• Diana P

    Någon som bor i Härjedalen (exempelvis Sveg)?

    Hej! Vi är en Stockholmsfamilj som i några år haft planer på att flytta uppåt i landet. Vi har släktingar i Vemdalen men har funderingar på att flytta till en ort likt Sveg exempelvis? Vi vill flytta av många olika anledningar men främst för att komma ifrån Stockholm när barnen börjar bli tonåringar. Vi vill gärna komma i kontakt med andra familjer som flyttat från storstaden eller familjer som bor i Härjedalen och kan berätta lite om hur det är?

  • Svar på tråden Någon som bor i Härjedalen (exempelvis Sveg)?
  • spion

    Jag flyttar snart tillbaka till Sveg efter en massa år i södra Sverige. Naturabstinensen kom ikapp mig. Vad funderar ni på? Kanske kan jag svara?

  • Diana P

    Spion: Tack för svar!! Har du vuxit upp där? Hur var det isåfall? Min tanke är att det verkar tryggt och lugnt, stämmer det? Är det "alla känner alla" mentalitet?

  • spion

    Jag har vuxit upp där, och som barn var det ju alldeles toppen! "Kom hem när du blir hungrig och cykla inte längre än till järnvägen" typ. Som tonåring blev det ju lite mindre kul, speciellt om man inte var så inne på sport, men fortfarande väldigt tryggt. Nu var jag visserligen en rätt lugn tonåring, men även om man är lite vild tror jag att det är en bra grej att bo på ett litet ställe i den perioden..Händer något är det ju alltid någon som känner någon som vet var man tagit vägen.
    Nu var det 12 år sen jag flyttade, så jag vet inte hur det är i dagsläget, men jag har svårt att tänka mig att det kan vara väldigt annorlunda.
    Sen är det ju väldigt vackert också, speciellt i byarna strax utanför (duvberg, överberg, ytterberg, herrö tex.)

  • Diana P

    Åhh vad härligt det låter!! Mina barn och man är sport- och naturintresserade och vill gärna flytta upp för det rika föreningslivet och miljön. Har du barn? Är det därför du väljer att flytta tillbaka?

    Min familj har kollat på hus runt omkring i Härjedalen men de mesta känns för mycket "landet" för mig men Sveg har jag fastnat för av olika anledningar. Är man bilburen om man rör sig just i Sveg? Skjutsade dina föräldrar dig till vänner och aktiviteter? Jobbfrågan är ju såklart primär, jag är lärare och borde inte ha så svårt och min man är golvläggare och med hans bransch vet vi inget?

  • ursula
    Diana P skrev 2014-06-26 23:35:27 följande:
    Åhh vad härligt det låter!! Mina barn och man är sport- och naturintresserade och vill gärna flytta upp för det rika föreningslivet och miljön. Har du barn? Är det därför du väljer att flytta tillbaka?
    Min familj har kollat på hus runt omkring i Härjedalen men de mesta känns för mycket "landet" för mig men Sveg har jag fastnat för av olika anledningar. Är man bilburen om man rör sig just i Sveg? Skjutsade dina föräldrar dig till vänner och aktiviteter? Jobbfrågan är ju såklart primär, jag är lärare och borde inte ha så svårt och min man är golvläggare och med hans bransch vet vi inget?
    Jag har fritdshus  Björnrke Vemdalen. Känns som din  man har större möjligheter att få jobb  Vemdalsområdet där det byggs mycket
  • spion

    :) Det är ju väldigt mycket "landet" överallt i Härjedalen egentligen, men Sveg är ju störst i alla fall, även om det också är väldigt litet.
    Ska ni bo i Sveg (inne i själva tätorten) klarar man sig på cykel, men jag tror ändå att bil är att rekommendera om möjligheten finns.  Vi bodde inne i Sveg tills jag var i tonåren och då tog man sig själv dit man skulle..(ibland fick vi skjuts såklart.) Sen flyttade vi till en by utanför, och då blev det ju mer skjutsande för mina föräldrar, men det ingick nog i planen så att säga. 

    Jag har inga barn än, utan flyttar tillbaka för att jag haft hemlängtan ett tag och kände att jag var nyfiken på att se hur det känns att bo där som vuxen. Jag är också lärare och fick ett jobb som förskollärare,.så jag tog det. Nu hoppas jag bara att min karl vill flytta upp med mig :)
    Jag vet inte hur det ser ut i golvläggarbranchen, men jag vet att det varit rätt stor efterfrågan inom skolan, nu i höst i alla fall.  

