• after eight

    Talförsening, möjligen pga hörselnedsättning - någon med erfarenhet?

    Är det någon som har erfarenhet av språkutveckling hos ett barn med hörselnedsättning?

    Min yngsta har alltid varit sen, både motoriskt och språkligt och det var först i höstas som jag kände att vi måste kolla upp hennes tal. Motoriken kom ju igång och jag trodde att talet skulle göra det också, men det går så långsamt. Hon fyller 3 om ett par veckor och hon pratar extremt otydligt, sätter bara ihop 2 ord och det är mest vi i familjen som förstår henne. Men hon förstår det mesta och sätter ord på allt, även om det är extremt oartikulerat. Fröknarna på förskolan förstår henne, när de har möjligtvis att ägna henne mycket uppmärksamhet. Hon är en glad, oerhört social och aktiv tjej, som vill prata och kommunicera och därför har jag inte känt att neuropsykiatriska diagnoser stämmer med hennes sätt att vara.

    Jag har drivit på utredning på diverse håll och jag börjar bli utmattad. I går hade vi möte med förskolan för att utveckla en handlingsplan, som jag känner är lite ensidig, men vissa av delarna var bra, bland annat att de ska ha henne tillsammans med färre barn, eftersom de märker att hon funkar bättre då. Hon blir för passiv i stora grupper. I dag var vi hos en audionom och testade henne och  flera tester visade att hennes trumhinna inte vibrerade som den skulle vid ljud. Även testet där hon skulle samarbeta och vända sig mot ljudet visade att hon inte hörde förrän de höjde volymen ganska avsevärt. Audionomen ville inte säga varken bu eller bä, vi måste tillbaka till läkare för att kolla varför hennes trumhinnor inte vibrerar som de ska, men jag antar att de kommer att komma fram till någon form av hörselnedsättning. Och det känns som om det skulle förklara en hel del; varför hon alltid vara nära folk när hon ska prata med dem och varför hon funkar bra i mindre grupper, men bli passiv och observerande i stora.

    Hon är konstant förkyld, andas med öppen mun, men har inte haft öroninflammationer, vad vi vet. Kan det vara vätska bakom, trots att hon inte har spruckna trumhinnor eller har haft öroninflammationer?

    I morgon ska vi påbörja en TAKK-kurs. Vi har letat på nätet och lärt oss en del själva, men nu ska vi få gå via logoped.

    Ni som har barn med hörselnedsättning, hur har barnets språkutveckling varit efter insatser gjorts?

    Jättetacksam för alla erfarenheter som ni kan dela. Jag skulle så gärna vilja få ett svar, som kan få mig att fokusera på åtgärder snarare än att se alla problem. Jag vill inte se på min dotter och känna oro eller problem, jag vill kunna helt och fullt glädjas åt den underbara, glada, empatiska tjej hon är, som alltid har glimten i ögat och nära till bus.


    Isabel 050105, Vincent 071211 och Selma 110413
  • Svar på tråden Talförsening, möjligen pga hörselnedsättning - någon med erfarenhet?
  • after eight

    Åh, vad skönt att höra! Hennes språkutveckling har upptagit mer eller mindre all min vakna tid under de senaste 8 månaderna. Hon tittar jättemycket på en när man pratar med henne, men hon lyckas inte få till ljuden. Och jag har undrat om hon haft någon annan diagnos, för ibland verkar hon vara distraherad och inte bry sig om när man pratar med henne, men det kan ju ha sin förklaring. Hon vill verkligen kommunicera och språket går framåt hela tiden, men vi lägger ner väldigt mycket tid med att vara nära henne och prata och sjunga. Jag antar att det är det som har hjälpt, att vi suttit så mycket med henne har säkert gjort att hon haft lättare att höra, när vi är nära. Men ändå är talet väldigt oartikulerat.

    Hur lång tid tog det efter att rören kom in som ni märkte skillnad? Och hur märkte ni att hon hörde bättre? Vi har ju vait helt okunniga om detta och trott att eftersom hon ändå svarar oss för det mesta, så hör hon bra.


    Isabel 050105, Vincent 071211 och Selma 110413
Svar på tråden Talförsening, möjligen pga hörselnedsättning - någon med erfarenhet?