• Anonym (Konstigt..)

    Adoptera ett ensamkommande flyktingbarn?

    Läste om det i Aftonbladet idag.
    En 62-årig kvinna har adopterat en 17-årig kille från Irak. 
    Men han ska utvisas ändå konstig nog pga att han saknar pass...
    Har ni hört talas om detta förut?
    Hur tycker ni det ska vara? 
    Ska det vara möjligt även om inte tonåringen kan legitimera sig?

  • Svar på tråden Adoptera ett ensamkommande flyktingbarn?
  • Anonym (jag anser)

    Jag anser att alla ensamkommande barn ska testas för att se så de verkligen ÄR barn. Som steg ett. Sedan ska det ordnas på bästa sätt för dessa barn, dvs inte packas ihop i en flyktingförläggning där de oftast bara lär sig en massa skit.

    Om detta barn verkligen är ett barn och är adopterat så bör barnet få stanna hos sin nya mamma. MEN om det finns en förälder som man nu har hittat som inte godkänt adoptionen så är den ju inte giltig. (Jag har alltså inte läst artikeln) Alt om det förekommit lögner om identitet osv, då ska denne inte heller få stanna. Det måste bli ett slut på lögnerna och mer ordning och reda i invandringen. Framförallt ska de som kommer hit kunna få en bra tillvaro, inte dra omkring och leva på bidrag resten av livet.

  • taquine

    Det är väl ofta de som kommer inte har pass samt det med deras ålder är väldigt tvivelaktigt.Har ju visat sig att många ljuger om sin ålder. Nu läser jag inte sådana skittidningar men antagligen har dom väl giltigt skäl för han ska utvisas


    If you're going trough hell, keep going/
  • Alana

    Hur lyckades man resa hela vägen från Irak till Sverige utan pass egentligen? Tvivlar på att jag skulle klara det själv.

    Självklart måste man ju kunna legitimera sig, annars kan ju vem som helst åka hit och utge sig för att vara precis vem som helst. Det skulle ju kunna vara en mördare eller nåt liksom.

  • mr me

    Haha, får mig att tänka på den där familjen som skrev upp sig för att adoptera ett "ensamkommande flyktingbarn" och fick hem en fullvuxen, skäggig och rökande arab i 35-årsåldern. De blev ganska paffa...

    Skrattande

  • mr me
    Alana skrev 2014-04-12 15:11:59 följande:
    Självklart måste man ju kunna legitimera sig, annars kan ju vem som helst åka hit och utge sig för att vara precis vem som helst. Det skulle ju kunna vara en mördare eller nåt liksom.
    Det är ju väldigt ofta det de är, mördare alltså. Väldigt många av dessa "barn" är före detta soldater och/eller terrorister som hoppat av eller kommit hit efter att krigslyckan vänt. Vi kommer snart att få hit "barn" från Syrien och då är de före detta rebellkrigare som både mördat, plundrat och våldtagit.
  • Anonym (emma)
    Alana skrev 2014-04-12 15:11:59 följande:
    Hur lyckades man resa hela vägen från Irak till Sverige utan pass egentligen? Tvivlar på att jag skulle klara det själv.

    Självklart måste man ju kunna legitimera sig, annars kan ju vem som helst åka hit och utge sig för att vara precis vem som helst. Det skulle ju kunna vara en mördare eller nåt liksom.
    Människosmugglare kräver sällan pass för att trycka in en massa folk i en trång lastbil.
  • PinkSugar
    mr me skrev 2014-04-12 15:12:28 följande:
    Haha, får mig att tänka på den där familjen som skrev upp sig för att adoptera ett "ensamkommande flyktingbarn" och fick hem en fullvuxen, skäggig och rökande arab i 35-årsåldern. De blev ganska paffa...

    Skrattande
    Länk? :D
  • Anonym (Konstigt..)
    Anonym (jag anser) skrev 2014-04-12 15:07:47 följande:
    Jag anser att alla ensamkommande barn ska testas för att se så de verkligen ÄR barn. Som steg ett. Sedan ska det ordnas på bästa sätt för dessa barn, dvs inte packas ihop i en flyktingförläggning där de oftast bara lär sig en massa skit.

    Om detta barn verkligen är ett barn och är adopterat så bör barnet få stanna hos sin nya mamma. MEN om det finns en förälder som man nu har hittat som inte godkänt adoptionen så är den ju inte giltig. (Jag har alltså inte läst artikeln) Alt om det förekommit lögner om identitet osv, då ska denne inte heller få stanna. Det måste bli ett slut på lögnerna och mer ordning och reda i invandringen. Framförallt ska de som kommer hit kunna få en bra tillvaro, inte dra omkring och leva på bidrag resten av livet.
    Det är för det första väldigt märkligt att domstolen klubbat adoptionen när denna killen inte kunnat legitimera sig. 
    Det regerade jag på...
    För då visste de att migrationsverket kan utvisa honom. 
    Han säger att båda föräldrarna är döda, men det blir ju svårt att bevisa utan att veta vem han är...
    Å andra sidan så kan adoptionen gå igenom iallafall om det inte går att hitta de biologiska föräldrarna.
    Och har det väl bestämts i domstol går det inte att ändra även om en eller båda biologisk föräldrarna skulle dyka upp. 
    En adoption är för livet. 
    Om de inblandade inte ansöker om en ny adoption då...
  • Anonym (Konstigt..)
    mr me skrev 2014-04-12 15:12:28 följande:
    Haha, får mig att tänka på den där familjen som skrev upp sig för att adoptera ett "ensamkommande flyktingbarn" och fick hem en fullvuxen, skäggig och rökande arab i 35-årsåldern. De blev ganska paffa...

    Skrattande
    Haha nä du driver med oss?
    Går väl inte??
    Måste väl vara någon under 18 år?
  • Anonym (jag anser)
    Anonym (Konstigt..) skrev 2014-04-12 15:18:15 följande:
    Det är för det första väldigt märkligt att domstolen klubbat adoptionen när denna killen inte kunnat legitimera sig. 
    Det regerade jag på...
    För då visste de att migrationsverket kan utvisa honom. 
    Han säger att båda föräldrarna är döda, men det blir ju svårt att bevisa utan att veta vem han är...
    Å andra sidan så kan adoptionen gå igenom iallafall om det inte går att hitta de biologiska föräldrarna.
    Och har det väl bestämts i domstol går det inte att ändra även om en eller båda biologisk föräldrarna skulle dyka upp. 
    En adoption är för livet. 
    Om de inblandade inte ansöker om en ny adoption då...
    Jo det kan ändras. Vi hade en elev som var adopterad av sin moster. Men när föräldrarna dök upp visade det sig att de inte vetat vad för papper de skrivit på så de fick tillbaka sitt barn.
Svar på tråden Adoptera ett ensamkommande flyktingbarn?