  • Diana P

    Ja "landet" är ju såklart en definitions fråga???? Jag är van att bo i hyreshus i Sthlm med närhet till allt och jag vill inte flytta till ett ställe där man inte kan gå till affären eller måste skjutsa barnen så fort de vill leka med en kompis. Jag vill gärna ha grannar runt omkring och ha någon bykärna i närheten.

    Att få jobba så pass "långt bort" som Vemdalen när man bor i Sveg kanske man får räkna med?

    Jag är också förskollärare???? Får man fråga var lönerna ligger på????? Vilken form av boende ska du flytta till? Herregud vad husen är billiga om jämför med där vi bor!!

  • spion

    i så fall är nog Sveg att rekommendera, alt. Vemdalen. Men, (tipstips) funderat ni på att bo i hyreslägenhet så ställ er i kö nu, även om ni bara funderar på att flytta. Det är lite svårt att få lägenhet med kort varsel. www.herjedalen.se/naringslivarbete/flyttahit/ledigabostader.106.6f97a8ab11e4b7d0d2280001989.html <--- där finns det länkar till olika värdar.
    Jag tror ändå att det är ganska många som åker mellan Sveg-Vemdalen för att jobba.

    Jag flyttar till en hyreslägenhet i en by utanför. Himla vackert:)  
    Haha! jag vet! det går ju typ inte att jämföra, man får typ ett handtag till ett hus i Stockholm för priset av ett hus i Sveg.

    Kul att du är förskollärare också :) jag vet inte vad lönerna ligger på som standard riktigt, jag vet bara vad jag fick och det känns inte helt bekvämt att skriva ut det här. Men jag tror att lönerna är rätt normala. 

  • Diana P

    Tack för tipset om hyresvärdar!! Ja, det är väl bara att ställa sig då och fortsätta fundera???? Vi är en familj med fyra barn så det kan ju vara svårt rent allmänt att hitta något så stort. Vi ska till Sveg V.28 och gå omkring lite och känna av atmosfären???? Helst vill vi ju köpa hus men det kan ju vara att ta i till en början kanske då vi sett att de hus som ligger ute på Hemnet har legat ute länge.

    Bor många av dina vänner kvar eller flyttade de från stan när de blev vuxna?

    Jag får ringa Lärarförbundet och kolla lönerna och hoppas på att man inte förlorar allt för mycket. Här i Sthlm är ju lönerna höga så jag får nog räkna med att gå ner något iaf. Hur ser storleken på barngrupperna ut?

    Är det något speciellt område i Sveg som är mer barnfamiljvänligt?

  • Diana P

    Hej igen! I helgen har vi varit i Sveg och tittat på hus och gått omkring lite i området och i affärer och jag måste säga att jag är helt såld!!! Vilka trevliga och hjälpsamma människor vi träffat! Och själva orten är ju hur mysig som helst och har precis allt vi behöver! Nu ska vi börja kolla jobb också så får vi se vad som händer!???? När skulle du flytta tillbaka?

  • spion

    Vad roligt att ni gillar det! 
    Jag flyttade hit den 1 juli. Så nu börjar flyttkartongerna vara uppackade. Känns lugnt och skönt på insidan, magkänslan är nöjd.
    Visst kan man skicka mail här? (jag är inte så insatt i FL, så jag har inte så bra koll) Hör av dig om du funderar på nåt eller blir kaffetörstig om ni flyttar :)

  • Diana P

    Vad kul att du är på plats igen!! Vi semestrar i Sälen just nu utan WiFi så jag mailar dig här på FL nästa vecka när vi är hemma igen! Tack för inbjudan till kaffe förresten, vem vet, jag kanske kommer!

  • Torrans

    Kan det vara bra att flytta upp nu INNAN de blir tonåringar? Förmodligen kommer dina barn vilja flytta tillbaka till Stockholm om några år, jag kan såklart ha fel men många vill ju "saker" som händer. Kan bli lite väl dött där kan jag tro, men det är väl fin natur och lugnt.

  • TQR735

    Tänkte försöka väcka en gammal tråd i stället för att skapa en ny.

    Funderar på ett jobb i Sveg, Härjedalen.

    Har väldigt dålig koll på denna del av landet skulle därför vilja ha lite info av någon som vet. Min erfarenhet är en skidresa för 20 år sedan.

    Är lite speciell då jag inte vill äga egen kåk, vill inte att min fritid ska vara att sköta ett hus. 

    Så vad finns det för brf/hyresvärdar i samhället?
    Går det att få en bra bostad?

    Hur är det att bo i Sveg, utbud av restauranger matbutiker osv.

    Vet att det är en lite ort och det är natur som är grejen, men hur är det att bo här i övrigt.

Svar på tråden Någon som bor i Härjedalen (exempelvis Sveg)?