• Anonym (hur?!)

    Hur ska man kunna få ett jobb?!

    Jag är snart klar med en högskoleutbildning och kommer då vara färdigutbildad ekonom. Söker jobb som ekonomiassistent. Sökt typ 10 jobb i månaden sen årsskiftet och fått komma på intervju för ett jobb. Dock vart den intervjun inställd, men fick ändå  komma på en sk förutsättningslös intervju på det bemanningsföretag där intervjun blev inställd. De har många ekonomiassistent-uppdrag så var säker på att jag skulle kunna få nåt sånt jobb. Men han började prata med mig om att jobba som sekreterare/administratör eller backoffice. Känns onödigt att jobba som det då man gått 3 år på högskola. Aja han skulle iaf höra av sig om han hittade något jobb som passade mig, inte hört något än såklart. Först lät de intresserade men känns som om det alltid skiter sig på intervjun. Det skiter sig alltid för mig på intervjun. Kommer aldrig vidare än till intervju.

    Jag kan alltså inte ens få ett jobb som ekonomiassistent trots att jag snart har en färdig utbildning på högskolenivå. Jag är snart 30 år och har aldrig haft ett riktigt jobb. Är det soc som gäller nu?!

  • Svar på tråden Hur ska man kunna få ett jobb?!
  • Anonym (hur?!)
    Anonym (jobb) skrev 2014-04-14 22:02:35 följande:
    Varför kan du inte extrajobba på nått av dina gamla jobb för att få in lite kosing? Har du möjlighet att arbeta på något av dem heltid(?) när du pluggat klart samtidigt som du söker andra jobb?
    Trivdes inte alls på mitt senaste jobb, kom hem och grät efter vissa gånger. så nej dit vill jag inte tillbaka.
  • Grande Rock

    Nu är jag inte så särdeles insatt i hur det går till på ekonomiutbildningarna då jag själv läst maskinteknik.

    På ingenjörsutbildningarna var det värt att lägga ner tid på att få komma ut och skriva examensarbete hos potentiella arbetsgivare istället för att sitta och ruttna på institutionen.
    Många av mina kursare (mig själv inräknat) fick sitt första jobb efter utbildning på det företag där de skrivit sin uppsats.

    Ring runt till potentiella arbetsgivare i din närhet och fråga efter lämpliga projekt för din uppsats och om de kan erbjuda handledning, det är ett utmärkt sätt att skapa kontanker.


    It's Good But It Just Ain't Right
  • Anonym (X)

    30 år och aldrig haft ett riktigt jobb! Kan nog vara där skon klämmer. En arbetsgivare är givetvis intresserad av en examen men en arbetsgivare vill också se att du har arbetslivserfarenhet. Gärna något som har anknytning till det du studerat till. Söka ekonomiassistent arbete efter högskolestudier nej det tror jag kan vara svårt att du får, som arbetsgivare anställer man hellre en med mindre studier men med erfarenhet. Varför studerade du på högskola för detta jobb istället för en mer specifik kortare utbildning?

  • whitestar

    Jag vet hur svårt det kan vara,har varit där själv.
    Tips:Ta telefonkontakt med företaget,skriv en bra ansökan där du verkligen får fram hur mycket du skulle passa för jobbet.
    Det är jättesvårt få jobb via annonser och jobb som ligger ute,otroligt många som söker.Börja i andra ändan,fundera ut vilka företag du skulle vilja jobba hos,kolla upp dom grundligt.Kontakta företagen och lämna CV! Håll kontakt,
    Förbered dig noggrant inför intervjuer,läs på om företagen!Visa hur intresserad du är av jobben/företagen!
    Rikta ansökningarna mot vad för jobb du söker!Om du söker ett administrativt lättare jobb,tryck inte alltför mycket på vilken fin högre utbildning du har,sänk nivån till jobbet du söker!

  • SpanskaFlugan
    Anonym (hur?!) skrev 2014-04-14 22:13:05 följande:
    Trivdes inte alls på mitt senaste jobb, kom hem och grät efter vissa gånger. så nej dit vill jag inte tillbaka.

