag har haft rätt!) Den här gången har jag ingen sån känsla, mer än att det är en av varje. Har inte mått superdåligt ( som med dottern) men har ändå legat över hinken många gånger ( ca 5 ggr/dygn) ätit lergigan som tagit bort kräkningarna men inte illamåendet som ff finns kvar. Jag har känt "rörelser" sedan v 13, väldigt diffusa men jag vet att det inte är gaser/tarmarna, känner igen från de tidigare graviditeterna. Med 1:an kände jag rörelser ca v 17 & med 2:an ca v 15. Riktiga sparkar kom först efter v 20. Den här gången känner jag både nere till vänster samt lite högre upp på höger sida. Igår var det som "hicka" på höger sida, samtidigt som jag kände buffar på vä sida längre ner. När jag var på läkarkontroll v 12+5 tyckte läkaren att jag var lite längre gånget, ca 14-15+. I v 15+ ( enl mina beräkningar) började livmodern växa enormt, och v 15+3 var den i navelhöjd, nu i v 16+0 är den ca 1 cm över! Har inte tid för UL förrän 11/4 men är så nyfiken! Hade ni redan misstänkt att det kunde vara flera? Eller är mina "symtom" med större livmoder bara det att det är 3:e barnet & att kroppen snabbare reagerar och växer fortare? Kan inte minnas hur det var med de andra, men tror att livmoderns stl hela tiden följde det "normala".

  • Svar på tråden När märkte ni att det var tvillingar?
  • Majblomma14

    Spännande! Du får meddela sen om det är en eller två!

    Vi gjorde UL redan i v.8 och fick då se två hjärtan i var sin säck och var sin moderkaka.

    Tycker det är så svårt att veta vad som beror på vad. Men de två 'säkraste' tecknen i min graviditet på att det varit två är väl dels att livmodern vuxit mycket snabbare än med en (sf 36 i vecka 31) och att jag dels känner sparkar såväl långt ned på vänster sida mot blygdbenet samtidigt som strax nedanför bysten på en gång på höger sida.

    Lycka till!

  • trebarsmamma

    Spännande. Uppdatera gärna sen, man blir så trött på folk som startar en tråd och sen skiter dem i att uppdatera och vi alla läser och väntar. Magen blir större när man har fått barn innan,

  • Nanna80

    Självklart uppdaterar jag! Har själv lusläst varenda en sådan tråd som startats men blivit lika besviken över att inte få veta sen om det var en eller två. Majblomma - Vad härligt med två! ( det är min hemliga dröm, och makens fasa men jag blir lika glad bara det är nånting där som lever!) När märkte du att din mage växte extra mycket jämfört med när man väntar en?

  • Majblomma14
    Nanna80 skrev 2014-03-30 23:04:36 följande:

    Självklart uppdaterar jag! Har själv lusläst varenda en sådan tråd som startats men blivit lika besviken över att inte få veta sen om det var en eller två. Majblomma - Vad härligt med två! ( det är min hemliga dröm, och makens fasa smile5.gif men jag blir lika glad bara det är nånting där som lever!) När märkte du att din mage växte extra mycket jämfört med när man väntar en?


    Hehe, ja det var nog detsamma för mig o min man. Han sa bara någon vecka innan att 'visar det sig att det är två så tar jag livet av mig', på skämt såklart. Han var nog den som sen smälte beskedet allra bäst medan jag mest blev orolig o nervös (då det ju innebär en hel del fler risker).

    Hmm, var nog efter vecka 20 tror jag som jag tyckte livmodern började växa väldigt fort, rätt så snabbt kom den övre kanten upp strax nedanför bysten kändes det som.

    Lycka till!!
  • Egendomligt

    Vid min andra graviditet blev magen större tidigare (jaja, det var normalt med andra graviditeten). Jag behövde äta oftare för att inte bli illamående (1,5 timmes mellanrum istället för varannan timme med första barnet). Jag började jobba när jag var gravid i vecka 13 efter att varit föräldraledig med första barnet, det var ganska jobbigt att vänta till lunchrasten :)

    Vi fick reda på att det var tvillingar vid rutinultraljudet. Talade om för min chef att jag var gravid ett par dagar efter det (då hade hon inte sett att jag var gravid, gick fortfarande någorlunda att dölja under huvtröjan... )

    Några veckor innan rutinultraljudet var jag nojig över att det skulle vara något fel på barnet. Då sa min mamma "vi har inga tvillingar i släkten, så det behöver ni inte vara oroliga för i alla fall". Min första reaktion när barnmorskan sa att det var två var: "Men båda mår bra då?" Var väl rädd att de skulle sitta ihop eller något ;)

  • Nanna80

    Nu är RUL avklarat och det var "bara" en där inne. Hade gärna haft två, men så länge jag får en är jag nöjd

    Den lilla låg så till att jag förstår varför det känts både nere till vänster och lite längre upp till höger.

    Livmodern har stått rätt stilla de senaste 2 v, så den växte nog lite extra fort från början bara för att det är 3:e barnet, & eftersom jag fick mf i v 12 ca i oktober så reagerade den väl lite snabbare. Datumet blev detsamma som jag själv räknat ut via ÄL.

    Men tack för att ni delade med er av era berättelser!

  • LängtansBlåaBlomma

    Jag är lite i såna tankar... Har molvärk nu och många säger att mina graviditetstest är starkare än vanligt. Jag har pco och fick hormonsprutor och hade två äggblåsor som var mogna när jag fick ägglossning. Chansen är inte så stor men tanken finns ju där.


Svar på tråden När märkte ni att det var tvillingar?