• Darling82

    Startar första IVF behandlingen idag

    Hej, är glad och nervös! Idag påbörjas vår första IVF-behandling. Ska göra det korta protokollet med gonal-f, orgalutran och ovitrelle på Linnekliniken i Uppsala, men de flesta kontrollerna osv görs på vårt hemsjukhus i Gävle.

    Glad för:
    - att äntligen vara på G
    - att vi är ett litet steg närmare vår dröm

    Nervös för:
    - sprutorna, har fått provsticka vid genomgången av behandligen men det känns så länge sen!
    - att hoppas på för mycket på första behandlingen
    - att något ska gå snett
    - på att ingen behandling ska funka vad gör vi då

    Tankarna snurrar runt runt glad, spänd, nervös allt på en gång.

    Nån mer som påbörjar behandling nu i dagarna och vill följas åt?

  • Svar på tråden Startar första IVF behandlingen idag
  • bringiton14

    Känner igen mig i allt du nämner, så svårt att förhålla sig till det här, vara positiv men inte hoppas för mycket, tänk om det inte funkar nån av gångerna, tänk om det funkar osv osv.. Men skönt att få komma igång iaf :)

  • Darling82

    Ska du också köra det korta protokollet?

    När det gäller sprutorna är jag egentligen mest rädd/nervös för Orgalutranet för att dom ser ut som "riktiga" sprutor och att nålen ska vara tjockare.

    Vilket sjukhus/klinik gör ni behandlingen på?

    Varför blir det IVF för er?

    För oss är det manlig faktor som framkommit under utrdeningen. Min sambos spermaprov har varit tomma. Men vid biopsi kunde de plocka ut fin fina spermier. Så vi ska göra IVF med ICSI.

    har du fått klarhet i hur lång behandlingstiden är? Vi har mest fått höra att det kan variera och att man vet mer efter första Vul. har fått tid för det på onsdag.

  • bringiton14

    Ja det är korta protokollet för oss också. Och första VUL på onsdag :) Jag har inte riktigt koll på behandlingstiden heller, verkar variera mycket. Sen är det ju så mycket info på första besöket, vi kunde knappt ta in allt..

    Vi har inte fått någon förklaring på varför det inte funkat, de har inte hittat något fel. Gjorde tre inseminationer, senast i januari, utan resultat. Sen fick vi tid för IVF förra månaden men det blev för mycket och vi tog en månads paus men nu är det dags!

    Vi går på Karolinska Huddinge.

    Vad roligt att vi börjar precis samtidigt :)

  • Darling82

    Då ligger vi precis i fas! va kul!

    Vi har haft en del strul med vår utredning främst i och med att prov för cystisk fibros skulle tas på mig utifrån min sambos tomma spermaprov. Vi tyckte först att det var väldigt bakvänt att ta fler prover på mig när det var honom de hittat fel på. Hur som, är en lång tid på sådana prov ca 1 månad. Blev riktigt riktigt jobbigt när de hade gjort fel prov. Är en DNA analys som ska göras men de hade gjort en kromosomanalys. Har fått ta nytt prov men slipper invänta resultatet pga deras strul. Chansen är iaf så pass liten att ha anlag.

    vet inte hur lång tid en utredning tar i vanliga fall vi påbörjade våran i slutet på november och den va klar i februari då vi varit i Uppsala och gjort biopsin. Linnekliniken har ingen kö så hade det inte varit för cystisk fibros provet så hade vi kunnat starta förra  månaden.

    När kommer du köra ikväll då? tror jag kommer köra 21 eftersom de funkar oavsett vardag eller helg.

  • bringiton14

    Vad jobbigt att de tog fel prov! Låter ändå som att utredningen gick rätt fort. Vi började i februari och gjorde första inseminationen i september.. Hur länge försökte ni innan ni sökte hjälp? Känns som vi försökt hur länge som helst, men det är väl drygt 2 år ungefär.

    Jag kör nog också vid 21 ikväll, eller strax efter, ska repa med kören fram till 21 :)

  • Darling82
    bringiton14 skrev 2014-04-10 17:19:37 följande:

    Vad jobbigt att de tog fel prov! Låter ändå som att utredningen gick rätt fort. Vi började i februari och gjorde första inseminationen i september.. Hur länge försökte ni innan ni sökte hjälp? Känns som vi försökt hur länge som helst, men det är väl drygt 2 år ungefär.

    Jag kör nog också vid 21 ikväll, eller strax efter, ska repa med kören fram till 21 :)


    Jo utredningen har gått ganska fort. Vi hade försökt i 1 år och tre månader när utredningen startade. Sökte hjälp när det gått ca 10 mån och fick då remisser för att ta prover. Va dock lång väntetid för att få lämna spermaprov.

    Vi sökte hjälp fort dels pga att vi har åldern lite mot oss jag är 32 och min sambo 38. Men även pga att min sambo bara har en testikel pga testikelvridning när han va liten. Sen opererade jag bort sköldkörteln precis innan vi började försöka pga giftstruma. Så vi tänkte att det kunde finnas svårigheter för oss att få barn.

    25 min kvar till första sprutan!
  • Darling82

    Har du märkt av några biverkningar?

    Jag blöder alltid tre dagar, igår va tredje dagen hade slutat blöda men efter sputan började jag blöda igen. Skumt!

Svar på tråden Startar första IVF behandlingen idag