• systersandra

    Bälte i bussen

    Det är lag på att ha bälte i bussar om det finns det.Så långt är det solklart.
    Man får böter om man påträffas och inte ha det.
    Men hur ska polisen kolla det?

    Låt säga att de stoppar bussen och går in och kollar.Flera passagerare har det inte.
    Men när de gör kollen så står ju bussen stilla och då är det ju inte lag på att ha bälte,det är ju endast när fordonet kör som det är lag.
    Hur kollar det detta? 
    Någon som vet.För jag tänker aldrig ta emot böter om bussen står stilla.
    Samma sak måste ju det ju vara med bilar.När de gör kontrollen så står bilen still.
    Jag är väl en idiot som inte fattar.

  • Svar på tråden Bälte i bussen
  • Kjell2
    systersandra skrev 2014-04-04 09:13:35 följande:
    Det är lag på att ha bälte i bussar om det finns det.Så långt är det solklart.
    Man får böter om man påträffas och inte ha det.
    Men hur ska polisen kolla det?

    Låt säga att de stoppar bussen och går in och kollar.Flera passagerare har det inte.
    Men när de gör kollen så står ju bussen stilla och då är det ju inte lag på att ha bälte,det är ju endast när fordonet kör som det är lag.
    Hur kollar det detta? 
    Någon som vet.För jag tänker aldrig ta emot böter om bussen står stilla.
    Samma sak måste ju det ju vara med bilar.När de gör kontrollen så står bilen still.
    Jag är väl en idiot som inte fattar.
    När folk blir fällda för att åka bil utan bälte sker det när polisen se det utifrån, när det inte finns bälten i bilen eller vid erkännande.
  • kaffeamanda
    systersandra skrev 2014-04-04 09:13:35 följande:
    Det är lag på att ha bälte i bussar om det finns det.Så långt är det solklart.
    Man får böter om man påträffas och inte ha det.
    Men hur ska polisen kolla det?

    Låt säga att de stoppar bussen och går in och kollar.Flera passagerare har det inte.
    Men när de gör kollen så står ju bussen stilla och då är det ju inte lag på att ha bälte,det är ju endast när fordonet kör som det är lag.
    Hur kollar det detta? 
    Någon som vet.För jag tänker aldrig ta emot böter om bussen står stilla.
    Samma sak måste ju det ju vara med bilar.När de gör kontrollen så står bilen still.
    Jag är väl en idiot som inte fattar.
    Tyvärr så gör de väldigt sällan kontroll på bälte för passagerare. Enda gången jag vet någon som fått böter är det en bussförare. Om polisen ser att du inte har bälte när bussen/bilen rullar så blir det ord mot ord och då väger polisens ord mer.

    Synd att det finns sådana som dig, du är en fara inte bara för dig utan även dina medpassagerare.
  • Mantrasina

    Men herregud, använd bältet bara!!

    Vet du hur det blir i en buss som välter om man inte har bälte? För det första, sitter du vid fönstret på sidan bussen välter ut är risken stor att du hamnar utanför/under bussen. Det är vanligast på högersidan av bussen.

    Allt som är löst kommer flyga runt och slutligen landa på de som satt på den högra sidan, inklusive andra passagerare. En liggande buss har inte en smal gång att ta sig fram i för räddningspersonal eller oskadda. En liggande buss är extremt trång och utrymmet att röra sig på är minimalt, mycket smalare än gången. Fönstren går som sagt sönder vilket gör att det är svårt att gå innan man lagt ut plankor eller annat för att gå säkert. 

    Det är också svårt för räddningspersonal/ambulanspersonal att ta sig in i bussen. Ofta får man skära upp sidan - om det är säkert för passagerare och skadade på insidan, man vill ju inte förvärra skadan. Man får också gå in genom vindrutan vilket inte heller är helt okomplicerat, det är en jäkla massa småpryttlar och rattar och annat där!

    Så. Istället för att försöka hitta vägen för att undvika böter för att inte använda bilbältet när du åker buss som har det - tänk på varför bälteslagen finns och vad worst case scenario kan bli. Med tanke på hur många bussförare kör så skulle jag aldrig ta risken.

    För övrigt - säkraste stället att sitta på i en buss sägs vara vänsterkanten, någonstans mitt emellan föraren och mittendörren. Sätet  bredvid gången. Med bälte.

    /En som legat i flera krockade/välta bussar under övningar för räddningspersonal och vet hur kaotiskt det är bara med "friska" oskadda människor att evakuera ur bussen och som varit delaktig i övningar för forskningsprojekt kring detta.

  • Paulina P P
    systersandra skrev 2014-04-04 09:13:35 följande:
    Det är lag på att ha bälte i bussar om det finns det.Så långt är det solklart.
    Man får böter om man påträffas och inte ha det.
    Men hur ska polisen kolla det?

    Låt säga att de stoppar bussen och går in och kollar.Flera passagerare har det inte.
    Men när de gör kollen så står ju bussen stilla och då är det ju inte lag på att ha bälte,det är ju endast när fordonet kör som det är lag.
    Hur kollar det detta? 
    Någon som vet.För jag tänker aldrig ta emot böter om bussen står stilla.
    Samma sak måste ju det ju vara med bilar.När de gör kontrollen så står bilen still.
    Jag är väl en idiot som inte fattar.
    Det har faktiskt hänt. En buss stoppades och polisen gick in och kollade. jag vet en som fick böta.
  • systersandra
    SandraP81 skrev 2014-04-04 09:21:11 följande:
    Vill du inte ha bältet på i bussen? I så fall, varför inte?
    Det var en teoretisk fråga,har inget med att göra om jag vill ha bälte eller ej.
    Jag har alltid bälte.
  • systersandra

    Fast nu verkar det som att ni anklagar mig för att inte ha bälte.
    Jag har alltid bälte,jag undrade bara hur polisen kan bötfälla,hur det går till .
    Tex i en buss så är det ju ibland midjebälte.de kan ju nitese det utifrån,de måste ju gå in för att se om man har bälte och då står ju bussen stilla. Var bara nyfiken på det.

  • blubbblubb

    När det gäller bilar så handlar det om att de ser att du inte har bälte när bilen rullar eller att det handlar om t.ex småbarn som inte är fastspända och som du orimligtvis kunnat spänna upp under den korta tiden bilen stått still (typ kräver att du är i baksätet)
     
    På en buss är det enda jag kan tänka mig att en civilklädd polis går på bussen och memorerar vilka som har bälte på sig eller ej innan han börjar skriva böter. Men det är väl ingen sysselsättning poliser lägger någon större mängd tid på.

  • LindaSolis

    Vissa bussar har kameror. Man kan alltid checka inspelningen.

    Fanns nån bussolycka där alla skadades förutom de som hade bälte.

  • studentska

    Vet att detta är en gammal tråd. Men ville bara inflika att i vissa städer jobbar de så att en civil polis går på vid en hållplats, medans bussen rullar kontrollerar denna vilka som har bälte och inte och vid nästa hållplats står en polispatrull och skriver ut böter till de som inte hade bälte på sig. Tycker jag är ett föredömligt sätt att jobba, det är en stor säkerhetsrisk både för sig själv och framförallt för andra medpassagare att inte använda bälte. Tycker det är nonchalant och respektlöst mot andra människor.

  • studentska

    Tänkte bara tillägga att jag då menar när bälte finns och där det är möjligt att använda det, ibland är ju bussarna så fulla att ståplats är det enda som finns.

Svar på tråden Bälte i bussen