    Det här låter hårt men utifrån dina svar här tror jag din attityd är problemet. Du ser bara problem och framstår som mycket negativ. Jag tror att om du utstrålar det i cv, brev och eventuell intervju så har du inte en chans i den hårda konkurrensen det är om jobben. Som amerikanarna säger: "You need an attitude adjustment!"
  • Anonym (jobb)
    Grande Rock skrev 2014-04-14 22:27:27 följande:
    Ring runt till potentiella arbetsgivare i din närhet och fråga efter lämpliga projekt för din uppsats och om de kan erbjuda handledning, det är ett utmärkt sätt att skapa kontanker.
    whitestar skrev 2014-04-14 22:30:42 följande:
    Tips:Ta telefonkontakt med företaget,skriv en bra ansökan där du verkligen får fram hur mycket du skulle passa för jobbet.

    Blir nog svårt. Tyvärr har hon telefonskräck.


  • Anonym (ekonom)

    Men ryck upp dig människa och var inte så negativ till alla förslag. Det verkar inte direkt som du kämpar så hårt för att få ett jobb direkt, ingen kommer bara att ringa dig utan att du kontaktat dem först.

    Du har fått förlag om att söka  traineetjänster, du gör en googling och hittar inget och förkastar förlaget, en annan hittar minst fem företag på ungefär samma tid

    Du för förslag om att söka på fler platser än Stockholm men förkastar eftersom du inte har råd

    Du kan inte söka heltidstjänster för då har du inte tid att plugga - men du ska ju inte börja jobba förrän till sommaren och då är du ju klar

    Du kan inte söka jobb som ställer krav p engelska eftersom du inte kan det trots att du gått åtminstone nio år i grundskolan, tre år på gymnasiet och  sex år på högskolan (Vad har du läst de andra tre åren?)

    Du har läst 3 år med inriktning på redovisning men vill inte blir revisor för det är för svårt ändå tycker du att redovisning är intressant.

    Dessutom har du läst på distans utan att behöva träffa någon, du har inga vänner och bekanta, du har telefonskräck.

    Om du nu läser allt detta, tycker du att det känns som någon som skulle vara förstahandsalternativet för någon som ska anställa en person? 

    Jag är också ekonom och har visserligen jobbat några om men slutade på sista jobbet för 4 år sedan när jag blev sjuk. När jag nu sökte jobb i höstas så skrev jag tom ut att jag har sjukersättning på 50% efter att ha varit sjuk i 4 år men att nu var jag tillgänglig för att jobba 50%. Alltså fick jag det att låta som om jag gjorde dem en tjänst som kunde tänka mig att jobba för dem (bemanningsföretag) och sedan dess har jag nästan haft uppdrag hela tiden. Det har varit blandat som ekonom, ekonomiassisten och kontorist och de vet efter mitt första uppdrag att två timmars introduktion räcker för att jag ska klara att ersätta någon som är sjuk eller har semester oavsett var det är.

    För ett bemanningaföretag är det en tillgång för det är just de korta uppdragen med kort framförhållning som de har svårast att täcka upp. Men det gäller ju att tro på sig själv och visa framfötterna och framförallt inte nedvärdera andra jobb. Du söker sekreterarjobb, har du någon utbildning eller erfarenhet eller tror du att det är något man klarar av bara så där. Ekonomiassistent är ju OK att söka för att få lite erfarenhet men då måste du tala om att det är därför du söker inte för att du är för feg för att söka mer avancerade jobb


     

  • Grande Rock
    Anonym (jobb) skrev 2014-04-14 22:40:04 följande:

    Blir nog svårt. Tyvärr har hon telefonskräck.


    Onödigt
    It's Good But It Just Ain't Right
  • Anonym (jobb)
    Grande Rock skrev 2014-04-14 22:46:51 följande:
    Onödigt
    Menade absolut inget illa med mitt inlägg, jag ville belysa att hon har telefonskräck och då svårt att ringa upp personer på företag.
  • Rödtott

    T.S. Lyssna inte på de som skriver "kontakter, kontakter, kontakter". Alla har inte det och det går att få jobb ändå, man måste bara vara lite mer envis! Även om det är tungt med motgångar så måste man ta nya friska tag igen och bara kämpa på. Blir man negativ och lite bitter så kommer man ingen vart. Jag har själv gått via städjobb, bokhandel, plugg, mer bokhandel, försäkringssäljare (där satt faktiskt några ekonomer), häkte och nu handläggare på statlig myndighet. Allt är möjligt. Vad gäller telefonskräck och engelska så måste du bara övervinna dina rädslor. Läs extra engelska om det krävs.

Svar på tråden Hur ska man kunna få ett jobb?!