• Anonym (mamma)

    Utstående öra

    Min son hade öron som låg mot huvudet när han var nyfödd och de var väldigt raka, men de senaste månaderna har speciellt det ena örat börjat stå ut upptill. Han är åtta månader gammal nu. Han ligger ofta och sover på den sidan och då viks örat under hans huvud och jag tror att det är det som gjort att örat börjat stå ut. 

    För min del spelar det såklart ingen roll, men jag tänker att om det finns något vi kan göra åt det nu så är ju det bara positivt för hans skull, så slipper det bli ett bekymmer när han blir äldre. Jag har hört om att man kan tejpa öronen, använda mössa eller pannband under natten. Hjälper det? Ett pannband borde ju åtminstone inte besvära honom, och lätt att ta bort igen till skillnad från tejp. Eller är det för sent nu när han är åtta månader gammal?

    Jag har hört förut att det oftast inte hjälper att tejpa utstående öron, för att det är genetiskt hur de ser ut, men i det här fallet känns det som att de har formats av hur han sover. Jag brukar vika örat rätt när han sover men eftersom han rör sig mycket hjälper det bara en stund.  

Svar på tråden Utstående öra