• Cissan

    Hjälp!! Framfall :(((

    Födde barn vaginalt för ca 3 v sedan, ingen bristning men ett klipp. Har efter fl känt en tyngdkänsla nedåt o urinträngningar. Tittade mig i spegeln o såg en rund köttig sak under urinhålet som inte varit där tidigare. Igår var jag till bm o visade pga min oro o hon bekräftade min värsta farhåga, ett främre slidväggsframfall. Kan säga min värld rasade igår! Aldrig gråtit såhär, känns som om allt jag sett framemot inte betyder ngt längre då jag ska levasåhär. Kännssom så fort jag reser på mig så tappar jag underlivet, springer o kollar med en spegel där hela tiden så inte ngt hänt :(( Inget hänger än så länge utanför utan är som en bulle därinne. Så, ni som oxå har främre slidväggsframfall hur mår ni? Blir det värre/bättre? Hur tar man sig igenom detta? Törs man ha samlag!? Slutar allamed operation?? Kan man knipa tillbaka det? Min bm saatt det är muskler så det kan vara bättre om en månad, låtercju helt otroligt att det skulle lyftas upp av sig självt liksom?? Ahhhhhh är sååå ledsen :(((((( var ju inte såhär det skulle bli :(((

  • Svar på tråden Hjälp!! Framfall :(((
  • Cissan

    Varför tror du det ska hända dig?? Håller tummarna iaf att du ska slippa!!


    katastrofplantagen skrev 2014-04-08 09:39:33 följande:
    Beklagar verkligen. Hoppas det ordnar sig. Följer tråden då jag är rätt säker på att det kommer hända mig.

  • isolande

    Oj, sa inte BM nånting om prognosen eller hur allvarligt det såg ut? Jag hade en liten bulle och tyngdkänsla efter min första förlossning, men min BM sa på efterkontrollen att det var bara att knipa järnet och inte typ springa och så när man kände tyngden.

    Det har bara gått 3 veckor TS, ge det tid! Ta reda på knipövningar (finns på nätet), och börja träna! Se om det ger resultat på en månad ungefär. Rör på dig men hoppa och spring inte än.

    Fram till 8 månader efter FL hade jag urinläckage när jag red i galopp. Men det löste sig,  hade sex emellanåt (skulle man oxå ha enl BM, det tränar upp musklerna därinne...) och knep. Blev gravid igen efter 1 år och hade urinläckage hela graviditeten, födde andra barnet och är idag helt återställd ett år senare. Kroppen är fantastisk på att återhämta sig, men såklart, kvarstår problemen måste du ju få hjälp {#emotions_dlg.flower}

  • Cissan

    Nä hon sa bara att hon förstod att jag kände att ngt var där då den hängde ner men hon sa lite som dig, för tidigt att säga ngt nu, bara gått 3 v o jag ska vänta till efterkontrollen den 19/5 o därefter får jag kontakt med urolog Om det ser lika ut då. Men knipa sa hon o det gör jag, vet baa inte OM jag kniper rätt. Lät ju bra att du blev bra utan op. Fler barn ska jag inte ha. Röra på sig säger du, ok, ska göra så, tycker det är såå otäckt bara o drar mig för att göra det :( Vill vara normal igen!! Om man har sex är jag rädd jag ska förvärra det hela....rädd ngt ska ramla ut :(


    isolande skrev 2014-04-08 10:16:09 följande:
    Oj, sa inte BM nånting om prognosen eller hur allvarligt det såg ut? Jag hade en liten bulle och tyngdkänsla efter min första förlossning, men min BM sa på efterkontrollen att det var bara att knipa järnet och inte typ springa och så när man kände tyngden. Det har bara gått 3 veckor TS, ge det tid! Ta reda på knipövningar (finns på nätet), och börja träna! Se om det ger resultat på en månad ungefär. Rör på dig men hoppa och spring inte än. Fram till 8 månader efter FL hade jag urinläckage när jag red i galopp. Men det löste sig,  hade sex emellanåt (skulle man oxå ha enl BM, det tränar upp musklerna därinne...) och knep. Blev gravid igen efter 1 år och hade urinläckage hela graviditeten, födde andra barnet och är idag helt återställd ett år senare. Kroppen är fantastisk på att återhämta sig, men såklart, kvarstår problemen måste du ju få hjälp

  • isolande
    Cissan skrev 2014-04-08 10:55:29 följande:
    Nä hon sa bara att hon förstod att jag kände att ngt var där då den hängde ner men hon sa lite som dig, för tidigt att säga ngt nu, bara gått 3 v o jag ska vänta till efterkontrollen den 19/5 o därefter får jag kontakt med urolog Om det ser lika ut då. Men knipa sa hon o det gör jag, vet baa inte OM jag kniper rätt. Lät ju bra att du blev bra utan op. Fler barn ska jag inte ha. Röra på sig säger du, ok, ska göra så, tycker det är såå otäckt bara o drar mig för att göra det :( Vill vara normal igen!! Om man har sex är jag rädd jag ska förvärra det hela....rädd ngt ska ramla ut :(
    Ja, det känns ju obehagligt med den där tyngdkänslan. Vi väntade 8 veckor med sex, sedan någon månad till eftersom det gjorde ont där stygnen satt. Pressa inte dig själv alls, men var inte heller FÖR nojjig över att det känns konstigt. Att gå kort promeanader och samtidigt knipa lite är lagom träning såhär i början. Ge det tid!
  • Cissan

    Ok! Tack vad gullig du är som svarade. Känns som om hopp finns att det faktiskt kan lösa sig av sig självt!! :))) hoppas!!!


    isolande skrev 2014-04-08 11:04:20 följande:
    Ja, det känns ju obehagligt med den där tyngdkänslan. Vi väntade 8 veckor med sex, sedan någon månad till eftersom det gjorde ont där stygnen satt. Pressa inte dig själv alls, men var inte heller FÖR nojjig över att det känns konstigt. Att gå kort promeanader och samtidigt knipa lite är lagom träning såhär i början. Ge det tid!

  • Cissan

    En sista fråga bara....om du fick veta att du hade ett framfall menar du att det försvann av sig självt? Förstår intw hur den där Bullen jag ser i underlivet bara ska strama upp sig själv liksom.....men hoppas ju såklart!


    isolande skrev 2014-04-08 13:26:49 följande:
    Håller tummarna

  • isolande
    Cissan skrev 2014-04-09 09:16:53 följande:
    En sista fråga bara....om du fick veta att du hade ett framfall menar du att det försvann av sig självt? Förstår intw hur den där Bullen jag ser i underlivet bara ska strama upp sig själv liksom.....men hoppas ju såklart!
    Alltså, det är ju svårt att säga om ditt är allvarligare än mitt. Jag såg en bulle i slidöppningen och det kändes som att något "var där" om du förstår hur jag menar. Det skavde när jag gick och liknande. Min BM kallade det för "förslappade slidväggar", inte ordagrant : Du har ett framfall!

    Jag visste ingenting om framfall då så jag typ ryckte på axlarna och gick hem och knep. Vet fortfarande inte om jag hade ett framfall eller inte, men jag tror nog att det var ett lindrigt sådant efter att ha läst på.

    Och ja, den stramade upp sig av sig själv. Helt otroligt, men så var det Glad
Svar på tråden Hjälp!! Framfall :(((